Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leieboerne mine flyttet inn tirsdagen, betalingen skulle skje forskuddsvis altså med en gang, den 4- banken var visst stengt når jeg møtte de, så jeg gav dem beskjed om å betale så fort som mulig, nå er det gått fem dager over tiden og jeg har ikke fått noe.

Hva er reglene her? hva hvis dette skjer hver måned?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har skjedd oss også. Har da ringt leier og sagt at leien ikke har kommet inn på vår konto og lurte på om han hadde skrevet feil kontonr.

For hvis de har gjort det må de raskt ta kontakt med banken for å si ifra.

Da kommer gjerne pengene inn dagen etter.

Kommer ikke penger inn etter noen få dager kan du sende varsel om begjæring.

https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/krav_pa_annet_enn_penger/fravikelse_utkastelse/Tema_121.xhtml

Vet ikke hvorfor ikke link kommer opp, men kopier denne i nettleseren din..

evt gå inn på politi.no - tjenester- tvangsfullbyrdelse - krav på annet enn penger- fravikelse/utkastelse.

Kommer ikke penger inn så kan du heve kontrakten og sende begjæring videre til namsnmannen.

AnonymBruker
Skrevet

Nå tror jeg ikke man bare kan kaste ut leieboer selv om husleie er noen dager forsinket.

Ikke at jeg syns det hverken er greit eller ok at leien blir betalt for sent, men tror nok det skal mere til for å kaste ut noen. Å politiet har da jammen mer enn nok å gjøre om de ikke skal "løpe etter" alle som betaler husleien for sent.

Men, har leietaker utelatt og betale husleien over tid, å leietaker har skriftlig purringer er det nok hjelp å få.

Har faktisk hørt om tilfeller der leieboer ikke betaler husleie (over tid) å huseier ikke kan kaste noen på gaten, spesiellt ikke der hvor det er barn i bildet. Dette har endt med så store økonomiske tap for utleier at de måtte selge huset sitt. Når de kjøpte huset så var jo husleie fra leilighet kalulert inn i lånet. Ille er det.

AnonymBruker
Skrevet

Politiet gjør ingenting med at folk ikke betaler leie.

Det er er skriv inne på politiets sider som man laster ned og skriver ut. Denne sendes til leietager hvis han ikke betaler. Betaler han ennå ikke, så leverer man kopi av leieavtalen og brevet til namsmannen. der fører man opp hvor mange kroner det er snakk om. Namsnmannen tar kontakt med leier og om leier fortsatt ikke betaler blir han tvangsflyttet. Namsmannen krever inn skyldig leie pluss andre kostnader utleier kan vise til pga saken.

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med dem, og hvis de ikke kan vise frem kontoutskrift som sier at pengene er overført sender du purring på husleie til dem med varsel om utkastelse om den ikke betales innen fjorten dager. Da har du det skriftlig og du viser dem at du ikke aksepterer forsinkelser på den måten. Om du ikke får inn pengene innen fjorten dager sender du det videre til Namsmannen. Husk at purringen må følge visse formkrav, det finner du sikkert informasjon om på nett.

Og neste gang lar du ingen flytte inn uten at pengene er på konto. Om de ikke klarer å komme seg til banken i åpningstiden er det deres problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke til ts, men sånn generelt: Dette er grunnen til at man ikke bør regne leieinntekter som en absolutt nødvendig del av husholdningen. Man bør regne på at man greier å beholde huset selv om leien skulle utebli. Man vet aldri hva slags folk man leier ut til, og det er vanskelig å bli kvitt dårlige leietakere.

Skrevet

Politiet gjør ingenting med at folk ikke betaler leie.

Det er er skriv inne på politiets sider som man laster ned og skriver ut. Denne sendes til leietager hvis han ikke betaler. Betaler han ennå ikke, så leverer man kopi av leieavtalen og brevet til namsmannen. der fører man opp hvor mange kroner det er snakk om. Namsnmannen tar kontakt med leier og om leier fortsatt ikke betaler blir han tvangsflyttet. Namsmannen krever inn skyldig leie pluss andre kostnader utleier kan vise til pga saken.

Dette tar ca 3 måneder. Derfor kan det være lurt å faktisk ha så stort depositum (men faren er at det er noen som trenger "feriepenger" på sommeren og at det derfor blir litt "gjennomtrekk")

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...