Gå til innhold

Hvordan få han til å bli mer selvstendig?

-ida-

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg få min sønn som er 1 år til å bli mer selvstendig, han kan gå og alt men vil helst bare bli båret av mamma hele dagen. Dette er tungt og begynner å bli veldig frustrerende for meg. Jeg har jo 100 andre ting jeg må gjøre. Jeg har prøvd å la han stå å skrike, men han henger i buksen min til jeg tat han opp. Noen som har noen råd, jeg vil jo ikke at han skal føle at jeg avviser han heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Du kan jo prøve å aktivisere han litt, finne puslespill, biler eller noen andre kjekke leker på et lite bord i nærheten av deg når du feks. lager mat etc. Barn i den alderen trenger jo masse oppmerksomhet og kos og sånn, og er vel naturlig at de vil på fanget ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Ta han med i dine gjøremål. Når du støvsuger lar du han holde støvsugeren sammen med deg. Når du lager mat lar du han sitte på benken å hjelpe deg. Når du rydder får han også være med på det. Dette har lite med selvstendighet å gjøre, men det handler om at du vil at han skal "sitte i ro og la deg gjøre dine ting". HAN derimot, vil gjerne være mde på å gjøre dine ting, og gjerne ordentlige ting, ikke bare dillete leking.

Det blir selvsagt mer "arbeidssomt" for deg å få unna ting, men jeg tror du raskt vil oppleve at ungen da blir mer fornøyd og også være villig til å underholde seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en etåring være så veldig selvstendig,da ?

Ta han med deg i de gjøremål du har. Utstyr han med vaskeklut o.l slik at dere jobber sammen og stryk minst halvparten av det du har på lista over "må gjøres". :Hehe:

Kos dere sammen, la han føle at han deltar/hjelper deg. De vokser så utrolig fort, nyt samværet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...