AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #1 Skrevet 8. juli 2011 Jeg sitter å griner! Bokstavelig talt. Sambo og jeg har felles økonomi, men ikke konto. Vi har hatt ungene hans to uker i sommer. Vi har vært bortreist. ( i norge på en campinghytte) en uke og en uke hjemme. DEnne mnd har jeg fått mindre penger pga. Nav. Dette er barn vI har annhver helg normalt, men de to siste ukene har vi brukt 21000,- kr på sløseri. Da mener jeg unødvendig kjøp av mat,( vi ville ellers aldri kjøpt), leketøy som har blitt brukt to ganger og ting for å skjemme dem bort. Jeg har sagt til sambo at vi måtenke på forbruket. Men det er jeg alene om. Jeg begynte å gråte når jeg fikk vite hvor lite vi hadde igjen og hvorfor. Og dette ser ikke ut til å bry han det eneste fnugg. For det er barna hans og de skal ha det bra. Jeg er enig. Men ikke for 21000,- hadde vi vært alene ville vi brukt 3000,- vi sitter igjen med å ikke kumme betale forsikringen på den ene bilen og kjøpe noe særlig mat. Vi har i utgangspunktet bra råd. Men dette er LANGT over styr!
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #2 Skrevet 8. juli 2011 Helt enig. Hvorfor tror helgepappaer at de MÅ kjøpe barna sine? Barn er fornøyd med kos og kjærlighet fra faren. Da er det ikke noe poeng i å vende dem til at de skal få noe hele tiden. Min mann er også slik. Vet ikke hvor mye jeg har kastet/gitt bort fordi ungene ikke vil ha det allikevel. Masse leker de bruker kanskje en gang. Kjøleskapet skal være stappfull i tilfelle de får lyst på det. Ofte har de lyst på den ene tingen som ikke er der og da reiser han ut å kjøper det til dem. Tør heller ikke å regne ut hvor mye det er snakk om her.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #3 Skrevet 8. juli 2011 Jeg er rett og slett uvel. Jeg har ikke ord. Og barna 11 og 14 forstår ikke hva ting koster. De vila ha ditt og datt. De vil på kino, de vil bade, de vil ikke spise det eller det, pappa skal ha vin. Vi får snart en til og jwg tør ikke tenke på hvordan ting blir da. Neste år er det bursdag og konfirmasjon. Samt at pappa har lovt dem en utenlandsferie. Vi har alt for høye faste utgifter. Føler jeg selv. Vi skal i utgangapunktet dra å bade i byen i dag. Jeg er gravid så må ha ny bikini. Totalt vil utflukten havne på 400,- samt at de må ha mat ( noen mener vi ikke skal smøre me oss mat) og det kommer i tilegg. Jeg skammer meg over å ha brukt så mye. Jeg har venner som har 2 barn og har 10.000, å rutte med totalt hver mnd. De sparer 500kr.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #4 Skrevet 8. juli 2011 Jeg er rett og slett uvel. Jeg har ikke ord. Og barna 11 og 14 forstår ikke hva ting koster. De vila ha ditt og datt. De vil på kino, de vil bade, de vil ikke spise det eller det, pappa skal ha vin. Vi får snart en til og jwg tør ikke tenke på hvordan ting blir da. Neste år er det bursdag og konfirmasjon. Samt at pappa har lovt dem en utenlandsferie. Vi har alt for høye faste utgifter. Føler jeg selv. Vi skal i utgangapunktet dra å bade i byen i dag. Jeg er gravid så må ha ny bikini. Totalt vil utflukten havne på 400,- samt at de må ha mat ( noen mener vi ikke skal smøre me oss mat) og det kommer i tilegg. Jeg skammer meg over å ha brukt så mye. Jeg har venner som har 2 barn og har 10.000, å rutte med totalt hver mnd. De sparer 500kr. De barna er så store at de skjønner godt at ting koster penger. Gjør de ikke det så gi dem en viss sum som skal vare en viss tid. Da skjønner de at ting er dyrt og at man må prioritere. At faren ikke skjønner det er enda verre. Hadde streika om jeg var deg. Smør med niste så får de som vil spise av den. De pengene DU sparer på det, legger du bort til deg selv 3
Rosalie Skrevet 8. juli 2011 #5 Skrevet 8. juli 2011 På tide med separat økonomi, for de har så ulike prioriterngar at felles økonomi vil knekke forholdet deira. 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #6 Skrevet 8. juli 2011 Jeg får helt grøsninger. Eg kan virkelig ikke ha felles økonomi. Jeg betaler alle faste utgifter og setter 3000,- til mat. Thats it. Jeg er helt ødelagt. Nå får jeg for juni og juli av nav på mandag. Alle faste utgifter SKAL betales fra min side. Ting til barn får han ordne selv. Jeg kan ikke keve trangt fordu noen skal skjemmes bort. Og den nista, den kan han lage selv!
Redbull Skrevet 8. juli 2011 #7 Skrevet 8. juli 2011 Det er EN grunn til at jeg og sambo ikke har felles økonomi: jeg klarer ikke å styre pengebruken min! Og jeg nekter å bruke opp hans penger på tull! Ikke ha feller økonomi mer
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #8 Skrevet 8. juli 2011 Jeg synes det er bak mål. Barna får ukelønn som de ikke bruker. De skal spare og spare til de finner ting som de synes det er verdt å bruke penger på. Ergo, de har ikke kjøpt en dritt selv i ferien. Så det hadde ikke vi trengt heller. Nå er dem dratt for å bade, mat har han ikke tenkt på en gang, men er irritert fordi jeg mener denne "utflukten" er unødvendig og blir hjemme. Når jeg spurte hva han slulle gjøre ang mat så viste han ikke. Jeg trodde virkelig ikke at det er mulig å være så trang mellom øra når det gjaldt penger?!?! Vi flyttet sammen for noen mnd siden og nå ser jeg virkelig hvordan han velger å bruker penger.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #9 Skrevet 8. juli 2011 Dette hørtes trist ut. Vi har felles økonomi hos oss (her har også mannen to barn fra før), men den mest fornuftige av oss (altså meg ) har kontrollen over kontoene. Skulle mannen styrt dette hadde vi ikke spart ei krone, og vi ville blitt blakk hver mnd. Jeg setter av godt med penger til feriekos sammen med barna (vi liker å gå litt ut og spise i ferien), men ikke mer enn vi har råd til. Jeg sørger for at regninger er betalt før ferien starter og har en egen feriekonto som vi har spart på. Når ferien er over har vi fortsatt godt med penger til det vi trenger. Enten den løsningen eller adskilt økonomi.
Gjest imli Skrevet 8. juli 2011 #10 Skrevet 8. juli 2011 Når nokon er så dårlege på å disponere pengar, må ein enten ha adskilt økonomi, eller personen med best økonomisk sans må styre pengane. Eg meiner det siste er den beste løysinga. Men det er tydeleg at du og mannen din har eit stort problem, TS. Verkar som de hadde hastverk med å flytte saman. Kanskje familierådgiving hadde vore lurt? 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #11 Skrevet 8. juli 2011 Vi hadde ikke hast med å flytte sammen, men nå som vi har hatt ungene i ferien har det virkelig gått over styr. Til vanlig er det ganske ryddig økonomisk
Carrot Skrevet 8. juli 2011 #12 Skrevet 8. juli 2011 Jeg sliter litt med å skille de forskjellige AB fra TS her, men skriver ikke TS at de venter en liten samtidig som at de nylig flyttet sammen?? Uansett - JEG ville sagt fra, at dette rungerer ikke for meg i lengden, jeg skjønner at du vil gi barna alt mulig og det er helt opp til deg hvordan du vil prioritere dine penger, men av felles pott skal også min mening telle og jeg syns ikke det er greit å sløse - så heretter har vi hver vår konto og en felles til regninger der begge setter av prosentvis av inntekt i forhold til utgifter slik at begge også sitter igjen med prosentvis like mye som de kan bruke som de vil. 1
Gjest imli Skrevet 8. juli 2011 #13 Skrevet 8. juli 2011 Eg forstod det også slik at TS og mannen akkurat hadde flytta saman og venta barn.
Gjest Tirkes Skrevet 8. juli 2011 #14 Skrevet 8. juli 2011 Jeg er vanligvis for fellesøkonomi, men hva med en middelvei? Fiktive tall her. Si at du har 18 000 utebtalt i mnd og han har 20 000. Huslånet og forsiknrer koster 10 000 i mnd, så kommer strøm, telefon og små andre fasteutgifter i tillegg. Kanskje et snitt på 15 000 i mnd? Da kan dere feks betale inn en fast sum hver, enten % av det dere tjener, eller en fast sum som 9000 på hver til en regningskonto. Her brukes KUN til faste utgifter. La innskuddet være høyere enn utgiftene, slik at dere har til vannavgift og TV-lisens og slikt på denne kontoen når den tid kommer. Nå har du 9000 igjen og han har 11 000 igjen. Han betaler så bidrag av sin lønn. Resten bruker dere på mat og styrer og ordner som det passer seg, forsøk å handle litt annenhver gang og spandere på hverandre og ikke la det være for stivt, men du bestemmer over dine og han over sine. Om han bruker opp alt sitt og har to uker igjen til lønn, hjelp ham å overleve med matvarer og betal forfallende regninger - men ikke kjøp fiskeutstyr eller unødige leker til ungene i denne perioden. Kanskje noe som funker. Da slipper dere den ridige "mine penger" "dine penger" og dele alle regninger pinlig i to, og holde matbudsjett, men dere betaler likt på faste ting og har deler av egen lønn å rå over selv. Da kan du feks spare litt penger, og han kan kjøpe tull. Kanskje han da lærer hvor mye han bruker av ditt og hvor mye du "lider" av hans tankeløshet. 3
C-girl Skrevet 9. juli 2011 #15 Skrevet 9. juli 2011 Skjønner godt frustrasjonen din. Sambo er litt sånn også, riktignok har han litt bedre styring på økonomien, men når det gjelder de to barna hans er det ikke noe grense for hvor mye leker og stæsj de skal få. Nå i ferien er det omtrent nye leker daglig. Og de finner på alt mulig de vil ha på butikken, men rører det knapt når det settes på bordet. Og det irriterer meg så sinnsykt. Og selv om de ikke har spist opp middag, så får de godteri og is etterpå. Og de får gjerne godteri like før leggetid (ja gjett om de blir hyper) Har desverre ikke så mange tips til deg ang å få ham på rett kjøl ang økonomien, men som de andre sier, ha separat økonomi, og sett av lik prosent av lønnen til fellesutgifter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå