Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noe som har noen som helst ide om hvordan jeg kan få jobb innen laboratoriefaget?

Tenker da på ting som laboratorieassistent, laborant, laboratorietekniker etc. Alle går vel ut på det samme.

Jeg har ingen erfaring, men kunne tenke meg å prøve, må jo være noe jeg kan gjøre som ikke krever utdannelse, bare begynne et sted.

Vet ikke hvor jeg kan søke, noen som vet om det finnes laboratorier i Oslo, hva som helst slags laboratorier, hvor man kan søke? Eller hvor man kan lete? Vikarbyråer? På finn.no finner jeg svært lite, jeg tror ikke det er stedet for denne bransjen, noen som har en fot innenfor og vet hvor man skal lete og kan peke retningen? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Laborant/laboratorietekniker er en egen utdanning på vgs med læretid og fagprøve.

Tror dessverre ikke det er så lett å få seg en jobb på et laboratorium uten at man er faglaborant, bioingeniør eller har utdaninning innen helsefag.

Hilsen en laborant :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre om hva en laborant gjør?

Ikke TS.

Skrevet

En laborant er en laboratorietekniker og kan jobbe på alle slags laboratorier innen forskjellige områder som helse, næringsmidler, forskning, olje, industri og sykehus.

Man lærer grunnleggende teknikker og analyser når man går på skolen, samt kjemi, fysikk og matte :)

AnonymBruker
Skrevet

Laborant/laboratorietekniker er en egen utdanning på vgs med læretid og fagprøve.

Tror dessverre ikke det er så lett å få seg en jobb på et laboratorium uten at man er faglaborant, bioingeniør eller har utdaninning innen helsefag.

Hilsen en laborant :)

Det må da være noe jeg kan gjøre? Vet du om noen steder/laboratorier i Oslo-området da?

Hva gjør du når du skal søke jobb?

Oog; liker du å være laborant? :)

Skrevet

Ja, jeg vil tro at du fint kunne lært deg teknikkene uten skolegang, men spørs hvor lett det er å få jobb uten fagbrev...

Jeg er dessverre ikke så kjent i Oslo, men du kan jo google "laboratorium" og se om du får opp noen bedrifter i Oslo-området. Og så se på hjemmesidene om de har ledige stillinger.

Jeg trives veldig godt som laborant. Utdannet meg som kjemiingeniør etter fagprøven for å få flere jobbmuligheter. Jobber fremdeles på lab i dag og den mest verdifulle erfaringen min har jeg fra læretiden som laborant.

Det kjekke med å være laborant er at det er så mange forskjellige steder man kan jobbe. Jeg har jobbet både innenfor medisin og i oljeindustrien :D

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre litt mer? Mener ikke å kuppe tråden altså TS sorry, men er så nysgjerrig. Har nemlig lyst til å utdanne meg innen laboratoriearbeid selv, men vet ikke riktig hva.

Hva slags analyser for en laborant/teknikker lov til å gjøre? Da tenker jeg mest innen medisin o.l. Vet du noe om det?

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre litt mer? Mener ikke å kuppe tråden altså TS sorry, men er så nysgjerrig. Har nemlig lyst til å utdanne meg innen laboratoriearbeid selv, men vet ikke riktig hva.

Hva slags analyser for en laborant/teknikker lov til å gjøre? Da tenker jeg mest innen medisin o.l. Vet du noe om det?

Helt OK :) Jeg lurer faktisk på det samme. Hvor gammel er du? Jeg er ferdig med vgs, så kan jo ikke velge laboratorie fag uten å måtte gå vgs en gang til :sukk:

Jeg er også intressert i laboratoriefag + medisin :jepp: Men akkurat nå vil jeg bare jobbe på lab, hva som helst-slags lab.

AnonymBruker
Skrevet

Helt OK :) Jeg lurer faktisk på det samme. Hvor gammel er du? Jeg er ferdig med vgs, så kan jo ikke velge laboratorie fag uten å måtte gå vgs en gang til :sukk:

Jeg er også intressert i laboratoriefag + medisin :jepp: Men akkurat nå vil jeg bare jobbe på lab, hva som helst-slags lab.

Jeg er også ferdig med vgs og har liten lyst til å gjøre det på nytt, men vi får se.

Nå har jeg en jobb som er helt grei.

Har tenkt bioingeniør også, men da må jeg ta opp noen realfag først.

Skrevet

Det må da være noe jeg kan gjøre?

Hva i alle dager skulle det vært, bortsett fra å vaske gulvet etter de som har utdannelse og praksis?

Skrevet

Jeg jobbet innen forskning, og da fikk jeg gjøre alt av labarbeid. Dyrke bakterie- og cellekulturer, kjøre DNA-gel for å kartlegge DNA, bruke mikroskop, sentrifuge og andre instrumenter (kromatograf, spektrofotometer osv).

Hvis en jobber på sykehus er det sikkert en del arbeid som bioingeniørene gjør, som en laborant ikke får gjøre. Vet ikke så mye om dette, har jobbet mest i oljen.

Men jeg ville anbefale dere å ta bioingeniørutdanningen siden dere er ferdige på vgs. Det er nok ikke så lett å få jobb på en lab uten utdanning. Man skal kunne en del grunnleggende kjemi og matte, da man også må regne på ting og skrive rapporter når man har en slik jobb.

Tror ikke de stiller samme krav til matte og fysikk som til kjemiingeniører, så det er ikke sikkert dere må ta så mange fag for å komme inn. Sjekk med en høyskole som tilbyr utdanningen, de kan også fortelle dere mye mer om arbeidsoppgavene enn det jeg kan :D

Skrevet

Det er også gode jobbmuligheter for bioingeniører. Selv om utdanningen er lagt opp slik at man skal kunne jobbe innenfor helsevesenet, så kan man få mange andre jobber og.

Jeg kjenner flere bioingeniører som jobber innenfor olje og industri. Både på laboratorier og på kontor. Alltid gode jobbmuligheter for folk med utdanning innen realfag.

Go for it! Det er spennende og allsidig å jobbe på lab :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager skulle det vært, bortsett fra å vaske gulvet etter de som har utdannelse og praksis?

Du trenger ikke svare så frekt... Mange bedrifter gir jo opplæring. Så en som gjorde dette, men det var for langt unna.

Man kan sterilisere utstyr, bestille utstyr etc.

Skrevet

Du trenger ikke svare så frekt...

Men jeg synes jo det er like frekt av deg å undervurdere store yrkesgrupper som faktisk har gjennomgått utdanning/praksis.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg synes jo det er like frekt av deg å undervurdere store yrkesgrupper som faktisk har gjennomgått utdanning/praksis.

Men brukeren har jo faktisk et poeng. Tidligere var det nok mange som ble ansatt f eks på laboratorier (og i mange andre jobber, min svigermor jobber f eks som sekretær på hovedkontoret til en stor bank uten annet enn grunnskole, ikke gymnas en gang) uten utdanning. De fleste klarer å lære ting gjennom praksis og kursing underveis. I dag er det nok veldig mye vanskeligere å komme inn den veien - det er færre laboratorier (mange tjenester kjøpes fra utlandet) og mange fler med relevant utdanning. Selv folk med doktorgrad finner på å søke på lab.tekniker/ingeniør-jobber (fikk jeg høre av en professor ved UMB), men er ikke nødvendigvis mer aktuelle kandidater enn en med fagbrev.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, det er da ikke frekt mot de? Jeg vil jo ikke gjøre jobben deres, men være assistenten deres. Hvorfor er det frekt? Dessuten vil jeg gjerne ta utdanning selv, men vil gjerne prøve å jobbe på lab først.

Og dessuten, så kunne jeg gjort det for knapper og frimerker, hadde jo forventet drittlønn, men hadde virkelig gått inn for å suge til meg så mye kunnskap som mulig. Og så vurdert om det var noe for meg og om jeg ville ta utdannelse innen det. Har allerede mer enn nok til å komme inn på bioingeniør her i Oslo.

Det er nok du som er frekk.

• 1 år senere...
Skrevet

Hei, vekker denne til live - lurer på å ta fagbrev i laboratoriefaget og lurer på om det er noe etterspørsel etter dette i jobbmarkedet? Finner lite på finn, og ønsker selvfølgelig å få en utdannelse der det er mulig å få jobb etterpå :)

Anonym poster: 4451d9d1a2f6ad93970d098309e914cf

Skrevet

Den type jobber er det ikke igjen så mange av, så det får du ikke uten utdannelse. Det kan være mulig å få lab-assitentjobb på sommeren, men veldig mange om beinet, så stort sett elever/studenter som studerer laboratoriefag/har mye lab-erfaring fra studiene som kaprer disse.

Anonym poster: 44f31b1eb8ada6f1e9e1631dd37f009a

Skrevet

Jeg kan opplyse deg om at man må ha autorisasjon som bioingeniør for å jobbe på sykehuslaboratorier utenom noen få stillinger som f.eks master i biokjemi.

Det eneste vi benytter av ekstra arbeidskraft er bioing. studenter. Ved ledige stillinger får vi stadig søkere med laborantutdannelse, men disse blir bare lagt bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...