Gjest Beate Skrevet 8. juli 2011 #1 Skrevet 8. juli 2011 Hei Jeg har en liten sak som jeg gjerne skulle ha tilbakemelding på. Mine barn skal være med min eksmann i første halvdel av ferien. Men nå viser det seg at 16 åringen skal være alene hjemme i 2 uker. Jeg er ikke informert om dette. Grunnen skal visstnok være at 16-åringen ikke vil være med samt at min eksmanns nye venninnes hund må passes på. Jeg kjenner jeg blir provosert, både for at jeg ikke er informert og fordi de burde kunne ta hunden med seg ....
Husfrua Skrevet 8. juli 2011 #2 Skrevet 8. juli 2011 Er det så uvanlig at 16 åringer ikke er med på ferie da? Jeg flyttet jo på hybel når jeg var 16 år. De fleste syns vel det er kjempe deilig å slippe å være med foreldrene... Det viser vel egentlig bare at de stoler på han. Regner med at passing av hunden bare er et ekstra pluss for dem og ikke avgjørende for at han blir hjemme?? 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #3 Skrevet 8. juli 2011 Er du provosert fordi du ikke vil at han skal være alene hjemme eller fordi du ikke ble informert? Hvorfor er du ikke informert. Hvem har den daglige omsorgen? Uansett hvem det er, så vet jeg ikke helt om jeg ser poenget medf at du uansett skulle vite det om han uansett skulle være med faren, men får være hvemme i steden. Slik jeg tolker det så er det hjemme hos faren han da blir? En 16 år er og vanligvis gammel nok til å være alene hjemme. Viktigste er jo at du kan stole på han. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #4 Skrevet 8. juli 2011 Jeg skjønner deg veldig godt. Det er ikke alle 16-åringer som er modne nok til 2 uker alene hjemme. I tillegg så ville jeg ha visst og blitt informert om det på forhånd. Hva visst noe skjer? Hvem er backup når den samværsforelder selv er på ferie? Jeg har selv opplevd det med en yngre tenåring og da bare for en helg. Endte med at tenåringen var hjemme hos meg.
Gjest Okusan Skrevet 8. juli 2011 #5 Skrevet 8. juli 2011 Jeg skjønner godt at du er skeptisk. Nå er det du som kjenner 16-åringen best og vet om dette er forsvarlig. Men jeg husker en god del forferdelige hjemme alene-fester i den alderen, og synes uansett at to uker er lenge dersom han/hun ikke er vant til å ta vare på seg selv. Dessuten er jeg enig i at du burde blitt informert på forhånd, også om hvem som er back-up-person dersom noe skulle gå galt. Jeg mener ikke at foreldre har noen generell meldeplikt til hverandre om småting, men dersom barnet ikke er veldig vant til å være alene og ordne alt på egenhånd, mener jeg det ikke er noen liten sak at han/hun skal være på egenhånd halve ferien hos far.
Husfrua Skrevet 8. juli 2011 #6 Skrevet 8. juli 2011 Men nå blir det jo ikke sagt noe om hvor ansvarsfull denne 16 åringen er.. Jeg tenker som så at når far syns det er greit å overlate et hus og en hund til en 16 åring, så er dette en 16 åring han stoler på. Det betyr selvfølgelig ikke at 16 åringen ikke vil finne på noe som far ikke hadde satt så stor pris på, det har vi vel alle gjort da vi var 16?? Men faktisk så er man gammel nok til å flytte fra foreldrene å gå på skole en annen plass når man er 16 år, så derfor syns jeg vel også at man er gammel nok til å være alene hjemme i 2 uker. Så fremt ikke denne 16 åringen har vist dårlig skjønn tidligere.. Når det gjelder meldeplikt, så syns jeg vel kanskje det er greit at far sier i fra. Men jeg har selv en mann som ikke alltid tenker så langt. Samtidig regner kanskje far med at du får høre alt fra 16 åringen uansett, og at det derfor er like mye opp til han å fortelle? Om to år er jo tross alt 16-åringen selvstendig og kan gjøre stort sett som han vil...
Plommetreet Skrevet 8. juli 2011 #7 Skrevet 8. juli 2011 Jeg sier som alle andre her, det kommer an på 16åringen. Selv var jeg ofte alene store deler av sommeren fra den alderen fordi jeg ikke orket å være på hytta uten TV og innlagt vann hele sommeren. Men jeg var til å stole på. Dessuten tror jeg mamma hadde avtale med naboen om å stoppe evt. alenefester. Jeg skjønner at du blir iritert over at de ikke sier noe til deg, men hvis jeg skal lese litt mellom linjene her så handler det vel kanskje mest om nettopp det... At _din_ unge skal passe _hennes_ hund. Du har rett på de følelsene. Alle har vært såra. Men du bør kanskje prøve å skille følelsene fra hverandre. Handler dette egentlig om at barnet ditt skal være alene eller handler det om at "den nye" blander seg inn i dine barns ferieplaner? just saying... Lissom.
Gjest BettyBoop28 Skrevet 8. juli 2011 #8 Skrevet 8. juli 2011 Hei Jeg har en liten sak som jeg gjerne skulle ha tilbakemelding på. Mine barn skal være med min eksmann i første halvdel av ferien. Men nå viser det seg at 16 åringen skal være alene hjemme i 2 uker. Jeg er ikke informert om dette. Grunnen skal visstnok være at 16-åringen ikke vil være med samt at min eksmanns nye venninnes hund må passes på. Jeg kjenner jeg blir provosert, både for at jeg ikke er informert og fordi de burde kunne ta hunden med seg .... Kanskje han hadde lyst til å være alene hjemme da? Er det så fælt? han er jo snart voksen. Kutt navlestrengen kvinne.
Gjest gjest Skrevet 8. juli 2011 #9 Skrevet 8. juli 2011 Hos oss så sier vi i fra hvis tenåringen er alene en helg eller noe. Han blir 15. Vi gjør dette for da vet den andre parten og tenåringen at om noe skjer, så har den mor eller far å gå til. Er ikke foreldrene tilgjengelige så avtaler vi med andre voksne. Det har ikke noe med å kutte navlestrengen, bare sunn fornuft. Det er mye som kan skje; fester, strømmen går, oversvommelse, brann....
Husfrua Skrevet 8. juli 2011 #10 Skrevet 8. juli 2011 Hos oss så sier vi i fra hvis tenåringen er alene en helg eller noe. Han blir 15. Vi gjør dette for da vet den andre parten og tenåringen at om noe skjer, så har den mor eller far å gå til. Er ikke foreldrene tilgjengelige så avtaler vi med andre voksne. Det har ikke noe med å kutte navlestrengen, bare sunn fornuft. Det er mye som kan skje; fester, strømmen går, oversvommelse, brann.... Men 16 åringer greier vel å si fra til den andre forelderen selv vel? Og i dette tilfellet har han jo tydeligvis gjort det. Min mann har nesten aldri kontakt med guttens mor lengre, alt går gjennom gutten som har blitt såpass gammel at han styrer mye selv og har mobil...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå