Gå til innhold

Den nye Bioteknologiloven - Bra eller dårlig?

Zianta

Anbefalte innlegg

Hva syntes dere om den nye bioteknologloven som vedtas i dag 18.11.03.

1. Anonym eller ikke anonym Sæddonor.

2. Ingen Ultralyd før 18. svangerskap uke.

3. Forsking på befruktede egg som er for dårlige til å settes tilbake

4. Operativt uttak av sperm skal bli lov.

Loven er sikkert bra på mange områder, men på andre områder gjør den det vanskeligere å være ufrivillig barnløs her i landet. :evil:

Jeg ville bare høre hvordan stemningen er ellers i landet. Den påvriker jo alle som planlegger å få barn og som ville ønske UL før 18. svarngerskaps uke. Og skulle det vise seg at det er noe galt med barnet, så har ikke legen lenger lov til å opplyse om dette.

Hva tror egentlig politikerene (i KrF) om oss kvinner. At vi vil sortere bort alt som ikke er 100% perfekt. Gi oss litt tilitt. Jeg tror ikke at "normale" par ville tatt abort selv om de hadde fått vite at det var noe galt med barnet. Men da stiller man litt bedre forbredt og kan på forhånd vite hvilke rettigheter man har.

Nå vil det jo bli slik at de som har økonomi til det, reiser til Sverige eller Danmark og utfører de samme testene som er forbudt i Norge. Skal de som har mindre pernger å rutte med slite med usikkerhet gjennom hele svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er helt hårreisende at noe slikt kommer i 2003! Der har vi takken for å la krf få bestemme litt.

Det føles rett og slett som en umyndiggjørelse, og et hån mot alle par som ønsker seg barn.

Nok et eksempel på barnehagepolitikken som føres av politikerene våre. Vi burde ikke godta at de gjør sånnt mot oss, vi burde gjøre noe. Men vi nordmenn er så alt for snille når det gjelder slikt, vi synes ting er dumt men går med på det like fullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir vel ikke dette vedtatt helt slik som forslaget var i utgangspunktet. I en av artiklene du linker til står det: "Tilbudet om ultralyd i 18. svangerskapsuke, eller på ethvert annet tidspunkt hvor det er medisinske grunner for det, forsetter som i dag. Ingen informasjon som kommer frem under ultralydundersøkelser, skal holdes tilbake for den gravide. "

Så det blir ikke slik at de vil holde tilbake opplysninger om "feil" på fosteret selv om forslaget var slik i utgangspunktet. Og ultralyd før 18. svangeskapsuke har man vel vanligvis en medisinsk grunn til å utføre? Tidligere SA/MA eller sterk bekymring kan være en slik grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det stemmer ikke helt med hva som stod et annet sted i de artikene:

"Vanlige ultralydundersøkelser av gravide - før 18. uke - vil ikke lenger være lov med mindre det foreligger «medisinske indikasjoner». Og både ved tidlig ultralyd og i den ordinære undersøkelsen i 18. uke blir det forbudt for legen å opplyse kvinner om eventuelle avvik hos fosteret. Da skal de henvises til institusjoner som Helsedepartementet har godkjent."

Hva den enkelte lege legger i "medisinske indikasjoner" vil nok variere tenker jeg. Lurer og på hva salgs instusjoner det er snakk om som man kan henvises til??

Ingen som har link til loven i sin helhet vel? Hadde vært greit å lese hva det konkret står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes delen av loven som innskrenker bruk av tidlig UL er helt hårreisende.

Leger/ jormødre som finner avvik tidlig i svangerskapet skal ikke ha lov til å opplyse moren om det. For meg strider dette imot retten til selvbestemt abort.

Slik jeg ser det må man, for å godta abortloven slik den er i dag, se på fosteret før 12. uke som en del av moren, uten selvstendig egenverdi, som hun, uansett grunn, kan fjerne.

Jeg ser på det som min absolutte rett å få vite alt helsevesenet vet om meg og min kropp. Konsekvensen av den nye bioteknologiloven vil være at jeg blir nektet tilgang til vesentlig informasjon om min egen kropp. Og dette kan være et skritt på veien mot en strengere abortlov.

Lederen for de norske gynekologene mener, og jeg er fullstendig enig, at denne loven tyder på at staten ikke stoler på norske kvinner og tror at vi ikke er i stand til å ta de riktige valgene for oss selv.

Jeg er så lei av å høre det håpløse ordet "sorteringssamfunn" når dette debatteres. Det virker som tillhengerne av loven har forelsket seg i dette ordet, og nekter å se andre sider og konsekvenser av denne loven.

Selv kommer jeg til å dra til Sverige for å få utført tidlig UL hvis jeg skulle bli gravid. Det vil også andre ressurssterke ha mulighet til, men dessverre ikke alle norske kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Makan:

"I dag sjekker leger og jordmødre mange markører på fosteret under ultralydundersøkelsen, for eksempel hjertet, nyrer og kraniet. I følge den nye loven skal de bare få lov til å sjekke morkakens plassering, antall fostre og fostervannsmengde, sier Tangen"

Må si meg enig med Helena her, blir dette vedtatt, og jeg gravid, så drar jeg og til Sverige for UL sjekken!!!

Leste stortingsmeldingen, der var det ganske så mye snakk om dette med funkjsonshemmendes likeverd, så det er der de har fokuset sitt. Og det er vel og bra det, vi burde legge ting til rette for de som er funksjonshemmede og trenger ekstra hjelp, men om jeg og min mann vil ha et barn med funksjonshemming eller ikke, det er VÅRT valg, og ikke våre politikere sitt. Det er tross alt vårt liv, ikke dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine synspunkter:

1. Anonym sæddonor bør fremdeles være lov/mulig

2. UL bør også kunne utføres FØR 18. uke dersom noen ønsker det

3. Forskning på "overflødige" befruktede egg bør kunne tillates - hvordan skal vi ellers klare å utvikle oss på dette området, om muligens finne enda bedre metoder?

4. operativt sperm-uttak bør bli lov. Det er lov å ta ut egg fra kvinnen, hvorfor da ikke sædceller fra mannen?

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det Chiquita sier her ovenfor.

Makan:

"I dag sjekker leger og jordmødre mange markører på fosteret under ultralydundersøkelsen, for eksempel hjertet, nyrer og kraniet. I følge den nye loven skal de bare få lov til å sjekke morkakens plassering, antall fostre og fostervannsmengde, sier Tangen"

:o Dette betyr jo at en ikke får beskjed om det er noe galt med fosteret? Legen har ikke lov til å si det til deg om han oppdager noe..

Nå er jeg ikke den store abortforkjemperen,men dette synes jeg høres ganske feil ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta
Jeg synes delen av loven som innskrenker bruk av tidlig UL er helt hårreisende.

Leger/ jormødre som finner avvik tidlig i svangerskapet skal ikke ha lov til å opplyse moren om det. For meg strider dette imot retten til selvbestemt abort.

Enig! Men ikke bare i forhold til å ta abort eller ei.

Jeg synes det er viktig å poengtere at dette også er til hinder for det å vite og å kunne være forberedt dersom det er noe galt med barnet. Jeg mener vi har rett til å vite slikt! Det å vite på forhånd må gjøre situasjonen lettere når man føder et barn med sykdom/misdannelse - fremfor det sjokket man vil få når man plutselig får vite at barnet man tror har vært velskapt viser seg å ikke være det...

Og ikke bare i forhold til at foreldrene skal takle en slik situasjon, men også det å være medisinsk forberedt (eller hva jeg skal kalle det..) - at sykdommer/skader oppdages tidlig, gjør jo at man tidligere kan gjøre noe med det, for å bedre/behandle tilstanden!

Drittlei av sånn vi-vet-hva-som-er-best-for-deg-hilsen-KrF-tankegang... Jada, vet jeg var usaklig nå.... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syntes dere om den nye bioteknologloven som vedtas i dag 18.11.03.

1. Anonym eller ikke anonym Sæddonor.

2. Ingen Ultralyd før 18. svangerskap uke.

3. Forsking på befruktede egg som er for dårlige til å settes tilbake

4. Operativt uttak av sperm skal bli lov.

1. Mange norske par kommer fremdelse til å reise til Danmark for å få donorsæd fra anonym donor. Mao, de med penger får muligheten til å velge!

2. Mange utenlandske klinikker tilbyr ultralyd mye tidligere enn 18.svangerskapsuke. Ingen spør hvorfor man tar abort her i Norge. Mao, de med penger får muligheten til å velge!

3. Norske forskere får ikke samme mulighet som utenlandske forskere til å få bedre kunnskap om tidlig forsterdiagnostikk. Dette er egg som uansett går i søpla.

4. Operativt sæduttak fra testikkel blir lov, da det defineres som en del av IVF/ICSI-behandling.

Noe er bra, mye bør endres.

Loven lager fremdeles et stort skille mellom de som har penger, og de som ikke har, men det er vel slik de ønsker det..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine synspunkter:

1. Anonym sæddonor bør fremdeles være lov/mulig

2. UL bør også kunne utføres FØR 18. uke dersom noen ønsker det

3. Forskning på "overflødige" befruktede egg bør kunne tillates - hvordan skal vi ellers klare å utvikle oss på dette området, om muligens finne enda bedre metoder?

4. operativt sperm-uttak bør bli lov. Det er lov å ta ut egg fra kvinnen, hvorfor da ikke sædceller fra mannen?

*klem*

Enig med deg Chiquita.

I Sverige har det jo vist seg at antall sæddonorer har blitt kraftig redusert etter at sæddonorer ikke lenger kunne gi anonymt.

Og hvorfor skal vi ikke selv få kunne velge om vi ønsker UL før 18. uke? Kjenner mange som har fått en indre sinnsro (som er svært gunstig for fosteret) etter å ha fått se med egne øyne at barnet har det bra. Kan det måles i penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart mamma

Synes anonym sæddonasjon skal være lov fortsatt. Hvem vil vel ha en slik behandling hvis man en gang i framtiden risikerer å måtte forholde seg til en fremmed biologisk "far" til barnet man har båret fram, og som er blitt til bare fordi man har ønsket seg det sammen med sin mann/samboer? Synes også far til en donorbaby skal få lov å være far fullt ut. Dersom vi hadde hatt behov for slik behandling ville jeg definitivt foretrukket Danmark.

Når det gjelder ultralyd høres det også helt vanvittig ut at gynekolog/lege kanskje er nødt til å holde tilbake informasjon. Det vil jo svekke hele tilliten til helsevesenet! Regel nr. 1 når det gjelder å ha et godt forhold til publikum er å gi god og korrekt informasjon om hva man vet og ikke vet. Russland og andre tidligere kommunistland som har gått over til et mer demokratisk regime lider jo fortsatt under det at befolkningen rett og slett ikke tror på det som myndighetene sier uansett hva det gjelder. Vil vi ha slike tilstander i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes anonym sæddonasjon skal være lov fortsatt. Hvem vil vel ha en slik behandling hvis man en gang i framtiden risikerer å måtte forholde seg til en fremmed biologisk "far" til barnet man har båret fram, og som er blitt til bare fordi man har ønsket seg det sammen med sin mann/samboer? Synes også far til en donorbaby skal få lov å være far fullt ut. Dersom vi hadde hatt behov for slik behandling ville jeg definitivt foretrukket Danmark.

Helt enig!!

Jeg var redd dette skulle komme, for jeg hadde hørt rykter om det. Vi prøver med anonym sæddonor nå, og håper forsøkene vår går bra før lova trer i kraft..

Vi var egentlig ikke tenkt å prøve helt enda p.g.a. mine studier, men vi valgte å starte med forsøkene tidligere fordi vi var redd dette skulle skje :x

Flere som forsøker med anonymsæddonor? Hva synest dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...