Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har aldri brukt solarium, aldri. Jeg aner ikke hvordan det fungerer, hvor mye det koster, hva man gjør når man kommer inn i solariumslokalene, hvor mye sol en blek jente bør ta hver gang - og en hau med andre spørsmål. Som for eksempel, skal man bruke solkrem? Noen tips, en guide, hva som helst? Bruker man slike "solariumsbriller", og hvor får man tak i de? Hvordan bør man ha håret sitt?

Gjest Ruccola
Skrevet (endret)

Briller skal man alltid bruke, disse får en ofte kjøpe i automater på solstudioene, eler på apotek.

Solkrem er ikke et must, men jeg bruker litt på nesa og på brystkassen, ellers blir jeg rød der.

Man putter som regel på penger utenfor døren. Da står det hva det koster pr minutt. Dette er forskjellig fra seng til seng, alt etter hvor moderne solariumssengen er.

De dyreste er ofte digre doninger som kanskje er litt vanskelige i bruk om du er helt fersk, så finn deg en av dem som er litt rimelige i minuttprisen :)

Du bør ikke ta mer enn 10 minutter aller første gangen, bare for å se hvordan du reagerer :)

Man har som regel en ansiktssol man kan slå av eller på. Denne ville jeg ikke brukt aller første gangen, rett og slett for å se hvordan huden din tåler solen først ;)

man har også en vifte man kan slå av eller på. bruk den som du vil :)

Du kan godt gå inn i de forskjellige båsene og titte, uten å legge på penger. Se litt på knappene og bare orienter deg om hva som er der inne :)

Etter man har puttet på penger, har man som regel 2-3 minutter på seg til å vaske av sengen og å kle av seg før den starter av seg selv.

Jeg pleier alltid å sole meg med truse på. Har jeg bokser samler jeg den bare i rumpa og bretter ned kanten fremme :)

(Jeg liker å ha det skillet, så ser jeg hvor brun jeg er blitt :fnise: Andre unngår dette så godt de kan)

Håret pleier jeg å sette i en topp midt oppå hodet!

Husk å lukk øynene når solen slår seg på. Så gløtter du bare forsiktig for å se hvor du skal, for brilene pleier man ikke legge på før man har lagt seg ned.

Ligg med armene litt utifra kroppen, og beine ifrahverandre.

Jeg varierer stillingen litt, noen ganger har jeg armene en stund over hodet for å ikke få disse hvite armhulemerkene :)

Brillene pleier jeg også å flytte litt rundt, så man ikke får en tydelig kant av dem ;)

Øm du tålte disse første 10 minuttene bra, kan du øke forsiktig med 5 minuter neste gang :)

Man bør generellt ikke ta mer enn en 20-30 minutter, men igjen er det alt etter hudtypen.

Jeg liker å holde meg på max 20, for søsteren min tar gjerne 40 minutter i slengen, og hun har fått veldig tykk lær-aktig hud av oversoling :sjenert:

Man bør IKKE ta sol hver dag, tredjehver dag er vel bra om en skal bygge opp en jevn farge ;)

Husk å vaske av solen både før og etter bruk!

Håper dette var greit forklart! Lykke til! ;)

Endret av Ruccola
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips: Ikke bruk solarium. Det er fullstendig drep for huden.

• Liker 6
Gjest Raindrops
Skrevet

Du har fårr mange gode tips her :) Mitt tips er å bevege seg litt underveis, slik at du slipper å få "presspunkt" eller hva jeg skal kalle det. Hvis jeg ligger relativt rolig hele tiden, så får jeg foreksempel en hvit runding rett ovenfor rumpesprekken som ikke blir brun, og det er utrolig frustrerende. Så begveg deg litt, løft litt på rumpa og ryggen og prøv å få presspunktet på forskjellige steder.

Gjest Tirkes
Skrevet

Fine tipsene. Har ikke tatt solarium mer enn et par ganger i mitt liv, men lurer på å ta noen ganger for å ikke være for blek til jeg skal være brud, mye gode tips for de som ikke har styring.

Men kan jeg legge til et spørsmål? Er det vanlig at den knaker?

Jeg husker best at det knakte i plasten og jeg tenkte at nå raser jeg rett i lysrørene og blir grilla - jeg er ikke spesielt tung og trøstet meg med at tåler disse sengene en vanlig voksen mann så tåler det meg lett som baaare det.

Men føltes litt ut som å høre isen slå sprekker under deg. Er det normalt, eller var jeg uheldig med sengen?

:sjenert:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips: Ikke bruk solarium. Det er fullstendig drep for huden.

Jeg (er trådstarter) holder meg generelt sett unna solen, men det er grenser for hvor mye man kan gjøre det. Her jeg bor har det virkelig ikke vært noe sol i hele sommer, kun regn, og når jeg begynner å jobbe om et par dager jobber jeg innendørs fra 7 - 5 hver eneste dag.

Jeg vil bare ha litt farge, pittelitt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode tips, forresten. :) Hva vasker man av solsengen med?

Gjest Tirkes
Skrevet

Desinfiseringsmiddel og papir er tilgjengelig på de fleste steder ved solsengen om jeg ikke husker feil.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man betaler for denne soltiden, hva kan man da betale med? Kort? Mynter?

Skrevet

på enkelte solariumer kan du kjøpe et kort som du fyller penger på. :) da bruker du bare det kortet. men mange mindre solariumer tar kun mynt, så ha med deg mynter i første omgang, så kan du jo se om de har sånn solkort. :)

• Liker 1
Gjest Ruccola
Skrevet

Ha gjerne litt forskjellige mynter, så du lett kan regulere det til så mange minutter du vil ;)

Veldig varierende hva det koster pr minutt nemlig ;)

Noen steder er det 4 minutt for en 10-er, andre steder kan det vere 10 minutt for en 10-er!

Skrevet

Er det vanlig at den knaker?

ja :)

Skrevet

Innimellom der den knakingen skummel :gjeiper:

Gjest Ruccola
Skrevet

Innimellom der den knakingen skummel :gjeiper:

Ja den er litt ekkel :) Men er nok bare plasten som reagerer litt på varmen og utvider seg :) Ikke noe farlig. Har aldri hørt om at de har sprukket ihvertfall ;)

Gjest Tirkes
Skrevet

Har faktisk testet solarium i dag! :) Fant ut at et par-fire-fem runder i den kan hjelpe litt jevnere farge til jeg skal gifte meg, spraytan frister ikke.

Og sengen knaket ikke det spor! :fnise:

Ganske imponerende utstyr også, var en Sun 4 you-salong. Tror det kan være 6-8 år siden sist, og da følte jeg sengen ble litt flat der jeg lå, og litt smal, var sikker på jeg ble blek på siden, men denne var bred, solid og "dyp", så jeg fikk sol på hele meg.

Pinga ut med 7 minutter, dog. Har ikke tenkt å grille skinnet.

• Liker 1
Skrevet

priser varierer forresten enormt. Husker ikke hvor mye jeg betalte for det på de større solsenterene, men det var vel nærmere 90 kr for 20 min! Men jeg bruker jo kun solarium litt før sommeren for å ikke blende alle på stranden (les: vil ikke være kritthvit) :fnise:

men den plassen jeg bruker nå, koster det 23 kr for 20 min! :danse:

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi kun Brun og Blid... eller, orker ikke dra lenger enn det. Uansett om man ikke skal sole seg med sminke på, kan jeg gjøre det uansett dersom jeg slår av den "lampen" oppe ved ansiktet? Offentlighet uten sminke frister ikke, og gidder ikke dra på all sminken min.

Skrevet

Jeg har et skikkelig nybegynnertips: dra ned "lokket" på solsenga etter at du har lagt deg, slik at du har lysrør både under og over kroppen.

Jada, alle som har tatt sol før synes sikkert det er idiotisk og selvfølgelig.. men jeg vet faktisk om noen som ikke merket at lokket var bevegelig før hun tok tak i det for å reise seg da soletiden var gått ut :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...