Gå til innhold

Bryllup!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal gifte meg sommeren 2012!

Vet ingenting om hvordan man planlegger et bryllup, og trenger litt hjelp.

Tips og råd mottas med stor takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, har dere valgt dato ville jeg først bestillt kirke og lokale. Det er faktisk lurt å begynne å se på kjole også, det kan være opptil 6 mnd bestillingstid om du kjøper i salong, og så skal de vel ha en stund til tilpasninger også.

Vi skal ikke bestille mat, så jeg vet ikke hvor lenge på forhånd man bør bestille catering, men kan kanskje være lurt å ringe litt rundt og høre?

Skal gifte meg neste sommer jeg også, og jeg har begynt å kjøpe inn det som kan kjøpes inn på forhånd for å spre kostnadene mest mulig, og slår til på gode tilbud.

Har ikke så veldig peiling jeg heller, men leser man litt gjennom forskjellige tråder på forumet her kan man få mange gode (og mindre gode :gjeiper: ) tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du googler : planlegge bryllup så får du opp gode treff som kan hjelpe deg. F.eks jeg har en link der det står hva jeg burde gjøre f.eks 6-8 mnd før, 8-10 mnd før etc, men med mindre du snakker nederlandsk så tror jeg ikke du forstår mye ut av den men det finnes sikkert noe på norsk eller engelsk :)

Vi gifter oss i April, det eneste vi har gjort er booke sted etc, prøvingsattest er godkjent etc,kommende uke blir det full fokus på lokale til fest og middag. Det kommer jo an på hvor stort dere skal ha det. For oss som kun skal ha 25 til middag så kan det være enklere å koordinere.

Lykke til og gratulerer :)

Skrevet

Vi gifter oss i April, det eneste vi har gjort er booke sted etc, prøvingsattest er godkjent etc,kommende uke blir det full fokus på lokale til fest og middag.

Hvis du skal gifte deg i april så er du for tidlig ute med å ha få godkjent prøvingsattest. Den er bare gyldig i fire måneder.

• Liker 1
Skrevet

Vi gifter oss i oktober og det som er unnagjort er:

- kirke

- lokale

- invitasjoner laget og sendt ut

- prøvingsattest

- valgt forlovere og toastmaster

- valgt fotograf

- transport

- kjøpt bryllupskjole

- booket overnatting til bryllupsnatten

Vi skal nå ha ferie i 3 uker så skal få unna disse tingene:

- DJ

- finne salmer til kirkeprogrammet

- velge blomster til oppsatser og bryllupsbukett

- velge kaker

- kjøpe dress til brudgom

- booke overnatting for brud og forlovere natten før bryllupet

Ting som må gjøres en liten stund før bryllupet:

- lage bordkort og bordplan

- kjøpe inn drikkevarer/brus/chips

- kjøpe inn litt "pynt" til å ha på bordene

- avlevere alle ting (dagen før bryllupet)

Vi skal kjøpe maten gjennom et catringfirma så vi slipper alt stress med å pynte og slikt, kommer bare til duk og dekket bord. Vi sier bare hvordan vi vil ha det også fikser de det til oss.

Jeg kjøpe kjolen min hos Matildasfest i Sverige. Kjempefornøyd og til en billig penge (i forhold til hva du må ut med her i Norge) Om du ikke har funnet kjolen og eller du kanskje ikke har flere 1000 å bruke på kjolen kan jeg anbefale henne. http://www.matildasfest.com/

Lykke til med planleggingen!

• Liker 1
Skrevet

Disse bryllupsmagasinene har ofte en planleggerguide med hva du bør gjøre når. Det første jeg gjorde var å gå og kjøpe Ditt Bryllup og Bryllupsmagasinet.

Anbefaler også at du skaffer deg en god notatbok hvor du samler alt av ideer, huskelister, gjestelister etc. slik at du har alt på ett sted. Denne boken hadde jeg med meg overalt husker jeg, så jeg kunne notere ned i tilfelle jeg fikk en ide eller måtte notere noe viktig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal gifte deg i april så er du for tidlig ute med å ha få godkjent prøvingsattest. Den er bare gyldig i fire måneder.

