AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #1 Skrevet 7. juli 2011 Hei! Jeg og min familie skal en tur til Praha nå i august. Vi skal være der i ca. 3 dager, og har lyst til å oppleve så mye som mulig. Så er det noen som har vært i Praha nylig (i 2010-2011)? Lurer på hvor de beste shoppingsentrene er - gjerne for ungdommen, butikker man bør besøke, gode resturanter og ting å oppleve?
Fluffe Skrevet 7. juli 2011 #2 Skrevet 7. juli 2011 Du må besøke det mange etasje sko butikken i hovedgata, Karlsbroa og museumet. Det finnes noen shopping sentre på enden av metro linja, men de besøkte jeg aldri. Så kan dere jo alltid ta en tur innom starbucks(Hihi).
Sofie_22 Skrevet 7. juli 2011 #3 Skrevet 7. juli 2011 Jeg var der for ca tre uker siden. Har dere tre hele dager der eller tre dager totalt? Er utrolig mye å se der, men det spørs nå litt hva dere er interessert i. For å se selve byen vil jeg anbefale en sightseeing tur med buss. Det er mange selskaper som tilbyr dette, vi var på to forskjellige, hvor den ene var med guide og den andre kun med høreteleføner. Den med guide og åpen bus var helt klart best, anbefales! Husker ikke helt hva firmat het, men dere finner dem utenfor det astronomiske uret. Hvis jeg ikke husker helt feil hadde alle røde jakker hvor det stod sightseeing eller noe lignende. En tur opp i det astronomiske uret anbefales. En fin utsikt over hele byen. Ellers er det kolsig å bare vandre litt rundt i de små gatene og gamle byen, ta en tur innom en av de mange kirkene eller besøk det jødiske museet. Det flere store kjøpesentre i Praha.Var bare på et av de når vi var, Palladium het det, et enormt kjøpesenter. Det ligger i sentrum, rett ved operahuset. Håper dere får en fin tur Er en kjmpefin by!
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #4 Skrevet 7. juli 2011 Takk for svar Har tenkt på mye av dette, men mange nye ting jeg ikke visste! Noen flere som har noe å si?
Fluffe Skrevet 7. juli 2011 #5 Skrevet 7. juli 2011 Pass for all del på verdisaker. Min svigerinne ble ranet da vi var der og en annen holdt på å miste hele lommaboka.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #6 Skrevet 7. juli 2011 Oisann! Sist gang vi var ute å fartet, ble far utsatt for lommetyveri... Har lest på nettet at det er en del tyveri der.. :S
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #7 Skrevet 8. juli 2011 En viktig regel når du tar drosje i Praha: Avtal drosjepris FØR du setter deg inn i bilen. Ellers risikerer du å bli lurt trill rundt og betale 500 kr for en tur som egentlig kunne kostet 100 kr. Her brukes ikke taksameter, men ren synsing fra sjåførens side. Avtal pris, og ikke godta hva som helst. Prisen skal være mye lavere enn en tilsvarende tur i Norge. Ellers MÅ dere gå over Karlsbroa, den er selve sjelen i Praha for meg. Langs broa står det gateselgere som selger ting de selv har laget. I sentrum av gamlebyen har man den berømte klokken (astronomisk?) som alle kommer for å se hver hele time. Og på andre siden av Karlsbroen ligger et gammelt slott med spennende historie som man absolutt bør få med seg. Praha er ikke en typisk handleby for meg, der er det mer historie og arkitektur som er fokus. Jeg anbefaler deg å lese litt om byens historie. Men når jeg handler i Praha så velger jeg ting laget av lokale håndverkere. Det er liksom ikke noe spennende å komme hjem fra Praha med merkeklær i kofferten, det får du overalt ellers. Praha er kjent for sine flotte krystallgjenstander og for tråddukker/marionettedukker (som Pinocchio). Det ligger mange suvenirbutikker rundt omkring som selger billige og dårlige marionetter. Men søk opp en av de seriøse og gode marionettemakerne. Jeg var i en slik butikk rett under Karlsbroa (på samme side som slottet) og hadde haka ned på knærne over alle de fine marionettene de hadde laget. Rene kunstverkene. Men dyrt... Dette er noen år siden så jeg vet ikke om butikken ligger der ennå. Min oppfordring er å bruke så lite tid som mulig på shopping i Praha og heller få sett mer av den nydelige byen. God tur! 1
Mermaid Blues Skrevet 9. juli 2011 #8 Skrevet 9. juli 2011 En viktig regel når du tar drosje i Praha: Avtal drosjepris FØR du setter deg inn i bilen. Ellers risikerer du å bli lurt trill rundt og betale 500 kr for en tur som egentlig kunne kostet 100 kr. Her brukes ikke taksameter, men ren synsing fra sjåførens side. Avtal pris, og ikke godta hva som helst. Prisen skal være mye lavere enn en tilsvarende tur i Norge. Ellers MÅ dere gå over Karlsbroa, den er selve sjelen i Praha for meg. Langs broa står det gateselgere som selger ting de selv har laget. I sentrum av gamlebyen har man den berømte klokken (astronomisk?) som alle kommer for å se hver hele time. Og på andre siden av Karlsbroen ligger et gammelt slott med spennende historie som man absolutt bør få med seg. Praha er ikke en typisk handleby for meg, der er det