Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :-)

Jeg skal flytte for meg selv på hybel om en mnd tid.

Jeg må skaffe meg en liten jobb vesiden av for å "overleve" x)

- Hvordan er det å jobbe i en matvare butikk? Oppgaver?

- Er det med kassen vanskelig å lære seg????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig monotont arbeid! Du gjør mye det samme hver dag!

Sørg for at du finner en plass med bra arbeidsmiljø, det kan redde en slik jobb! :) Kassen er enkel xD Men blir mye sure kunder, å samme oppgavene hele tiden!

Skrevet

Pass på armen din! Jeg klarte å pådra meg betennelse i håndleddet da jeg satt i mye i kassa... Men det hjelper nok å trene litt og strekke ut i blant.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var koselig å jobbe i matbutikk. Jeg var veldig bli og snakket mye med kundene, så kanskje det var derfor jeg trivdes så godt? Jeg syntes det var spesielt hyggelig på dagtid i uka da det mest eldre kunder. Det var alltid hyggelig å slå av en prat med dem og hjelpe dem hvis de trengte det. Jeg merket at de søkte til meg når jeg var på jobb og jeg ble spurt etter når jeg hadde fri. Jeg ble omtalt som Hun søte blide! Så selv om mange synes det høres kjedelig ut koste jeg meg både i kassa og ute i butikken. Men det blir jo mye hva man gjør det til selv.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskelig å lære seg kassa, men det tar litt tid før du blir trygg og lærer deg alle funksjonene. Men det er bare å spørre! Og når du har lært deg et kassesystem, blir det mye lettere i din neste jobb.(Jeg har jobbet i 5-6 forskjellige butikker og kan alle kassene. De skal brukes av mange, så da må de være enkle og intuitive, vøtt)

Ellers er det viktig å være positiv og engasjert i jobben, uansett hva det er. Og spør mye i begynnelsen.

Ellers må du vurdere selv hva slags jobb du vil ha selv, uten erfaring og utdanning er det ikke så mange jobber du er kvalifisert for. Men snakk med folk du kjenner og vær litt lur/smart, så finner du sikkert nå som passer for deg. Noen jobber er mer slitsomme enn andre, i forhold til kunder, men du må også tenke på hva slags folk du vil jobbe MED, menn eller kvinner. Og så må du kunne legge fra deg dine personlige problemer hjemme og ha fokus på jobben og kundene.

Men det er ikke vanskelig!! Du kan klare deg helt fint!! Riktig humør og innstilling, og du kan nå langt! Still spørsmål! Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Butikkjobb er ikke vanskelig! Har jobbet i en nisjebutikk på et kjøpesenter, og jobber nå i en dagligvarebutikk ved siden av studiene. Jeg syns den aktuelle nisjebutikken var mer slitsom enn dagligvaren, siden jeg hele tiden måtte komme med anbefalinger, stå hele dagen, og pakke ut en haug med varer som var tunge og som skulle stå i høye hyller. Men ikke alle sammen er ei lita dame sånn som meg ;) Kassasystemet på nisjebutikken var dessuten litt mer tungvint enn den i dagligvaren, og det var ingen å spørre hvis jeg satt fast. Endte med at jeg ringte et par kollegaer og "plaget" dem mens jeg fortsatt var ny og fersk.

Når det er sagt, er det helt greit å jobbe i butikk. Etter tre dager på jobb i kassa har du lært deg de fleste kodene som går igjen, og det tar maks 20 min å sette seg inn i systemet. Bare pass på å ikke havne i en alt for liten butikk, da har de en tendens til å ringe deg hele tiden når du har fri. Det er "krise" og VÆRSÅSNILL kan du ikke jobbe selv om du er i 80årslag eller egentlig bortreist eller har eksamen i morgen?

Men helt greit å kombinere med studier dersom de behandler deg fint og er litt fleksible. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i dagligvarebutikk en god stund, har lært opp mange ansatte i både kassebruk og rutiner. Nå har jeg bare erfaring fra en kjedes kasse, men erfaringen min er at de fleste tar det veldig fort. Er jo mange funksjoner, ikke bare å ta betalt og gi tilbake veksel, men det lærer du fort når du først kommer i den og den situasjonen.

ALLE frykter de skumle PLU-kodene (forskjellige koder du må plutte inn for å registrere vektvarer og diverse), men de mest vanlige sitter som regel etter noen dager. Hos oss pleier de nye å lage seg en liste over det som det går mest av, som de legger rett foran seg på kassa slik at de slipper å begynne å bla i heftene ved siden av, eller søke opp på skjermen.

Sånn ellers er det jo rutiner og varepåfylling og rydding og pant og og og.. Er så og si aldri noe å IKKE gjøre. Så du må ikke være en lathans i allefall. Og du må være serviceinnstilt. Har hatt et par ansatte som ikke var noe hyggelig mot kundene- de varte ikke lenge. Så må du tåle sure kunder. Én blid og glad kunde gjør hele uka mi, fordi jeg møter så mange sure kunder som er lite imøtekommende og skal krangle om alt. Syns det er ganske deilig når jeg VET jeg har rett da, og jeg fortsatt er like blid, så kan de bare gå videre med surtrynet sitt, de :fnise:

Har jobbet i en klesbutikkjede også, men foretrekker definitivt dagligvare! Mye mer som skjer, mer å ta seg til, møter stort sett mer folk, og blir du sliten kan du sitte i kassa. Enklere kassesystem også. Litt kjedeligere åpningstider, bare :natti:

Skrevet

Jeg elsker jobben min, og kunne ikke tenkt meg en annen jobb! Kjekke kunder, kolegaer og sjef :) arbeidet er enkelt så lenge du bare har noen vakter i uka. Da blir du ikke satt til det "verste", som å stenge post, ta bankoppgjør osv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...