Gå til innhold

lage dokument med innholdsfortegnelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal lage en større brukermanual og ønsker at den skal innholde punkter og underpunkter. Det skal kunne fjernes eller tilføres nye punkter og da vil jeg gjerne at dette automatisk vil endre seg i innholdsfortegnelsen.

Hva lager jeg dette i? Word? Og hvordan begynner jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja - du lager det i Word.

Jeg har vært på kurs (Word videregående) og lært dette............ men har ikke fått brukt det i praksis enda........ men, jeg husker hvertfall at det er viktig at du bruker "overskrifts-typer" ved avsnitt og slikt.........

Innholdsfortegnelsen skal du lage til slutt - den lages automatisk utfra de overskriftene du har benyttet.

Finnes vel kanskje noe på nettet ang. dette?

Men hvertfall skal/kan du benytte Word........ og start med å skrive inn det som skal skrives.......benytt overskrifts-typer.

Jeg kan ikke hjelpe deg videre akkurat nå - den håndboka som jeg fikk på kurset - den ligger på jobben, og dit skal jeg ikke før i morgen!

Ønsker deg lykke til!

Skrevet

Du må bruke overskriftstyper, eller styles. Disse heter ting som "Heading 1", "Title" etc, evt "Overskrift 1" osv. Det er en liste over disse. Du markerer overskriften, og velger overskriftstype. Du kan ha underoverskrifter også.

Når du er ferdig og har markert alle overskriftene, går du øverst / dit du vil ha indeksen. Hmmm.... Jeg har engelsk office 2003, mulig det som kommer nå er annerledes:

Gå på Insert

Velg Reference

Velg Indexes and Tables

Velg Table of Contents

Her gjør du valg, hvor mange nivåer etc. Begyn med standardinnstillingene og se om du blir fornøyd. :)

Når du står i Word, kan du prøve å trykke på F1. Da får du opp hjelpefila. Søk på innholdsfortegnelse eller table of contents, avhengig av språk. Da får du hjelp på hvordan du gjør dette i din office.

Du kan også endre headingene så de automatisk får riktig nummerering etter hva slags punkt det er, av typen

1 Hovedoverskrift

1.1 Underoverskrift

1.1.1 Under-underoverskrift

1.2 Under...

2 Hoved...

Det gjør du der du definerer de forskjellige stilene. Velg modify for en stil, velg Numbering, velg Numbers -> ta den stilen du liker best.

Kan gi en bedre forklaring på Office 2000 om nødvendig hvis du gir meg en dag.

Catzy

Gjest Zalomine
Skrevet

Trenger ikke lage innholdsfortegnelsen til slutt da, kan lage den først om du det vil, bare pass på å oppdatere den etterhvert (derfor like greit å lage den sist)

Men det er lett å gjøre det, i alle fall hadde jeg null problemer med å lage en slik da jeg skrev utredningsoppgave, uten noe kurs i Word. Bare sett inn en innholdsfortegnelse, rett og slett. Les hjelpefila om du stusser. Det er ikke vanskelig. Litt vanskelig å forklare kanskje, men meget enkelt å utføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...