mer historie og arkitektur som er fokus. Jeg anbefaler deg å lese litt om byens historie. Men når jeg handler i Praha så velger jeg ting laget av lokale håndverkere. Det er liksom ikke noe spennende å komme hjem fra Praha med merkeklær i kofferten, det får du overalt ellers. Praha er kjent for sine flotte krystallgjenstander og for tråddukker/marionettedukker (som Pinocchio). Det ligger mange suvenirbutikker rundt omkring som selger billige og dårlige marionetter. Men søk opp en av de seriøse og gode marionettemakerne. Jeg var i en slik butikk rett under Karlsbroa (på samme side som slottet) og hadde haka ned på knærne over alle de fine marionettene de hadde laget. Rene kunstverkene. Men dyrt... Dette er noen år siden så jeg vet ikke om butikken ligger der ennå. Min oppfordring er å bruke så lite tid som mulig på shopping i Praha og heller få sett mer av den nydelige byen. God tur! Dette er faktisk ikke helt riktig, alle offisielle drosjer (ikke pirat, selvsagt) er pålagt å ha takstameter. Imidlertid er utfordringen med taxi i Praha at veldig mange av drosjene er privateide, og sjåførene kan i prinsippet fikse som de vil på prisen. Drosjer fra selskapet AAA er som regel helt trygge, men det er en god regel å avtale pris på forhånd - det bør man strengt talt gjøre uansett hvor i verden man er. Når det er sagt, man trenger strengt talt ikke bruke mye taxi i Praha. Vi tok kun taxi til og fra flyplassen, det fordi vi skulle bo et stykke utenfor byen. Dersom vi hadde bodd i sentrum ville vi heller tatt flybuss. Metro-systemet i Praha er et av de mest effektive og moderne i hele Europa, og det går trikk og buss overalt. Metrolinje A går via stort sett alle de viktige severdighetene, og linje C går til Chodov hvor dere finner Tsjekkias største shoppingsenter. Jeg skjønner godt at shopping står i fokus dersom dere reiser med ungdommer, og duverden for et shoppingparadis Praha er, særlig med norsk lommebok Kan anbefale Chodov-senteret samt Palladium i gamlebyen. Det ligger også en enorm New Yorker like ved det astronomiske uret. Når det gjelder lommetyver, mitt beste råd er å bare bruke sunn fornuft. Unngå bakgater om kvelden, særlig om man er alene. Ha verdisaker tett inntil kroppen, i trange bukselommer eller lignende, ikke i veska, baklomma eller jakkelommene. Hold på veska på buss og i folkemengder, og vær våken - lommetyver er flinke til å distrahere ofrene sine. Jeg har reist mye i europeiske storbyer og aldri (bank i bordet) blitt frastjålet noe som helst, selv om flere har prøvd seg. Men det er viktig å ta noen forehåndsregler og ikke være naiv. Kontanter i trange jeanslommer (den typen du må jobbe litt for å få hånda nedi) og bankkortet og mobilen i bh-en - funker som fjell. I grunnen det samme jeg gjør når jeg er ute på byen her hjemme i Trondheim. Når det gjelder severdigheter ville jeg på en kort tur prioritert Prahaborgen og St.Vitus-katedralen som ligger inne på borg-området, Karlsbroen (vær oppmerksom på at denne er under restaurering frem til 2014, så dere får dessverre ikke sett all utsmykningen på broen), Jødekvarteret, det astronomiske uret (ikke minst dukkespillet hver hele time) og Týn-kirken, samt det dansende huset i Nybyen. En spøkelsestur på kveldstid er kanskje også morsomt? Restauranter er det mange gode av, jeg anbefaler et søk på tripadvisor.com for å finne noe som passer deres smak God tur
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #9 Skrevet 9. juli 2011 Praha er en nydelig by, med mye flott arkitektatur og severdigheter. Jeg vil bare minne deg på å passe godt på veskene/lommebøkene ALLTID, da det er mye tyverier. Pass spesielt godt på på trikken/metroen da mange bander opererer på den måten at to eller tre menn klynger seg opptil en person. Da bli personen usikker og begynner å følge med på hva de driver med. Da kommer 4 mann og stjeler lommeboka uten at man merker det. De klarer til og med å åpne glidelåsen på vesken og stikke handa nedi og ta lommeboken uten at du merker det siden du er så opptatt av de 3 andre pågående mennene. Dette er altså når man må stå på trikken/metroen, og de trikkene/metroene som går til typiske turistplasser, altså typiske turisttrikker/metroer er ofte fulle og mange må stå. Bandene tar banen opp og ned hele dagen. Om du får sitte på trikken/metroen må du passe godt på i det du skal ut og inn da det ofte er mye trengsel. Det lureste du gjør er å ha en lommebok med kun det du trenger av penger og kort, slik at du ikke mister "alt" om du skulle være uheldig (altså ikke ta med deg den vanlige lommeboken din fra norge, med kvitteringer, bilder osv). Ha denne lommeboken i en lomme på innsiden av jakken, eller heng hele vesken på innsiden av jakken, og lukk deretter jakken med glidelås. Følg likevel godt med!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #10 Skrevet 9. juli 2011 Med 4 mann mente jeg selvsagt fjerdemann..
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2011 #11 Skrevet 10. juli 2011 Var på klassetur til Praha og vi var der i fire dager og bodde på et hotell litt utenfor byen. Praha har noe av det beste metro-systemet i hele Europa. Det var enkelt å finne frem, og visst ikke er jo trikken alltid sentral. Når det gjelder kjøpesentre besøkte jeg selv bare Palladium, som ligger ganske sentralt. Helt grett kjøpesenter, men ikke optimalt. Jeg gikk for det meste i handlegaten, med de vanlige butikkene: Mango, NewYorker, H&M, Zara og mange andre kjente kles- og sko butikker. Ellers anbefaler jeg å besøke det astronomiske uret og torget, men som sagt, pass på verdisakene dine. Det er tyver overalt, så gjelder å ikke være naive. Anbefaler ikke å gå med veske, bruk bh-en. Den er genial. Praha har også et forrykende uteliv, og øl og drinker er kjempe billig. Maten er kjempe god, gled deg til en kjempe tur til Praha!
Lipstick Skrevet 10. juli 2011 #12 Skrevet 10. juli 2011 Palladium er et ok senter som ligger noen minutter til fots unna Stare Mesto. De har en butikk der som heter Ann Christine hvis jeg husker rett, der var det mye fint. New Yorker er en ganske bra klesbutikk for ungdom og unge voksne! =) Når det gjelder restauranter spiste jeg nesten bare på Hard Rock og Friday's mens jeg var der! Men jeg vet at de har mange flotte restauranter, så du har et hav å velge mellom... God tur til Praha
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #13 Skrevet 12. juli 2011 Praha er ikke så ille med tanke på lommetyver som enkelte her skal ha det til. Jeg har vært i Praha flere ganger, både i små og store grupper. Ingen av oss passet bedre på verdisakene enn vi gjør i hvilken som helst annen storby, og ingen ble frastjålet noe som helst. Å ha lommeboka i bh'en høres litt drøyt ut, men sikkert et morsomt syn for butikkansatte osv som kan gå hjem etter jobb og fortelle om de rare turistene som graver rundt i bh'en for å finne ei svett lommebok.
Fluffe Skrevet 12. juli 2011 #14 Skrevet 12. juli 2011 (endret) Praha er ikke så ille med tanke på lommetyver som enkelte her skal ha det til. Jeg har vært i Praha flere ganger, både i små og store grupper. Ingen av oss passet bedre på verdisakene enn vi gjør i hvilken som helst annen storby, og ingen ble frastjålet noe som helst. Å ha lommeboka i bh'en høres litt drøyt ut, men sikkert et morsomt syn for butikkansatte osv som kan gå hjem etter jobb og fortelle om de rare turistene som graver rundt i bh'en for å finne ei svett lommebok. Spørs åssen erfaring man har..For de jeg kjenner har ihvertfall opplevd det godt. Kan også ha mye å si når man er der. Palladium er et ok senter som ligger noen minutter til fots unna Stare Mesto. De har en butikk der som heter Ann Christine hvis jeg husker rett, der var det mye fint. New Yorker er en ganske bra klesbutikk for ungdom og unge voksne! =) Når det gjelder restauranter spiste jeg nesten bare på Hard Rock og Friday's mens jeg var der! Men jeg vet at de har mange flotte restauranter, så du har et hav å velge mellom... God tur til Praha Beklager jeg avsporer litt. Men fant faktisk ut her en dag at de har New Yorker på Norby senteret i Svergie. Gjett om jeg ble evig glad, da jeg fant jakka jeg så i Praha(men aldri kjøpe) på salg deg :D. -Hard Rock har utrolig god mat -Jeg var så helldig at jeg hadde med meg en som kunne språket, så vi dro på en skikkelig lokal småsted og spiste. Det var bare så utrolig god og billig mat der. Desverre kan ikke de som jobbet der ett ord engelsk. Endret 12. juli 2011 av mirandaa
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2011 #15 Skrevet 12. juli 2011 Takk for så utrolig mye nyttig informasjon! :-) Mange kloke ord som er fine å få med seg til Praha turen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå