Bergenspike Skrevet 18. november 2003 #1 Skrevet 18. november 2003 Går det an å ta blodprøver på legesenteret uten å bestille legetime? Vet du hva det koster å gjøre noe sånt?
Tusenfryd Skrevet 18. november 2003 #2 Skrevet 18. november 2003 Det kan du sikkert, men var jeg deg ville jeg ringt på forhånd for sikkerhets skyld. Legesekretærene kan som regel ta blodprøver. Så kommer vel prisen an på hva det er du skal ha testet.
Gjest Gjest1 Skrevet 18. november 2003 #3 Skrevet 18. november 2003 Man må som oftest bestille time hos legen for å ta blodprøver. Man må jo finne ut hvilke blodprøver som skal taes..... Kommer jo litt an på hvilke prøver du vil ha tatt da, men stort sett så følger det med en samtale og kanskje en undersøkelse i tillegg til blodprøvene. Om man har noen plager som man tror er f.eks lite jern pga trøtthet, kan det jo være at det er noe helt annet som feiler en, og da er det alltid greit å få prata litt med legen. Men nå vet jeg jo ikke hvilke prøver du ønsker å ta da....? Om du forteller meg, kan jeg kanskje fortelle deg om du må inn til legen eller ikke.... Legesekretær/sykepleier som tar blodprøvene da. Vanlige prøver uten noe spesielt, koster stort sett 40 kroner. Men det kommer i tillegg til en eventuell konsultasjon da.
Gjest Starya Skrevet 18. november 2003 #4 Skrevet 18. november 2003 Når jeg stikker innom for å ta en prøve for stoffskiftet koster det en femtilapp.
Bergenspike Skrevet 19. november 2003 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2003 Men nå vet jeg jo ikke hvilke prøver du ønsker å ta da....? Om du forteller meg, kan jeg kanskje fortelle deg om du må inn til legen eller ikke.... Jeg skal sjekke blodprosenten! Er du legesekretær?
Gjest Dolphina Skrevet 19. november 2003 #6 Skrevet 19. november 2003 Jeg har bare pleid å dratt å tatt blodprøve. Blodprosenten finner de jo med en gang. Men det kan jo være greit å ringe først. Der jeg går tar de ikke blodprøver etter 12...
Gjest Anonymous Skrevet 19. november 2003 #7 Skrevet 19. november 2003 Jeg er legesekretær og får å få tatt en blodprøve må du i hovedsak ha time til legen. Hvis du tror du er blodfattig kan vi ta en hb for å sjekke dette, og du behøver ingen time til legen. Det varierer litt fra kontor til kontor hvor nøye de er på dette. Men får å få tatt blodprøver av forskjellige slag, må man til legen. Dette fordi han skal rekvirere prøvene og finne ut hvilke prøver som er nødvendig å ta. Det er ingen vits i å ta et flust med prøver, uten å hvite hva du vil ha svar på. Mange prøver har også en sammenheng med hverandre slik at et forhøyet prøvesvar behøver ikke å bety noe hvis f.esk et annet ikke er høyt. (Vanskelig å forklare) Også hvis du skal sjekke blodprosenten kan det være greit å finne ut ferritin (jernlageret) din. For det er ikke alltid en behøver jerntabletter fordi om hb. din er lav hvis ferritin din er høy. Men sånn får å få en pekepinne kan du sjekke hb. uten legetime. Det er bare et stikk i fingeren.
Gjest Gjest1 Skrevet 19. november 2003 #8 Skrevet 19. november 2003 Jeg skal sjekke blodprosenten! Er du legesekretær? Er legesekretær ja. På de legekontorene jeg har jobbet på (jobbet i en periode for vikarbyrå), måtte man ha time for å sjekke blodprosenten. Som Merete skriver så er det veldig greit å sjekke jernlageret ditt med det samme + noen flere prøver som går på jern. Blodprosenten din kan være normal, men ikke jernlageret f.eks. Blodprosenten kan bli høyere enn den egentlig er hvis du f.eks. har drukket lite. Vet ikke hvorfor du vil sjekke den, men om du har noen symptomer, kan det jo tyde på flere ting, som kanskje du ikke vet om/ har tenkt på. Hvis du bare vil sjekke for å sjekke den, kan du jo alltids høre med sekretærene hos fastlegen din, det kan jo hende du treffer på en snill en som måler den for deg allikevel :D Hehe, ble kanskje litt rart forklart dette, men håper du skjønte hva jeg mente
Bergenspike Skrevet 20. november 2003 Forfatter #9 Skrevet 20. november 2003 Jeg får ta å ringe til legesenteret å spørre. Takk for svar!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå