Ego Skrevet 7. juli 2011 #1 Skrevet 7. juli 2011 Ja. Det lurer jeg altså på. Jeg har etterhvert fått rimelig grei kjennskap til annen litteratur, men akkurat poesi sliter jeg med å få oversikt over. Hittil er det Poe som i størst grad har gitt meg det jeg leter etter, men også Wilde og til en viss grad Shakespeare. Krysser fingrene for at noen har gode forslag å komme med
Thought-Fox Skrevet 7. juli 2011 #2 Skrevet 7. juli 2011 Det er mulig at Emily Dickinson og Charles Baudelaire kan falle i smak. Kanskje Sylvia Plath også.
Chiyo Skrevet 7. juli 2011 #3 Skrevet 7. juli 2011 Noen jeg kommer på i farten... John Keats, William Blake, Lord Byron og Ted Hughes.
Ego Skrevet 7. juli 2011 Forfatter #4 Skrevet 7. juli 2011 Takk takk, skal notere meg navn og tråle hyllene på biblioteket
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #6 Skrevet 7. juli 2011 Kolbein Falkeid! Min norske favoritt - så langt er "Noen mennesker" en perle. Nydelig å "gi bort i gave" til mennesker man setter pris på. Andre velkjente norske: Inger Hagerup og Gunvor Hofmo. Hal Sirowitz har en god del tragikomiske, men vanskelig å få tak i. Jeg fikk endelig tak i "Sa mor & sa terapeuten min". Morsomt og rart på en gang. Ellers skal man ikke undervurdere gamle klassikere som Shakespeare, Oscar Wilde, Dylan Thomas, Robert Frost. "A life" av Sylvia Plath er fin. Og ikke glem at mange artister er fantastiske også. Bob Dylan har mange gode tekster. Man må bare "dykke" litt. Anne Sexton har også mye bra. Jeg har en viss morbid/tragisk smak når det kommer til lyrikk, men ikke alt er kun tragisk. Falkeid er god på naturskildringer, Hofmo beskriver vanskelige og essensielle følelser relatert til eksistensielle problemer, Shakespeare handler mye om kjærlighet, Bob Dylan (som poet og artist) dreier seg om alt fra hverdagsliv til relasjoner, men på en "innpakket" måte ofte. Ikke la deg lure av slang og forkortelser. Det meste ligger mellom linjene. Wilde skrev fine dikt, og det ble diskutert om han var homofil, noe jeg tror han var etter å ha lest litt. Kontroversielt på den tida, men absolutt bra! Sylvia Plath og Anne Sexton er i samme gate: deprimerte, men beskriver det veldig bra. Ellers har jeg et bidrag på et kjent sted, men vil ikke linke fordi mitt egentlige navn står der. Men kan lime inn. Hehe . Jeg når det ikke toget selv om jeg rekker hånda fram og kjenner på forbifarten, i forbifarten der det suser i vei mens skinnene poleres skinnende og jeg glemmer at det er et sted jeg nå ikke får vært Oslo S. S som i ess som i ener og kort det sier X-ordet som jeg sitter på perrongen og løser med beina i X og ser togene X-e hverandre mens jeg fyller inn feil bokstav i feil rute Toget er visst i rute likevel Ruter-ess Oslo S
Giacomo_P Skrevet 9. juli 2011 #7 Skrevet 9. juli 2011 Jens Bjørneboes poesi er en perle. Se også Tove Ditlefsen, Charles Baudelaire, Arthur Rimbaud, Paul Verlaine, Stephane Mallarmé, Nordahl Grieg, Herman Wildenvey, Stein Mehren, Sigbjørn Obstfelder Pär Lagerkvist, Federico Garcia Lorca, Otto Bentzon, Fernando Pessoa, Arnulf Øverland, Lev Tolstoj, Nicolay Gogol, Maxim Gorkij, Vilhelm Krag.... Det finnes et nesten uuttømmelig skattkammer av vidunderlig vakker poesi. Dette er bare et lite utvalg jeg kommer på i forbifarten. Alt dette er fantastisk!
Giacomo_P Skrevet 9. juli 2011 #8 Skrevet 9. juli 2011 Wilde skrev fine dikt, og det ble diskutert om han var homofil, noe jeg tror han var etter å ha lest litt. Kontroversielt på den tida, men absolutt bra! . Oscar Wilde var definitivt homofil, og blev dømt for det. Han la aldrig skjul på sin legning. Og som Jens Bjørneboes far forklarte det, da lille Jens var litt for ung til å forstå dette, men lurte på hvorfor Wilde blev fengslet: "Oscar Wilde slurvet helt enkelt med grammatikken. Han satte ting i hankjønn, som man vanligvis setter i hunkjønn" (sic!)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå