Gå til innhold

Fleksibel fotobok, evt datascrapping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har omsider tenkt å lage fotobok med bilder av barna. Tenkte kanskje å lage en liten bok hvert år, en slags årbok, som jeg kan gi til besteforeldre o.l i julegeve.

Men jeg orker ikke bruke disse programmene med stygge maler med glorete bakgrunner der du bare velger bilder og så blir designet laget for deg. Ønsker egentlig å begynne litt med digital scrapping. Har ikke så høye ambisjoner i første omgang, men vil ha mulighet til å lage egne sider helt fritt for så å bestille en fotobok med sidene.

Derfor lurer jeg på hvilke program som er fine å bruke, og hvor jeg kan bestille fotobok når sidene er ferdige. Har en gammel versjon av photoshop, er ikke dreven på bruken, men kan litt. men den versjonen er gammel altså. Usikker om jeg burde anskaffet noe annet.

Ønsker også noen tips sånn at jeg lett kan komme igang med å lage egne sider (er det LO det heter kanskje?) Trenger ikke så mye stasj, men trenger litt hjelp til hvordan jeg tilpasser størrelsen o.l.

En annen ting jeg lurer på er ang at jeg kanskje også vil lage album med egne lo'er (altså ikke bestilt fotobok), og ønsker å ha mulighet til å skrive ut lo'er selv og sette de i albumet. Da må de vel vere 20*20 cm, trenger hjelp til hvordan jeg beregner dette (f.eks i photoshop) og tips til album.

TAKK!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har omsider tenkt å lage fotobok med bilder av barna. Tenkte kanskje å lage en liten bok hvert år, en slags årbok, som jeg kan gi til besteforeldre o.l i julegeve.

Men jeg orker ikke bruke disse programmene med stygge maler med glorete bakgrunner der du bare velger bilder og så blir designet laget for deg. Ønsker egentlig å begynne litt med digital scrapping. Har ikke så høye ambisjoner i første omgang, men vil ha mulighet til å lage egne sider helt fritt for så å bestille en fotobok med sidene.

Derfor lurer jeg på hvilke program som er fine å bruke, og hvor jeg kan bestille fotobok når sidene er ferdige. Har en gammel versjon av photoshop, er ikke dreven på bruken, men kan litt. men den versjonen er gammel altså. Usikker om jeg burde anskaffet noe annet.

Ønsker også noen tips sånn at jeg lett kan komme igang med å lage egne sider (er det LO det heter kanskje?) Trenger ikke så mye stasj, men trenger litt hjelp til hvordan jeg tilpasser størrelsen o.l.

En annen ting jeg lurer på er ang at jeg kanskje også vil lage album med egne lo'er (altså ikke bestilt fotobok), og ønsker å ha mulighet til å skrive ut lo'er selv og sette de i albumet. Da må de vel vere 20*20 cm, trenger hjelp til hvordan jeg beregner dette (f.eks i photoshop) og tips til album.

TAKK!

Hei!

Jeg skal prøve å gi deg et hjelpende svar på dette! Photoshop er ofte komplisert å manøvrere seg fram i! Men hvis du er interessert er det mange muligheter der. Ellers vil jeg anbefale GIMP på det sterkeste. Dette er et gratisprogram du kan laste ned fra gimp.org, hvor du kan forandre bildestørrelser og gjøre lett retusjering. Her ligger det mange hjelpsomme instruksjonsvideoer på Youtube, som f.eks http://www.youtube.com/watch?v=2mpk-0eUhrk.

Når du har programmet i orden er det bare å se på målene i fotoboken du skal bestille. Vi kutter ikke inn kanten, så du vil få den nøyaktige størrelsen du ser på skjermen. Så oppretter du et dokument med disse målene, og prøver deg fram med størrelser, klipping og liming. Deretter kan du laste opp hvert dokument som sider i en fotobok.

Vil du sette inn alle sidene selv ville jeg anbefalt å kjøpe en form for perm eller ringperm med fin utside, og skrive ut sidene du lager i f.eks GIMP på skikkelig fotopapir. Problemet er ofte at det er vanskelig å tilpasse sidene når du skal beskjære dem, så det kan bli ujevnt.

Håper dette var til hjelp! Hvis du har flere spørsmål kan du bare sende meg en mail på [email protected], lykke til!

Hilsen Iben hos nfoto.no - Norges friskeste fototjeneste!

http://www.nfoto.no

http://blogg.nfoto.no

Skrevet

De fleste fotobøkene lar deg redigere det meste selv, selvom de også har gjort det enkelt for de som bare vil få bildene ut av datamaskina. På fotoknutsen f.eks. kan du trykke tilpass for å gjøre det meste av endringer, og du kan velge helt hvit bakgrunn. Bilder kan flyttes og endre størrelse på rett i redigeringa, tekst kan legges til eller tas bort osv.

Skrevet

Du kan også bruke Pixlr, da kan du laste opp bildene direkte på nettsiden!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...