Gå til innhold

Hva må barna ha i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Vesla begynner i barnehage til høsten, og jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hva som burde kjøpes inn av klær og utstyr. Ho har så langt vært hos dagmamma, og da har vi kledd på ho passende ytterklær for den dagen, og så har jenta hatt en skift eller to av vanlige klær liggende der. Hva er vanlig å ha i barnehagen?

Har ikke fått noe infobrev, og vil gjerne få begynt på eventuelle innkjøp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parkdress, regntøy, støvler og bytteklær til innebruk. Pluss passende utesko for sesongen.

Gjest Nanette
Skrevet

Ullklær

Ullbodyer og ullstrømpebukser

Og så er det veldig godt med en god strikka ribbebukse til høsten og vinteren.

Fleeceklær som mellomlag

halslue

votter

Klær som ikke strammer, som ungen lett kan bevege seg i.

Skrevet

Regnvotter kan være smart etter hvert.

Solbriller/solhatt til august/september.

Innesko/tøfler

Gjest Emo Fisk
Skrevet

Må de ha ekstraskift av uteklær liggende? Altså ekstra dress etc?

Gjest Nanette
Skrevet

Nei, min har ikke det. En regndress, og en varmere parkdress og en overtrekksdress. Det holder med de tre. Det er mer inneklærne som lett blir tilsølt og må skiftes på.

Ja, og om barnet sover iløpet av dagen, vil jeg anbefale sovesokker. F eks strikka sokker i alpakkaull.

Skrevet

Det enste vi har kjøpt ekstra til å ha i barnehagen er et par skinntøfler, smokker og kosedyr til soving. Alle klær brukes både i barnehagen og hjemme.

Regntøyet og støvlene er som regel i barnehagen, de tar vi kun med hjem om vi skal ut i regn, det skjer ikke så veldig ofte... :sjenert:

Har en tynn parkdress som hun har brukt helt siden hun begynte i januar, først med fleecedress under og nå uten. I den kalde tiden hadde hun på dressen til og fra barnehagen også, nå henger den stort sett der og hun har bare en tynn jakke på i bilen. Tar den med hjem i helgene.

Har en body, bukse, sokker og noe varme klær liggende i en skuff. Disse skiftes jo ut etterhvert som de blir brukt eller blir for små.

Skrevet

Det kommer an på barnehagen.

Noen barnehager er ute to ganger om dagen. Og da er det greit med ett skift om ungen ble våt første gangen de var ute.

Om det trengs, så trenger jo ikke det være den dyreste dressen da...

Ellers bør man ha regntøy hengende i barnehagen. (Altså ha ett ekstra sett. Så man slipper å bære det frem og tilbake hver dag.)

(Tror det er Lindex og KapAhl som har fått best i test?)

Gode sko til sesongen, støvler/dockboots,innesko/tøfler.

De fleste ønsker ett til to skift med klær i barnehagen. Altså to bukser, to gensere, to bodyer, to strømpebukser, to par sokker o.s.v.

Til høsten/vinteren trengs ett sett med mellomlagsklær i fleece eller ull til å ha under dress/regntøy.

Solkrem, solhatt, vannflaske, matboks, ryggsekk de kan bære selv (viktig at den har bryststropp!), evt. egen boks til frukt.

Bleier trengs jo hvis det brukes. Evt. sovevogn hvis de bruker det i barnehagen. (Og da vinterpose til vogna, som er lang nok til ungen.)

Mye kommer an på tilbudet i den enkelte barnehage også da.

Husk å merke tøyet og tingene! Med tusj eller strykelapper eller klistrelapper eller stempel eller hva du synes virker lettest.

Ikke bare for at de ansatte skal vite hva som tilhører hvilket barn, men også for at evt vikarer også skal kunne finne ut hvem som eier hva.

AnonymBruker
Skrevet

Så barna trenger altså ikke foret vinterdress, det holder med vanlig parkdress og fleecetøy/ulltøy under?

Skrevet

Så barna trenger altså ikke foret vinterdress, det holder med vanlig parkdress og fleecetøy/ulltøy under?

De fleste tror jeg bruker fleece/ulltøy under VINTERdress de kaldere dagene om vinteren. Det har de hvertfall gjort på de store barna i barnehagen vår.

De har vinterdress eller ull/fleece og vanlig parkdress når det begynner å bli kaldt, og så fyller de på med mer ull/fleece når det blir kaldere.

Men det kommer jo an på hvor du bor, og hva slags vær barna skal ut i.

Skrevet

Her ville det i alle fall vore galskap ikkje å ha fora vinterdress, me hadde nesten 30 minisgrader i vinter...

Ungane mine skal i bhg til hausten, og eg har fått høyre at det er kjekt å ha "to av alt". Dei kan jo bli våte/veldig skitne, tisse på seg osv.

Gjest pysepusen
Skrevet

Ungane mine skal i bhg til hausten, og eg har fått høyre at det er kjekt å ha "to av alt". Dei kan jo bli våte/veldig skitne, tisse på seg osv.

Vi må ihvertfall ha to av alt med den lille gutten vår som eeeeelsker å oppsøke vann og sørpe :fnise:

Lillesøsteren min måtte ha tre av alt når det gjaldt yttertøy og mamma vasket nesten daglig to sett regntøy ;) Hun har aldri vært redd for å bli skitten og våt for å si det sånn!

Skrevet

Hvor mye du trenger av utetøy og sko og sånt er jo egentlig mest avhengig av hvor mye du trenger/orker å dra mellom hjem og barnehage.

Jo mindre du ønsker å bære frem og tilbake, jo mer må du ha dobbelt av uansett... (Litt bæring blir det jo uansett, for de blir jo våte og skitne.)

Skrevet

Absolutt ikke nødvendig. Det tar bare opp så mye plass. Dersom det er plass gjør det ingenting om du har en tynn parkdress liggende i tillegg til vinterdressen. Dersom vinterdressen blir våt, kan du hive på parkdresse med regnbuksa utenpå.

Dersom barnehagen ikke er en utebarnehage holder i lange baner med ett sett regnklær. Blir regnklærne våte er det på tide å være inne :)

Skrevet

Vi må ihvertfall ha to av alt med den lille gutten vår som eeeeelsker å oppsøke vann og sørpe :fnise:

Lillesøsteren min måtte ha tre av alt når det gjaldt yttertøy og mamma vasket nesten daglig to sett regntøy ;) Hun har aldri vært redd for å bli skitten og våt for å si det sånn!

Til sånne unger anbefales barnevadere! (google barnevadere. ;) )

Har kjøpt det til min vannsøkende unge, og det var en helt annen verden!

Ikke nødvendigvis i yttertøy, men jeg slipper å vaske 2-3 sølevåte bukser, sokker og stillongser hver dag i våte perioder.

Skrevet

Mine ungar elskar også å hoppe (eller gjerne bade) i søledammar... Må kanskje sjekk ut desse vade-greiene eg og då.

Skrevet

Vi hadde som sagt kun en tynn dress (den har et veldig tynt for inni skallet) og fleecedress som hørte til. Vesla var rett over året på vinteren og sov to lange lurer hver dag, så hun var ikke så mye ute. I tillegg pleide hun å ha på hjemmestrikka ulldress til og fra barnehagen (glemte den av i forrige innlegg) som hun hadde under ytterdressen sammen med fleecedressen om det var skikkelig kaldt. Her på vestlandet er skikkelig kaldt - 10C ;)

Skrevet

Er det bare vi som ikke er så nøye på om regntøyet er sittent? :sjenert: Det har knapt blitt vasket i det hele tatt. Om det er vått og sølete etter bruk henger de i barnehagen det inn i et tørkeskap. Litt skittent er det jo nederst på bena (spesielt strikken under skoene), men føler ikke det akkurat er noe krise så lar det bare være slik. Tar det en ytterst sjelden gang med hjem for å skylle det opp.

Utedressen vasker jeg kanskje en gang i mnd. Helst fordi hun har sølt mat på den, litt sand/søle er jeg ikke så nøye med.

Hm, stakkar skitne ungen jeg har :fnise:

Skrevet (endret)

Mye bra er nevnt allerede, men tilføyer mitt uansett.

Inne burde de ha:

• To sett byttetøy
  • Innesko på grunn av hardt gulv, søl og gris, og i tilfelle brannalarmen ringer. (Crocs har en lei tendens til å falle av etter få sekunder..)

Ute burde de ha:

• Regntøy
  • Støvler
  • Vinterdress (vår har uttakbart fôr slik at den også kan brukes som parkdress nå)
  • Parkdress
  • Cheroxer/vanntette vintersko
  • Fleeceklær (til å ha under dress/regntøy)
  • Ullklær (til å ha under dress/regntøy)
  • Ullsokker
  • Lue (gjerne av flere tykkelser)
  • Evt. hals
  • Votter
  • Regnvotter
  • Evt. regnhatt
  • Kuldekrem
  • Solbriller
  • Solkrem
  • Caps/solhatt
  • Shorts
  • Joggesko

Etter min erfaring trenger man ikke flere sett regntøy o.l. Som nevnt over - er regntøyet vått er det på tide å være inne. Jeg synes det er greit å ha fleece og slikt liggende slik at de ansatte kan vurdere fra dag til dag om de trenger mer eller mindre på under vinterdress og slikt.

Solkrem, kuldekrem, vannflaske, pute/teppe til soving og tursekk kan det hende barnehagen selv stiller med, så der må man nesten bare spørre seg fram.

Og så en superviktig en: Merk alt av klær og utstyr du tar med i barnehagen, selv det du ikke er redd for å miste. Det kastes vekk utrolig mye tid når de ansatte skal finne ut hvem som eier hva. Du vil jo helst at de skal bruke mest tid med barna dine, ikke i garderoben :)

Edit:

Et lite tips når alt av uteklær skal hjem for vask på fredagene - kjøp en sånn stor, blå femkronerspose på Ikea. Da får du plass til alt sammen i én pose, og slipper å bli forbannet på bæreposer som ryker i håndtakene og klær som faller utav (snakker av erfaring :fnise: )

Endret av Judge Judy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...