Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jente26
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 26 år, vært sammen med min kjære i 2 år. Han er kurder. Akkurat vært og besøkt han nå og reiser ned igjen i oktober. Da skal vi forlove oss. Vi gifter oss neste sommer. :)

Han vil gjerne at jeg skal søke om besøksvisum for han. Jeg ringer og ringer UDI men er alltid nr 68 i køen osv. Syns det er vanskelig og finne ut noe på sidene deres.

Noen som har erfaring om hvordan man søker visum? Hva må være med av papirer osv?

På forhånd tusen takk for hjelpen! :)

Gjest Gjest
Skrevet

anbefaler deg å ikke gifte deg med en kurder.

• Liker 10
Gjest Sanne
Skrevet

Du kan ikke søke om visum for ham. Det må han gjøre selv, via nærmeste norske ambassade.

Merk at fra de områder/land som det kommer asylsøkere fra (feks Afganistan, Iran, Somalia, Sri Lanka osv) så innvilges vanligvis ikke besøksvisum. Dette fordi det skal ikke herske tvil om at personen returnerer når visumet går ut.

Hvis det da er slik at han egentlig ønsker å bli i Norge, enten ved å gifte seg ved deg, eller søke asyl, så skal søknaden avslås.

Det letteste for dere er derfor at du besøker han.

Skrevet

Han er ikke asylsøker. Han bor og jobber i Tyrkia. Jeg fikk snakket med UDI etter 3 timer i kø og det er ikke noe problem at han kan komme på besøk.

Men jeg må sende en invitasjon.

Gjest Gjest
Skrevet

Så flott da! Da har det jo ordnet seg! :)

Bare husk å vise i søknaden hans at han ikke har tenkt å bli i Norge foralltid, men at han kommer til å reise hjem.

I denne lenka finner du visumpraksisen som de bruker på ambassaden i Ankara, for tyrkiske søkere:

Visum fra Tyrkia

Skrevet

Takk :)

Noen her som har skrevet en invitasjon før? Lurer på hva jeg må ha med..

Gjest Tyrkiatøtta
Skrevet

Takk :)

Noen her som har skrevet en invitasjon før? Lurer på hva jeg må ha med..

Hei

Svaret avhenger litt av hvor han søker fra. Vet du om han skal søke via norsk ambassade i Ankara eller fra ungarsk ambassade i Istanbul?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dette for et forum?

Var litt av et sikkerhetsopplegg! Screener de medlemene sine?

:sjenert:

Det er vel om å gjøre at de som har noe der å gjøre får inngang, mens de som kun er nysgjerrige nektes...og du er vel kanskje i sistnevnte kategori?

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel om å gjøre at de som har noe der å gjøre får inngang, mens de som kun er nysgjerrige nektes...og du er vel kanskje i sistnevnte kategori?

Ja, da forstår jeg litt mer. Det er nok ikke noe for meg. Men jeg lurer på om det kan være noe for mora mi.

Typen hennes får ikke komme til Norge pga UDI.

Kanskje hun kan få litt tips, støtte & råd der, eller har jeg bomma nå?

Skrevet

Hei

Svaret avhenger litt av hvor han søker fra. Vet du om han skal søke via norsk ambassade i Ankara eller fra ungarsk ambassade i Istanbul?

Den norske ambassaden i Ankara ja. :)

Gjest Tyrkiatøtta
Skrevet

Den norske ambassaden i Ankara ja. :)

Ok! :)

Husk å be han være litt ydmyk når han leverer inn søknaden, for personalet der kan være litt strikse hvis de mener man er kjepphøy. Har blitt bedre de siste åra, da!

Ang invitasjonen:

-hvor lenge skal han være i Norge?

-er det han/du som betaler reise og opphold

-skal du også stå som økonomisk garantist for oppholdet?

-skal dere gifte dere nå når han er i Norge?

Beklager mye spm her, men det er mye som påvirker! :yvonne:

Skrevet

Ok! :)

Husk å be han være litt ydmyk når han leverer inn søknaden, for personalet der kan være litt strikse hvis de mener man er kjepphøy. Har blitt bedre de siste åra, da!

Ang invitasjonen:

-hvor lenge skal han være i Norge?

-er det han/du som betaler reise og opphold

-skal du også stå som økonomisk garantist for oppholdet?

-skal dere gifte dere nå når han er i Norge?

Beklager mye spm her, men det er mye som påvirker! :yvonne:

Ok, takk for tips. :) Jeg reiser ned igjen i oktober, da skal vi forlove oss og besøke familien hans. Neste sommer gifter vi oss i Tyrkia. :rodmer:

Han skal hit på besøk i 3 mnd har vi tenkt, så søker vi om permanent opphold senere.

Er nok jeg som må betale tenker jeg, hvertfall stå som garantist, for er vel enklere da. Vi gifter oss i Tyrkia, eller er Norge bedre?

Gjest Gjest
Skrevet

Er nok jeg som må betale tenker jeg, hvertfall stå som garantist, for er vel enklere da.

:redd:

Ja, så klart er det du som betaler... Hvorfor skal han betale når han har klart å hukke en nordmann. Velkommen til Norge!

:skaal:

Skrevet

:redd:

Ja, så klart er det du som betaler... Hvorfor skal han betale når han har klart å hukke en nordmann. Velkommen til Norge!

:skaal:

Den var frekk!!! :kjefte:

Han tjener nesten ingenting og må sende nesten alt han tjener hjem til familien sin. Tenk før du åpner kjeften!! :kjefte:

Gjest Gjest
Skrevet

For tyrkeren, stakkars, han tjener så lite som kelner i Alanya at hvis han skal reise til Norge så er det jo du som må betale for alt...

Skrevet

For tyrkeren, stakkars, han tjener så lite som kelner i Alanya at hvis han skal reise til Norge så er det jo du som må betale for alt...

Har hverken sagt hva han jobber som eller hvor han er i fra. :Gjesp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...