AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #1 Skrevet 7. juli 2011 Hei dere! Jeg er en jente på 24 år, som vil lære å like vin! Magen min tåler ikke øl, så jeg drikker alltid sprit. Synes det er kjempegodt, men ofte upraktisk å drasse med meg sprit, blandevann ol. Så nå er sommerens prosjekt å bli glad i vin Men jeg tror jeg er et håpløst tilfelle. Har tidligere smakt blant annet Riesling, Asti, og jeg spyr av smaken, til og med lukten fremkaller brekninger hos meg. Det er noe med den sterke smaken/lukten jeg overhodet ikke klarer. Er det håp likevel? Hvilke viner kan dere anbefale?
Gjest Armule Skrevet 7. juli 2011 #2 Skrevet 7. juli 2011 Jeg var ingen stor (rød)vinsdrikker inntil jeg ble sammen med typen. Han likte noen milde og gode typer, som jeg er kjempeglade i! Den beste er helt klart Roberston Winery "Robertson Cabernet Sauvignon" og koster rundt en hundrelapp for en flaske. Doña Dominga er også en veldig fin og mild vin, i tillegg til Marques de Dos Aguas. Jeg er overhodet ingen vinkjenner, så å beskrive smak, sødme ++ er jeg elendig på. Jeg veit bare at disse ikke er spesielt sterke, og veldig gode for nybegynnere slik som jeg var.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #3 Skrevet 7. juli 2011 Be om milde og lettdrikkelige viner på polet og begynn å drikke det hver gang det skal drikkes, 100krs klassen funker fjell. Kan jo starte med et glass (ikke fyll opp hele glasset, bunnen kommer til å smake djevel før du når den) og ha et annet med noe du liker godt vedsiden av slik at du skyller vinsmaken iblant. Det går seg til skal du se! Og ha i hodet at rød og hvitvin er veldig forskjellige. Personlig blir jeg litt uggen av lukten på hvitvin selv om jeg liker smaken, mens samboer synes rødvin lukter forderva gjærdruer.
Dizzy Skrevet 7. juli 2011 #4 Skrevet 7. juli 2011 Jeg vil anbefale Rosemount O, en nydelig hvitvin fra Australia. Den er både frisk og søt, og lett å like for en nybegynner på vin. Rosemount O
Skravlebøtta Skrevet 7. juli 2011 #5 Skrevet 7. juli 2011 (endret) Min favoritt, den smaker saft å er kjempefin å øve seg på. Jeg har prøvd de fleste begynnerviner, men dette var eneste som var "mild" nok. Smaken er ikke så veldig langt unna champange/frukt-bruser, bare ikke like tung. Endret 26. februar 2012 av Skravlebøtta
Kløftfrid Skrevet 7. juli 2011 #6 Skrevet 7. juli 2011 Blue Nun Sparkling Den smakar godt og ja, den har gullflak
Troilltøva Skrevet 7. juli 2011 #7 Skrevet 7. juli 2011 Jeg er veldig glad i hvitvin men bare de som er musserende og brus-aktig. Mange anbefaler Riesling men jeg synes riesling vinene blir litt for skarp i smaken så jeg har funnet mine favoritt-viner som er søte, musserende og veldig god Saracco og Moscato Når det kommer til rødvin så prøver jeg selv å like det, men på den fronten har jeg lite peiling. Jeg kan gjerne like en rødvin men den blir enten styggere utover kvelden eller så blir den bedre og bedre, er min erfaring. Holder meg til hvitvin jeg
Scorpina Skrevet 7. juli 2011 #8 Skrevet 7. juli 2011 Jeg var ingen stor (rød)vinsdrikker inntil jeg ble sammen med typen. Han likte noen milde og gode typer, som jeg er kjempeglade i! Den beste er helt klart Roberston Winery "Robertson Cabernet Sauvignon" og koster rundt en hundrelapp for en flaske. Doña Dominga er også en veldig fin og mild vin, i tillegg til Marques de Dos Aguas. Jeg er overhodet ingen vinkjenner, så å beskrive smak, sødme ++ er jeg elendig på. Jeg veit bare at disse ikke er spesielt sterke, og veldig gode for nybegynnere slik som jeg var. Noe som kan gjøre at nybegynnere ikke liker vin så godt er hvis det er mye garvesyre i vinen. Det som er så snopvint på polet nå er at man kan se hvor mye vinen inneholder av sødme, garvesyre etc. Jeg er en av de som foretrekker vin med LITE garvesyre. Ergo ser jeg primært etter viner som har f.eks markert 50-60% på "hjulet" under garvesyre. De vinen er veldig "lett" å drikke. Husk også å la vinen lufte seg litt og bli temperert. Rødvin skal som regel ikke være kald (noen rødviner skal derimot være kald, særlig hvis det drikkes til fisk) Viner jeg synes er knallgode er en portugisisk som heter Eximius, en annen fra Portugal som heter Segada eller franske Cellier de Dauphins Mht rosèviner om sommeren (som skal serveres avkjølt, ikke iskald altså) anbefales Jacobs Creek Shiraz. Sånn kunne jeg gjerne fortsatt i det uendelige..... Men vin er som kjent veldig individuelt mht smak og behag. Noe jeg synes er gode viner kan nestemann synes smaker eddik
Dizzy Skrevet 7. juli 2011 #9 Skrevet 7. juli 2011 min favoritt, den smaker saft å er kjempefin å øve seg på. jeg har prøvd de fleste begynnerviner, men dette var eneste som var "mild" nok. smaken er ikke så veldig langt unna champange/frukt-bruser, bare ikke like tung. Det var faktisk denne jeg drakk da jeg skulle "lære" meg å like vin Anbefales! 1
LineGourmet Skrevet 7. juli 2011 #10 Skrevet 7. juli 2011 Ellers så er en veldig god option å droppe det tradisjonelle vorspielet og heller spise noe med tilhørende passende vin Kjøtt og rødvin Fisk, skalldyr og salat med hvitvin Da skal du se! 2
Capricorn Skrevet 7. juli 2011 #11 Skrevet 7. juli 2011 Spør på polet. De er kjempeflinke. Du kan også kjøpe deg en flaske musserende for å bytte litt på. De er jo veldig gode.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #12 Skrevet 7. juli 2011 Spør på polet. De er kjempeflinke. Du kan også kjøpe deg en flaske musserende for å bytte litt på. De er jo veldig gode. Noen av de som jobber på polet er kjempeflinke. Andre bare finner på svarene sine underveis (har det fra folk som har jobbe i polet selv, så jeg regner de for å være pålitelige). Så jeg ville nok heller ha forhørt meg med folk som har smakt de aktuelle vinene.
Kløftfrid Skrevet 7. juli 2011 #13 Skrevet 7. juli 2011 Har ofte spurt etter "lettdrukne" vinar sjølv på polet, men får ikkje nokre særleg gode tips.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #14 Skrevet 7. juli 2011 Merkelig. Får alltid det jeg så for meg når jeg spør jeg. Kanskje vi er heldig med polansatte her jeg bor.
Giacomo_P Skrevet 9. juli 2011 #15 Skrevet 9. juli 2011 Hvis du er seriøst interessert i vin, vil jeg anbefale deg å kjøpe en bok som dekker det grundleggende, fra det helt basale (hvorfor man bruker forskjellige glass, f. eks) til litt mere tekniske ting rundt regioner og druetyper etc. Les litt om de forskjellige druetypene, og kjøp noen viner som inneholder de respektive. Prøv å få tak i hvilke smakskarakteristika de enkelte har, og finn ut hva du liker. Spør om hjelp på polet. De er veldig søte og kunnskabsrike. Mange begynner med lettdrikkelige saker, veldig ofte forskjellige typer Riesling. Jeg synes ofte de blir kjedelige. Prøv gjerne en Sancerre eller Vinho Verde (Sistnevnte er lett perlende, og veldig forfriskende). En elegant Médoc sender deg i lykkerus ut ned i salongen, og en velbalansert Beaujoulais kan gjøre kvelden. Chianti er lett å like, og gir ofte gode opplevelser til nybegynneren. Sør Afrika har mange gode Shiraz-baserte viner som er gode, men ikke for dyre. Lær deg hvilken temperatur de respektive viner bør ha, og vær nøye med dette. Feilskjær her kan gjøre at du går glipp av store opplevelser. Det er ikke lurt å kjøbe de dyreste vinene før du har fått litt peiling på hva ganen din ser efter. Da kaster du bort penger som vil være vel anvendt senere. Og det aller viktigste: Aldri la deg dupere av vinsnobber. Det er din gane som skal tilfredsstilles, og ikke din sosiale fremtoning. Du liker det du liker, uansett hva bedreviterne måtte mene. Men litt solid kundskab hjelper deg å finne frem til din egen preferanse. Kanskje blev dette litt pompøst og skremmende, men det er kjærlig ment. Lykke til!
Giacomo_P Skrevet 9. juli 2011 #16 Skrevet 9. juli 2011 Sør Afrika har mange gode Shiraz-baserte viner.... Ugh - mente Syrah. Beklager!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå