Gå til innhold

PREP kommunikasjonskurs?

Gjest bazibaz

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ikke selv gått på kurs men kjenner flere som har tatt kurset flere ganger. De jeg har snakket med sier det har vært en wake-up call i forhold til kommunikasjon i forholdet og anbefaler det virkelig. Man lærer mye om kommunikasjon, om anerkjennelse av at man uttrykker seg på forskjellige måter, og man blir trent samtaleteknikker. Et par jeg kjenner tar et kurs hvert år for å friske opp det de har lært - men som lett kan glemmes i hverdagen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty

Etter vi var på prep kurs i fjor høst levde vi på en rosenrød sky i ca en uke, og så hadde vi en megakrangel. Jeg synes egentlig prep kurset var veldig bra, men kjæresten min greier ikke å følge kommunikasjonsrådene når han blir sint. Hvis jeg forslår at vi skal bruke en av teknikkene pleier han bare å si at det er teit.

Min konklusjon er at kurset fungerer best når begge parter er mottakelige for råd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter vi var på prep kurs i fjor høst levde vi på en rosenrød sky i ca en uke, og så hadde vi en megakrangel. Jeg synes egentlig prep kurset var veldig bra, men kjæresten min greier ikke å følge kommunikasjonsrådene når han blir sint. Hvis jeg forslår at vi skal bruke en av teknikkene pleier han bare å si at det er teit.

Min konklusjon er at kurset fungerer best når begge parter er mottakelige for råd :P

Jeg tror også at effekten av kurset blir minimal hvis den ene parten ikke synes noe om det. Men når begge ser verdien i å lære konstruktive måter å kommunisere på, så kan det være et nyttig tilskudd til et samliv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bazibaz

Ja, jeg er litt redd samboeren ikke skal se nytten i det og bare synes det er noe till, men blir med fordi jeg forslår det. :P

Nå er ikke "problemet" vårt at vi krangler så enormt mye. Vi krangler omtrent aldri, men både han og jeg kunne vært bedre på kommunikasjonen oss i mellom. Noe jeg merker spesielt godt når han er borte i flere måneder i strekk og vi har begrensede muligheter for kommunikasjon.

Arbeidsgiveren hans tilbyr sponsa PREP-kurs for ansatte, så det er vel tydeligvis noe de syns fungerer. Men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk selv. For å ikke snakke om nysgjerrig på hvordan de har lagt det opp.

Så, Kitty, hvordan hadde de lagt opp helgen da dere var på kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kitty

Jeg husker ikke nøyaktig hvordan de la opp kurset, men det var et gjennomarbeidet opplegg. Foredragsholderne pratet om ulike tema, og etter hvert tema var det tid for paroppgaver. Jeg mener å huske at vi startet med "Hvorfor ble vi et par", hvor det var lagt opp til komplimenter og godstemning. Deretter gikk vi gjennom "verdier og forventninger", "kommunikasjonsteknikker", og til sist "sexliv".

Så lenge arbeidsgiveren betaler for kurset bør dere absolutt dra. Får dere gratis overnatting og måltider også? I så fall bør dere benytte muligheten til en helg på hotell sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bazibaz

Betaler ikke alt, men sponser. Egenandelen er vel ikke på mer enn 500,-. Så det er jo ikke allverden en må ut med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty

Stemmer det, vi betalte også 500 kr i egenandel, pluss at vi betalte for drinker på hotellet :). Mener å huske at det var svømmebasseng på hotellet? Det var mao absolutt verdt det. Vi hadde det veldig fint den helgen, selvom samboeren min ikke vil bruke teknikkene i ettertid :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bazibaz

Jeg skal ta det opp når han kommer hjem igjen. Forhåpentligvis syns han også at det er en god idé. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest bazibaz

Har et par spørsmål til, så jeg kan vel likegreit bruke denne tråden igjen.

Vi er nå påmeldt et kurs. Han var positiv han òg, men vi måtte jo vente til det passet og til arbeidsgiver hadde fått klart budsjettet for kurs de skulle sponse i år.

Men! Jeg har lest enda litt mer, og sett på en del tilbakemeldinger og funnet flere kommentarer om rollespill. Så da blir jeg litt svett, er disse rollespillene i plenum? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med arbeidsgiver hans er forsvaret? I såfall er det kun opplegg mellom deg og din partner, kun måltider og informasjon felles med de andre deltakerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bazibaz

Okay, det var betryggende. Takk. :takke:

Edit. Er det ikke samme opplegg for alle? Uansett arbeidsgiver?

Endret av bazibaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Det er likt for alle.

Ingen rollespill som dere er med på, dere ser på lederne ha rollespill så dere ser situasjoner og kommunikasjoner.

Dere to sitter alene senere og øver på kommunikasjonsteknikker i tenkte situasjoner. (ingen problemer etc men bare enkle ting for å øve)

Veileder går rundt, lytter og gir råd.

Ingen ting å grue seg for. Er kun samtaler mellom deg og din partner. Ingen ting som andre får vite/høre om dere to.

Er virkelig å anbefale. Kos dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har et par spørsmål til, så jeg kan vel likegreit bruke denne tråden igjen.

Vi er nå påmeldt et kurs. Han var positiv han òg, men vi måtte jo vente til det passet og til arbeidsgiver hadde fått klart budsjettet for kurs de skulle sponse i år.

Men! Jeg har lest enda litt mer, og sett på en del tilbakemeldinger og funnet flere kommentarer om rollespill. Så da blir jeg litt svett, er disse rollespillene i plenum? :sjenert:

PREP kurs har ingenting i plenum (hvis du ikke vil da) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...