I Norge ja, ikke i andre land =)

Skrevet

Så kjekt!! Jeg skal også gifte meg sommeren 2012!! Vi har booket kirke, lokale og fotograf! Har snakket med cateringfirma ang maten, men ikke bestemt oss enda!! D var mye mer å gjøre enn jeg hadde trodd!! Det er MYE igjen, får ta det etter sommerferien:) Masse lykke til med planlegging!!:D

Gjest Tirkes
Skrevet

På denne siden av nyttår ville jeg fokusert på kirke og lokale, samt tenke på meny, evt catering om dere har lokale uten servering og kanskje begynt å lukte på gjestelisten. En fordel å vite sånn ca hvor mange dere ønsker å invitere slik at lokalet har plass til alle.

Ved januar/februar neste år ville jeg begynt å tenke på å finne en god fotograf samt dyktig frisør og også begynt å lete etter kjole. Skal du bestille en sydd kjole tar dette rundt 10-14 uker, beregn 16-17 uker med litt omsying og problemer som måtte oppstå.

Deretter mot feb/mars Finne fatt i og lage invitasjoner og sende ut i løpet av april om du har mange gjester som må reise et stykke, folk flest får ferien sin spikret i starten av mai, da er det greit å vite at det skjer noe på din kant av verden. Dersom bryllupet er sent august/september eller så, er det tidsnok å sende ut invitasjoner i mai synes jeg.

Osv. Mye å tenke på, men du trenger ikke gjøre alt på en gang.

Er din mor gift? Bruk henne for det hun er verdt, hun har kanskje vært i mange bryllup, vet skikker og ting du ikke tenker over og har nok mye tips. Evt svigermor eller noen andre som er gift og kjenner deg og stedet dere skal ha festen godt.

Masse lykke til og grattis!

• Liker 2
Skrevet

Vi gifter oss i oktober og det som er unnagjort er:

- kirke

- lokale

- invitasjoner laget og sendt ut

- prøvingsattest

- valgt forlovere og toastmaster

- valgt fotograf

- transport

- kjøpt bryllupskjole

- booket overnatting til bryllupsnatten

Vi skal nå ha ferie i 3 uker så skal få unna disse tingene:

- DJ

- finne salmer til kirkeprogrammet

- velge blomster til oppsatser og bryllupsbukett

- velge kaker

- kjøpe dress til brudgom

- booke overnatting for brud og forlovere natten før bryllupet

Ting som må gjøres en liten stund før bryllupet:

- lage bordkort og bordplan

- kjøpe inn drikkevarer/brus/chips

- kjøpe inn litt "pynt" til å ha på bordene

- avlevere alle ting (dagen før bryllupet)

Vi skal kjøpe maten gjennom et catringfirma så vi slipper alt stress med å pynte og slikt, kommer bare til duk og dekket bord. Vi sier bare hvordan vi vil ha det også fikser de det til oss.

Jeg kjøpe kjolen min hos Matildasfest i Sverige. Kjempefornøyd og til en billig penge (i forhold til hva du må ut med her i Norge) Om du ikke har funnet kjolen og eller du kanskje ikke har flere 1000 å bruke på kjolen kan jeg anbefale henne. http://www.matildasfest.com/

Lykke til med planleggingen!

Hei! Jeg ser at det er MYE jeg enda ikke har tenkt på!

Denne listen din hjalp veldig, nå har jeg en anelse på hvor jeg skal begynne og egentlig alt som må ordnes! Tusen takk! Og gratulerer med bryllup og lykke til på dagen! :-)

Skrevet

Så kjekt!! Jeg skal også gifte meg sommeren 2012!! Vi har booket kirke, lokale og fotograf! Har snakket med cateringfirma ang maten, men ikke bestemt oss enda!! D var mye mer å gjøre enn jeg hadde trodd!! Det er MYE igjen, får ta det etter sommerferien:) Masse lykke til med planlegging!!:D

Spennende! Jeg har ikke gjort NOENTING enda, og ser jo at det er flere som skal gifte seg til neste sommer og allerede har gjort en del. Pjuhh..

Det er tydeligvis mye mer å gjøre enn jeg også hadde trodd.

Lykke til med bryllupet :-)

Skrevet

Vel, har dere valgt dato ville jeg først bestillt kirke og lokale. Det er faktisk lurt å begynne å se på kjole også, det kan være opptil 6 mnd bestillingstid om du kjøper i salong, og så skal de vel ha en stund til tilpasninger også.

Vi skal ikke bestille mat, så jeg vet ikke hvor lenge på forhånd man bør bestille catering, men kan kanskje være lurt å ringe litt rundt og høre?

Skal gifte meg neste sommer jeg også, og jeg har begynt å kjøpe inn det som kan kjøpes inn på forhånd for å spre kostnadene mest mulig, og slår til på gode tilbud.

Har ikke så veldig peiling jeg heller, men leser man litt gjennom forskjellige tråder på forumet her kan man få mange gode (og mindre gode :gjeiper: ) tips :)

Hei! Ser at jeg allerede har fått mange gode tips!

har sett på kjoler på nett, men det er vel kanskje lurest å dra på salong å prøve? :)

Du gjør vel lurt i å handle litt nå og da, tror jeg skal gjøre det samme ja!

Lykke til :)

Skrevet

Disse bryllupsmagasinene har ofte en planleggerguide med hva du bør gjøre når. Det første jeg gjorde var å gå og kjøpe Ditt Bryllup og Bryllupsmagasinet.

Anbefaler også at du skaffer deg en god notatbok hvor du samler alt av ideer, huskelister, gjestelister etc. slik at du har alt på ett sted. Denne boken hadde jeg med meg overalt husker jeg, så jeg kunne notere ned i tilfelle jeg fikk en ide eller måtte notere noe viktig.

Takk for tipset!

Skal skaffe meg en notatbok med engang! :)

Skrevet

På denne siden av nyttår ville jeg fokusert på kirke og lokale, samt tenke på meny, evt catering om dere har lokale uten servering og kanskje begynt å lukte på gjestelisten. En fordel å vite sånn ca hvor mange dere ønsker å invitere slik at lokalet har plass til alle.

Ved januar/februar neste år ville jeg begynt å tenke på å finne en god fotograf samt dyktig frisør og også begynt å lete etter kjole. Skal du bestille en sydd kjole tar dette rundt 10-14 uker, beregn 16-17 uker med litt omsying og problemer som måtte oppstå.

Deretter mot feb/mars Finne fatt i og lage invitasjoner og sende ut i løpet av april om du har mange gjester som må reise et stykke, folk flest får ferien sin spikret i starten av mai, da er det greit å vite at det skjer noe på din kant av verden. Dersom bryllupet er sent august/september eller så, er det tidsnok å sende ut invitasjoner i mai synes jeg.

Osv. Mye å tenke på, men du trenger ikke gjøre alt på en gang.

Er din mor gift? Bruk henne for det hun er verdt, hun har kanskje vært i mange bryllup, vet skikker og ting du ikke tenker over og har nok mye tips. Evt svigermor eller noen andre som er gift og kjenner deg og stedet dere skal ha festen godt.

Masse lykke til og grattis!

Bah! Kjenner nesten at jeg blir svett! Hehe :-)

Mye styr tydeligvis. Skal bruke mamma flittig jeg ;)

Takk for alle tipsene :-)

Skrevet

Hvis du googler : planlegge bryllup så får du opp gode treff som kan hjelpe deg. F.eks jeg har en link der det står hva jeg burde gjøre f.eks 6-8 mnd før, 8-10 mnd før etc, men med mindre du snakker nederlandsk så tror jeg ikke du forstår mye ut av den men det finnes sikkert noe på norsk eller engelsk :)

Vi gifter oss i April, det eneste vi har gjort er booke sted etc, prøvingsattest er godkjent etc,kommende uke blir det full fokus på lokale til fest og middag. Det kommer jo an på hvor stort dere skal ha det. For oss som kun skal ha 25 til middag så kan det være enklere å koordinere.

Lykke til og gratulerer :)

Herregud, visste ikke om prøvingsattest engang! :P

Man finner ut mye på nett..

Takk for tipsene og lykke til med bryllupet ditt! Håper det blir en kjempe fin dag:-)

Skrevet

Hei! Jeg ser at det er MYE jeg enda ikke har tenkt på!

Denne listen din hjalp veldig, nå har jeg en anelse på hvor jeg skal begynne og egentlig alt som må ordnes! Tusen takk! Og gratulerer med bryllup og lykke til på dagen! :-)

Her er budsjettposter jeg har tatt utgangspunkt i:

Bryllupsfest

Velkomstdrink

Drikkevarer øl

Drikkevarer rødvin til middag

Drikkevarer hvitvin til middag

Drikkevarer dessertvin

Drikkevarer alkoholfritt

Drikkevarer til kaffen

Kaffeservering

Mineralvann

Leie av lokale

Mat

Kostnad kaffegjester,

Bryllupskake

Kransekake

Dekorasjoner

Bordpynt (Uten blomster)

Stearinlys

Tilbehør (Ballonger, såpebobler etc.)

Blomster

Brudebukett

Bryllupsfest

Brystbuketter

Musikk

Band/DJ til Bryllupsfesten

Musikere til Vielsen

Fotografering

Fotograf

Skrive- og trykksaker

Invitasjoner

Program/meny

Prorgam til kirken

Bordkort/bånd

Takkekort

Transport

Limousin/bil

Andre utgifter

Ringer

Hotellrom for bryllupsnatten

Hotellrom for brud og forlovere natt før bryllupet

Diverse småplukk

Skjenkebevilling (gebyr)

Klær og tilbehør brud

Brudekjole

Brudeslør/Tiara

Sko

Undertøy/Strømpebånd

Smykker

Veske

Sminke

Frisør

Klær og tilbehør brudgom

Skjorte

Sko

Smoking/dress

Har jeg bruke bryllupsplanleggeren på dittbryllup:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/dittbryllup/bryllupsplanlegger/

Den henger fint på kjøleskapet også streker jeg ut når ting er gjort. Har også påført andre ting jeg må huske.

Ellers har jeg bruket linken http://kirken.no/?event=showArticle&FamID=207

til å finne div. skjema som må sendes inn. Vi fikk være med på en gjennomgang i kirken sammen med mange andre par som skulle gifte seg der vi fikk en gjennomgang på hvordan sermonien er lagt opp, fikk utdelt ark og fikk høre hvilke salmer som var mest brukt, spilt inngang- og utgangsmarsj. Veldig nyttig synes jeg. Om dere skal gifte dere i kirken kan du jo høre om kirken har en slik gjennomgang.

Skrevet

hva er en prøve attest?

Skrevet

hva er en prøve attest?

En prøvingsattest er et bevis på at du og din forlovede kan gifte dere (dvs at dere ikke er gift med noen andre, er under myndighetsalder eller er i nær slekt med hverandre).

For å få prøvingsattest må dere fylle ut hver deres erklæring for brudefolk, og hver av forloverne deres må fylle ut forlovererklæring. Du kan laste dem ned på skatteetaten.no . Dokumentene sendes til ditt lokale skattekontor.

Du får så tilsendt prøvingsattesten som er gyldig i fire måneder.

Gjest Tirkes
Skrevet

Sett deg med forloveren din og lag to-do liste. :)

Om du skal ha festen på resturant/serveringsted og betale pr kuvert er det nok mindre jobb enn om du leier lokale og enten har slekt som koker eller bestiller fra catering. I siste tilfeller må du gjerne pynte bord og slikt selv.

Mine småtips:

www.ballonger.no - om du skal ha ballonger og helium. De har fine ballonger som tåler helium, ventil og heliumsflasker på utleie. God erfaring med dem også, når jeg bestilte hadde de litt for lite av en ønsket farge inne og de ringte med 2 timer etter innlagt bestilling for å beklage og fortelle når de kom på lager og gav meg sjanse til å endre bestillingen.

www.bryllupsweb.no - her har jeg funnet endel til bordpynt, kaketopper, roseblader osv osv.

www.tilbryllupet.no - samme som over.

www.cacas.no har også endel fine kaketopper og småting.

Du finner MYE på ebay.com også. :)

amazon.com har også mye fint og til snille priser, jeg kjøpte "diamanter" til bordet, samt brudeskoene mine her, pakken kom på døra tre dager etter bestilling, veldig snill pris.

Andre tips: Finn deg kakebaker, frisør og brudekjole + sko tidlig, 6mnd før datoen eller så, for kjolen kan trenge bestilling, kanskje omsying, om de bestiller fra utlandet kan der være forsinkelser og slikt.. Min ble stoppet i tollen i nesten en uke, men jeg får den neste fredag. Var avgårde til siste "fitting" på onsdag som var. Og jeg bestilte tidlig i mars. Ting tar i blant tid, og sånt er deilig å få på plass.

Skoene er også gode å få tidlig, å kunne gå dem ut endel hjemme.

Herlig å slappe av når man vet at de viktige "store" tingene er på plass. Mas litt på herr sme1234 så han finner seg klær for dagen før det er kort tid igjen.. min har ikke skaffet seg noe ennå, og vi er nå rett under 7 uker igjen og jeg er stressa på hans vegne. :P

Aaah, mye å tenke på. Men surf litt rundt. Er mye å finne!

• 2 uker senere...
Skrevet

Denne tråden var kjempenyttig! :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...