AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #1 Skrevet 6. juli 2011 Jeg skal på ferie med foreldrene mine og min søster sør i Frankrike om noen dager. Mot slutten av ferien skal vi tilbringe noen dager i Paris, før vi må drar hjem til Norge. Egentlig må ikke min søster og jeg dra hjem, men foreldrene mine må dra hjem pga jobb. Søsteren min vil så gjerne at vi skal ta toget fra Paris til London, og være der noen dager når foreldrene våre drar hjem. Jeg syns det høres veldig spennende ut! men vet ikke om jeg tør å dra dit uten foreldrene mine ... Greit, jeg er voksen(slutten av 20-årene), men søsteren min er i midten av tenårene så jeg føler hele ansvaret faller på meg. At jeg må ordne opp det meste, finne frem, ordne hotell, spørre om veien, være den voksne og ansvarsfulle. Jeg har nok godt av det, og jeg kan engelsk, men jeg kjenner at det knyter seg i magen.. Hadde dere klart dette? Burde jeg klare dette? ...
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #2 Skrevet 6. juli 2011 Ja dette klarer du Blir en fin måte å lære seg og å håndtere slike ting på. I tillegg er du jo der først med dine foreldre. Paris er ikke noen skummel by sånn som feks Mexico City osv. De er vennlige og hjelpsomme. Det betyr ikke at der ikke begås kriminalitet (så pass godt på veske og lommebok), men det er lettere å få hjelp og finne fram osv. Jeg tror det er på tide at du prøver. Har du pass og visakort så går alt bra
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #3 Skrevet 6. juli 2011 jeg drog helt alene på interrail som 19-åring. samme året drog jeg å til østerike en tur helt alene. på interrailen var ingenting planlagt på forhånd. på østeriketuren viste jeg bare hvor jeg skulle bo. venninna mi reiste på interrail når ho var 16 sammen med kusinen på 14. med andre ord - dette burde du klare veldig fint!!!!
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #4 Skrevet 6. juli 2011 Sorry, jeg las nå at det var London! Ja da går det kjempebra!! De forstår jo engelsk kjempegodt (selvsagt), det er lett å få hjelp og ta seg fram. Folk er veldig vennlige. Men det samme gjelder jo selvsagt her, at kriminalitet begås. Men London er fantastisk og det kommer til å gå kjempebra!
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #5 Skrevet 6. juli 2011 Ja, jeg burde jo klare det ... har flere venner som har dratt alene på tur - enten språkkurs i utlandet, eller bare en ferietur. Jeg er så pysete!!! så er litt sint på meg selv ... Psykiateren min sa at når jeg klarte å dra alene til Roma, måtte jeg sende postkort 2
fairywing Skrevet 7. juli 2011 #6 Skrevet 7. juli 2011 Det går jo kjempe bra og uten problemer vil jeg tro. Jeg var 18 da jeg og ei venninne reiste alene til London. Det var første turen vår på egenhånd og gikk kjempe bra. Nå skal jeg selv dra splitter pine alene til Tyrkia i ei uke Man klarer det man selv vil
FantasDick Skrevet 7. juli 2011 #7 Skrevet 7. juli 2011 Dette går kjempefint! Du reiser jo ikke alene - søsteren din er jo med?
Cava Queen Skrevet 7. juli 2011 #8 Skrevet 7. juli 2011 At jeg må ordne opp det meste, finne frem, ordne hotell, spørre om veien, være den voksne og ansvarsfulle. Jeg har nok godt av det, og jeg kan engelsk, men jeg kjenner at det knyter seg i magen.. Hadde dere klart dette? Burde jeg klare dette? ... Hotell booker dere på forhånd. Så er det klart. Deretter finner du på forhånd ut av hvordan dere skal komme dere fra togstasjonen til hotellet. Deretter er det bare å kose seg. Engelskmenn er høflige og flinke til å hjelpe når man spør. Når du har bestemt deg så kan du jo bare poste spørsmål her - så kan vi som har vært i London endel gi deg tips og råd om hva dere kan gjøre, hvordan dere kan komme frem osv. Lykke til!!
Lipstick Skrevet 7. juli 2011 #9 Skrevet 7. juli 2011 Jeg reiste helt alene til London i fjor. Ingen problem! Og som nevnt, så har du søsteren din med deg =) London er en kjekk by. Anbefaler at dere setter dere ned og planlegger turen sammen på forhånd. Bestem hvor dere skal bo, når dere reiser, hva dere vil se, fordel oppgaver hvis du ikke liker å sitte alene med alt. Søsteren din er voksen hun også, så du trenger ikke å føle at alt ansvaret ligger på deg.
The Kitten Skrevet 7. juli 2011 #10 Skrevet 7. juli 2011 Ja, det synes jeg du burde klare. Det tror jeg også at du gjør.
MissStiles Skrevet 7. juli 2011 #11 Skrevet 7. juli 2011 Det klarer du! London er en stor by. Masse man kan finne på der - uansett alder!!
Lumos Skrevet 7. juli 2011 #12 Skrevet 7. juli 2011 Dette klarer du! Du er jo voksen, og søsteren din er jo også på vei til å bli "stor jente" Sikker på dere ville fått det kjempegøy i London! London er en trygg og koselig by, med mye å finne på både for liten og stor.
Rainbow Skrevet 7. juli 2011 #13 Skrevet 7. juli 2011 Ja, dette klarer du helt fint! Jeg reiste på ferie med søstera mi fra hun var 18, og jeg er seks år eldre. (Har også reist med venner fra jeg var på den alderen selv, men nå snakker vi om det med yngre søsken). Du klarer helt sikkert finne fram. London er relativt oversiktlig, særlig med t-banesystemts mange plakater og oversikter over hvor man skal. Dessuten kan dere se på ting sammen (kart etc) sev om du har hovedansvaret. Du trenger ikke nødvendigvis spørre om veien, det er bare å se på kart. Skjønner utfra dette at du er angstete, men da kan jo dette være en fin utfordring. Jeg er også angtete, men ikke på sånne ting, men skjønner hva du mener. Hotell kan du bestille på nett på forhånd, og da kan dere finne det sammen! :-)
babord Skrevet 7. juli 2011 #14 Skrevet 7. juli 2011 Det klarer du helt fint bare stress ned og beregn god tid, så ordner alt seg til slutt. Og dersom du skulle gå deg vill eller noe sånt, så ha navnet på hotellet med deg så finner du en taxi som kjører deg dit Men jeg kjenner ikke søsteren din, hvis hun er den typen tenåring som kan finne på å stikke av fra deg eller noe sånt ville jeg ikke gjort det.
Gjest idakaroline Skrevet 8. juli 2011 #15 Skrevet 8. juli 2011 London er en fantastisk by! Har gått rundt og utforsket byen på egenhånd siden jeg var 15 Ingen fare, dette kommer du til å klare veldig fint London er en oversiktelig by, masse hyggelige folk og veldig greit å finne frem. Åh, nå fikk jeg veldig lyst til å reise til London igjen, min favorittby nr. 1!
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #16 Skrevet 8. juli 2011 Tusen takk for alle svar!!! Ble veldig glad for at dere var så positive til at jeg skal dra alene med lillesøsteren min! Har veldig lyst til å dra til London. Drar til Frankrike imorgen, så da får vi se om det blir plass på toget fra Paris til London Forresten, er det noen som har tatt toget som går mellom Paris og London? Vet dere om toget går fra London og mot Nederland/Danmark og den veien? Tenkte det ble dumt og ta den tilbake til Paris når vi skal hjem til Norge etterpå.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #17 Skrevet 8. juli 2011 Tror ikke det med toget. Dere bestiller selvsagt billetter fra London til Norge. Gattwick er enklest å komme seg til og mest oversiktlig, synes jeg. Jeg vil anbefale deg å bestille hotellrom i London når dere er i Frankrike. Slik at dere vet hvor dere skal bo. Kan bli litt stress å komme dit og ikke finne noe ledig. Det er jo midt på sommeren. Ta noe i nærheten av Oxford Street så har dere Oxford Street som base Det er trygt og fint. Husk å få med dere et show; We will rock you, Mamma Mia, Lion King osv.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2011 #18 Skrevet 8. juli 2011 Tror ikke det med toget. Dere bestiller selvsagt billetter fra London til Norge. Gattwick er enklest å komme seg til og mest oversiktlig, synes jeg. Jeg vil anbefale deg å bestille hotellrom i London når dere er i Frankrike. Slik at dere vet hvor dere skal bo. Kan bli litt stress å komme dit og ikke finne noe ledig. Det er jo midt på sommeren. Ta noe i nærheten av Oxford Street så har dere Oxford Street som base Det er trygt og fint. Husk å få med dere et show; We will rock you, Mamma Mia, Lion King osv. Er ikke disse showene sent om kvelden? Litt skummelt å gå hjem da, eller? ... Høres sikkert ekstremt pysete ut, men jobber med saken
Lipstick Skrevet 9. juli 2011 #19 Skrevet 9. juli 2011 (endret) Tusen takk for alle svar!!! Ble veldig glad for at dere var så positive til at jeg skal dra alene med lillesøsteren min! Har veldig lyst til å dra til London. Drar til Frankrike imorgen, så da får vi se om det blir plass på toget fra Paris til London Forresten, er det noen som har tatt toget som går mellom Paris og London? Vet dere om toget går fra London og mot Nederland/Danmark og den veien? Tenkte det ble dumt og ta den tilbake til Paris når vi skal hjem til Norge etterpå. Hei igjen, beklager at jeg skrev at søsteren din var voksen når hun er i tenårene (ikke tyveårene som jeg ''leste''). Bestill togbillett på www.eurostar.com. Jeg har tatt toget, og kan gå god for det. Tar to timer fra Paris til London. Toget går fra Gare Du Nord International i Paris og ender opp på St Pancras International i London. Det går fint å ta undergrunnsbane til og fra togstasjonene hvis du bor langt unna. Og, ja, toget går gjennom Belgia, hvis jeg husker rett. Men det går ikke videre nordover, dette er et lyntog som går fast mellom Paris og London. Kjøp to enveisbilletter, du. Og så bestiller du en enveisbillett på fly fra London. Endret 9. juli 2011 av Lipstick
Tropic Skrevet 9. juli 2011 #20 Skrevet 9. juli 2011 Det går nok helt fint om hun da er litt ansvarlig av seg og ikke kan finne på å gjøre tull. London er en veldig enkel by å finne seg fram i, dette tror jeg ikek blir noe problem. Dra dere, blir sikkert en bra opplevelse for dere to
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå