Gjest Anonymous Skrevet 13. mai 2002 #1 Del Skrevet 13. mai 2002 Jeg har nylig blitt kjent med ei herlig jente. Hun har to lengre forhold bak seg, og har to barn som hun har omsorg for. Vi har kjent hverandre en måneds tid, men vi har enda ikke hatt sex. Det har vært endel kos og nestensex, men vi har sålangt ikke hatt samleie. I går ringte hun og sa at hun hadde noe viktig å fortelle, og som hun hadde forberedt seg lenge på. Hun sa at det var vanskelig for henne, og lurte på om hun skulle si det med en gang eller vente til vi skulle treffes neste gang. Jeg sa at dersom det er noe som er vanskelig for deg å bære på, så bør du kanskje ta det med en gang dersom du er forberedt. Hun valgte å fortelle det direkte, og saken var at hun hadde kjønnsherpes. Jeg har i praksis "ingen" erfaring med kjønnssykdommer eller særlig kjennskap til risiko/konsekvens ved smitte etc. Det ble for meg nye uttrykk som blant annet utbrudd. Hun sa at hun var lei seg for å måtte fortelle dette, men jeg mente at det var tøft gjort og at jeg måtte bli kjent med dette. Mitt spørsmål rettes til de av dere som har vært i en lignende situasjon. Hvilke konsekvenser får det for sexuell adferd? Må man være seksuell avholden/bruke kondom når hun har utbrudd? Hvor lenge varer utbrudd og hvor ofte kan dette skje? Hva vil konsekvensen være for meg dersom jeg skulle bli smittet? Hvordan fungerer sexuallivet sammen med en person som har kjønnsherpes? Jeg har ikke lyst til å trekke meg tilbake på grunn av denne situasjonen. Svaret på mange av disse spørsmålene ga hun meg sikkert over telefonen, men jeg vil likevel sette stor pris på om noen ville dele sine erfaringer med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. mai 2002 #2 Del Skrevet 14. mai 2002 Jeg er sammen med en jente som har herpes, uten at jeg har fått det selv. Følelsesmessig reagerte jeg omtrent på samme måte som deg, ut ifra det du skriver. Det er mye man ikke vet om herpes hvis man aldri har hatt det selv, og det kan virke litt skremmende. Men jeg har heldigvis en forståelsesfull fastlege jeg kan snakke med slike ting om. Du har kanskje også en lege du kan snakke med? Likevel, det er ingen krise om du får herpes. Du blir aldri kvitt det, og må leve med det resten av livet, men det er ikke farlig. Det er sikkert ubehagelig med utbrudd, men fremfor alt tror jeg det er skammen over å ha herpes som er verst. Derfor er det viktig at du er forståelsesfull hvis du vil beholde denne jenta. Herpes smitter ved hudkontakt. Herpes er kun smittsomt når den som har det har utbrudd, dvs åpne sår på kjønnsorganer og/eller leppe. Det finnes en salve man kan smøre på sårene, og denne salven reduserer smittefaren, men fjerner den ikke fullstendig. Det er uansett en god idé å alltid bruke kondom dersom partneren har utbrudd, selv om dette heller ikke fjerner smittefaren 100 %. Hvis partneren din har utbrudd - vær kreativ. Det finnes andre måter å ha det morro i senga på enn samleie. Er det mer du lurer på kan du alltids ringe Herpestelefonen, som gir info per telefonsvarer, eller prate med en lege eller annet helsepersonell. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wild at heart Skrevet 14. mai 2002 #3 Del Skrevet 14. mai 2002 En av mine beste venninner har også herpes.. Hun ble smittet av en tidligere kjæreste.. Første gang hun fikk et utbrudd ble hun livredd, det gjorde vondt og hun visste ikke hva hun skulle gjøre. Hun skjønte ikke hva det var, men trodde at det kanskje var en blemme.. Hun fortalte meg om symptomene, og forsiktig anntydet jeg at jeg var rimelig sikker på at det var herpes hun hadde.. Dagen ettrpå gikk vi til legen.. Der fikk hun høre at det var herpes hun hadde. Hun begynte å gråte og tok det veldig hardt. Imidlertidig er ikke det å ha herpes et spesielt problem. det kan være vondt å ha utbrudd og det er KUN da det smitter!!! Hun har nå verdens kjekkeste kjæreste og de har det kjempe bra.. Glem fordommene, for dette er ikke noe problem! Lykke til! AND GET YOUR GIRL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tessa Skrevet 14. mai 2002 #4 Del Skrevet 14. mai 2002 Det er forresten sånn at de fleste har herpes viruset liggende latent i kroppen. Herpes kan også deles inn i herpes 1 eller 2. Herpes en er den som man får på munnen/i ansiktet. Herpes 2 er den man får nedentil. Herpes 1 kan smittes fra munn til underliv, men vil fortsatt være herpes 1 og mindre plagsom og med sjeldnere utbrudd. Personer som har herpes 1 i tilegg vil få mye sjeldenere utbrydd nedentil da herpes på munn gjerne vil slå ut i stedt. hyppighten av utbrudd er også svært forskjellige, og det er altså ikke alle som vil få utbrudd. Herpes-viruset vil ofte brenne ut/ forvinne eller bli mildere med årene. Det kan være en god ide å ta vitamin/immunforsvar bedrende preparater. En god helsekost butikk vil kunne hjelpe deg å finne ut hva som kan hjelp. (gjerne sunkost-kjeden der har de ansatte god opplæring eller tilgang på info.) Gå et sted langt hjemmefra hvis dere føler det ubehagelig, med det er jo fint om en kan hindre hyppige utbrudd. Det skal ikke være noe problem å ha et godt og fint sexliv, selv om en av dere har herpes. Men det er kanskje for mange bedre å ikke ha sex sammen i utbrudds perioden da det kan være svært smertefult. Ellers mener i hvertfall jeg at du ikke bør sette denne sykdommen som et hinder for forholdet. Forhold som skal vare over tid vil vanligvis møte minst like krevende situvasjoner på sikt.. Og som de andre innleggene sa, dette er ikke egentlig et problem, så lenge begge partnere er åpne for følelsene rundt temaet, og at dere begge får nok info. Det er jo bare noen få forhåndsregler som skal til, så er saken på en måte ute av verden. " er et problem fortsatt et problem når man har funnet en enkel løsning på det?" Håper du kan vise henne at dette kun er en bagatell i livets vår... Lykke til... Og jeg synes dette var et veldig fint tema å ta opp, det er sikkert mange som har herpes eller vil møte en som har det før ller senere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wild at heart Skrevet 15. mai 2002 #5 Del Skrevet 15. mai 2002 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå