Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om dere kan gi råd i denne saken.

Huseier har tatt seg inn i min leilighet uten mitt samtykke, uten å informere meg om dette verken skriftlig eller muntlig, og har gjort arbeider i leiligheten mens jeg var på reise.

I forbindelse med arbeidene har leiligheten blitt endevendt, og samtlige eiendeler, løsøre, klær og verdigjenstander har huseier stablet sammen i et hjørne av leiligheten.

Jeg oppdaget dette da jeg kom hjem fra jobbreise, og ble forferdet. Jeg kom hjem sent på kvelden, og måtte ta inn på hotell. Jeg gav umiddelbart beskjed til huseier, som beklaget og sa arbeidene snart ville være ferdige. 7 dager etter var arbeidene ferdig, og i mellomtiden måtte jeg ordne overnatting selv.

Da arbeidene var ferdig viste det seg at de ikke hadde dekket til noen av eiendelene mine med støvduker. Gulv, vegger, lister og mine eiendeler og løsøre var dekket av et tykt lag med murpuss og arbeidsstøv. Jeg måtte selv vaske ned leiligheten 3 ganger, riste støv av bøker og vaske/rense en rekke klær. I denne "støvperioden" var leiligheten ubeboelig.

Totalt måtte jeg bo 15 netter utenfor leiligheten. Jeg krevde umiddelbart 1 månedsleie reduksjon, men synes jeg bør få mer på grunn av alle støvproblemene.

Hva synes dere? Huseier er ikke spesielt ivrig i å snakke om dette. Det han har gjort er jo direkte straffbart. Selvtekt av annen persons eiendom og løsøre.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La være å betale leie i en eller to måneder, alt etter hva du mener er riktig. Send han en mail eller sms der du skriver at du ikke kommer til å betale leie denne måneden og hvorfor.

Tok du bilder av hvordan det såg ut? Det er alltid greit å kunnne dokumentere om han går videre med saken.

Trenger du juridisk bistand kan du melde deg inn i leieboerforeningen og få gratis hjelp når du har betalt medlemskontigent (som ikke er høy)

Skrevet

:hakeslepp:

Jeg hadde ringt politiet og hørt hva jeg skulle gjøre..

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo helt hårreisende! Jeg ville nok krevd at han betalte for din alternative overnattig, da du tross alt ikke hadde mange andre muligheter. Jeg er dessuten ganske sikker på at dette er ulovlig, men jeg husker ikke lovverket i hodet, dessverre. Du burde virkelig slå det opp.

Skrevet

Jeg hadde krevd å få tilbake leien for den måneden. Visst du har betalt mer enn husleien for å bo borte hadde jeg krevd det også. Dette har han ikke lov til, så stå på kravene dine!

Skrevet

Har tatt bilder. Jeg bodde hos en venn i mellomtiden, så hadde ikke utgifter bortsett fra at jeg skylder noen vennetjenester. Orket ikke bo på hotell, det gjør jeg for mye i jobben.

Egentlig ikke interessert i å involvere politiet, tror det blir tidkrevende og det orker jeg ikke.

Har fått 1 måneds reduksjon i leien. Først klaget huseier på dette, men gav seg raskt. Nå etter støvproblemene vil jeg be om 1 måned til, så er jeg egentlig giret på å glemme hele saken.

Skrevet

Herregud!!

Selv om han eier boligen din kan han jo ikke bare bestemme at nå skal det pusses opp og så ta for seg av dine eiendeler, flytte rundt på dem og risikere at ting blir skadet og ødelagt.

Og det vet han nok.

Kanskje det finnes noen forening du kan kontakte, type Husiernes Landsforbund? Forbrukerombudet har kanskje tips til hvor du kan henvende deg?

Hårreisende greier, du var jo overhodet ikke varslet på forhånd! Hadde du vært det kunne du jo selv sørget for at ting ble plassert forsvarlig. Du har jo heller ikke oversikt over om noe er borte når alt har blitt flyttet sånn.

Skrevet

Skift lås! Det har du faktisk lov til. Det han har gjort er ikke lovlig, og du har rett til å hindre at dette skjer igjen.

Skrevet

Er en måneds husleie verdt et vesentlig dårligere forhold til huseieren i resten av perioden du skal bo der?

Skrevet (endret)

Er en måneds husleie verdt et vesentlig dårligere forhold til huseieren i resten av perioden du skal bo der?

Han bryter jo loven da. Hvis man ikke står på sitt ender det bare med at vedkommende gjør som han vil.

Endret av mirandaa
  • Liker 4
Skrevet

Herregud. Jeg hadde blitt så sinna og lei meg! Hold igjen husleie i en måned til ja, og be om evt utgifter ift imidlertidig bosted og vasking/skade på tingene dine. Hvis han protesterer så må du ta saken videre. Aner ikke hvor, men ser andre her hadde noen tips. IKKE GI DEG!

Gjest Tirkes
Skrevet

Ville nok ikke bedt om en måned til husleie for støvproblemene, meg jeg ville krevd profesjonell nedvask av leiligheten, samt dekke av endel rens av tøy og levert inn endel på rensing.

Huseier har gjort sitt for det dårlige forholdet med å ta seg til rette uten å si fra på forhånd. At leietager krever oppreising og dekke av utgifter i forbindelse med at huseier har tatt seg så grundig til rette, er bare rett og rimelig.

• Liker 2
Gjest fridus
Skrevet

drøyt, kunne jo blitt svindyrt for deg hadde du ikke hatt noen du kunne bodd hos.

Var jo utrolig merkelig at han ikke sa ifra? Det skulle man jo tro var en selvfølge.

Skrevet

Huseier har gjort sitt for det dårlige forholdet med å ta seg til rette uten å si fra på forhånd. At leietager krever oppreising og dekke av utgifter i forbindelse med at huseier har tatt seg så grundig til rette, er bare rett og rimelig.

Enig i at hun burde forvente å få dekket renhold av eiendelene sine, dersom vedlikeholdet ikke var varslet.

Når det gjelder å forsterke et dårlig forhold, fordi huseier startet, syns jeg ikke det er en god ide. Huseier vil alltid være eier, tross alt. Med det mener jeg ikke å si at det er greit det han gjorde, jeg ville selv vært rasende. Men gjort er gjort og tilgriset er tilgriset, jeg har tro på å være løsningsorientert, og gjerne litt pragmatisk.

En måneds husleie til, ville jeg som huseier ikke hatt forståelse for. Dekning av rengjøring, ville jeg hatt forståelse for. Det ene ville gjort meg sur, det andre ikke. Big difference :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...