Gå til innhold

Best med åpen eller vanlig barnehage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Best for 3 åring med vanlig barnehage eller åpen barnehage?

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Åpen barnehage er vel for dei som kjem med foreldre, og forelderen passar på barnet sitt? Skal du jobbe eller ikkje? Viss du skal jobbe må du ha vanleg barnehage.

Skrevet

Jeg tror det spørs helt på barnet selv..:)

Noen barn har veldig høyt akvititetsnivå og liker veldig godt den åpne løsningen, mens andre barn som er mere tilbaketrukne har mere godt av tryggheten og stabiliteten det er i en vanlig barnehage..:) Hvor fort et barn får seg venner og slikt er også innvirkning i det..:)

Hva sier magefølelsen din? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det spørs helt på barnet selv..:)

Noen barn har veldig høyt akvititetsnivå og liker veldig godt den åpne løsningen, mens andre barn som er mere tilbaketrukne har mere godt av tryggheten og stabiliteten det er i en vanlig barnehage..:) Hvor fort et barn får seg venner og slikt er også innvirkning i det..:)

Hva sier magefølelsen din? :)

Hva mener du? Tenker du på basebarnehager?

Åpen barnehage er et sted der barn under skolepliktig alder kan komme sammen med sine foreldre/foresatte for å leke litt med andre barn. Det er ikke en barnehage i vanlig forstand. Foreldrene må være der med barnet hele tiden, ingen får lov til å la barnet være igjen der uten tilsyn. Det er mer som et møtested for foreldre og barn.

Åpen barnehage er et flott tilbud til foreldre som er hjemme med barna sine, sånn at barna får lekt med andre småttiser. Utover det er det lite barnehageaktig over en åpen barnehage.

Om jeg hadde valget ville jeg valgt å la barnet være hjemme til det var 2-3 år gammelt, med hyppige besøk i åpen barnehage. Deretter ville jeg latt barnet gå to-tre dager i uken i barnehage, sånn at det fikk oppleve alle fordelene der samtidig som det fikk en roligere hverdag enn barnehagebarn flest.

• Liker 1
Skrevet

Beklager da har jeg virkelig misforstått, jeg trodde åpen barnehage var en beskrivelse på basebarnehage, aldri hørt om det slik du beskriver..:)

Jeg har selv jobbet i en halvåpen løsning i en barnehage, ikke som du beskriver men som i at barna hadde mye kontakt med de andre avdelingene og at vi hadde baseløsninger på noen ting.. Og det ble kalt for en "åpen" barnehage også...

Mye forskjellige løsninger rundt om kring gitt, ikke rart småbarnsforeldre blir forvirret, når selv jeg som har jobbet i barnehage blir det! hehehe

Skrevet

Vanlig barnehage hvor barnet møter det samme personalet og de samme barna, de samme rutinene, og følelsen av å være med i et felleskap.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eg har hørt veldig mykje bra om eindel basebarnehagar, eg. Der vanlege barnehagar har personalmangel grunna lite vikarbudsjett, slik at det blir få vaksne på barnegruppa, har basebarnehagane ein meir fleksibel løysing på personalet. Assistentar har dei såpass mange av at dei blir flytta rundt i dei basane dei treng fleire vaksne hender, medan førskulelærarar og fagarbeidarar hentar dei omlag alltid inn vikarar for. Noko dei då har rom til, sidan dei sparar ein god del på å ha felles areal for uteleik og frileik inne med fleire basar, og sidan det heller ikkje er noko problem å dele pedagogisk leiar på fleire basar.

Dei basebarnehagane eg har kjennskap til er bygd som basebarnehagar. Ungane er adskilt i sine eigne basar, og dei er jo heller ikkje på samme uteområde samstundes med andre basar. Ein venn av meg jobbar i ein veldig stor basebarnehage, og i praksis så er dei 8 barnehagar samla på eit område, med fellesareale inne og ute, og mykje samarbeid pedagogane i mellom. Ungane har faste vaksne og fast barnegruppe som dei er med. Einaste er at ein del assistentar brukest der dei treng dei mest, i staden for å hente inn heil ukjende vikarar.

Skrevet

Det kommer an på basebarnehagen og hvordan den drives.

Men jeg er av den mening at de minste barna preferansevis bør gå i en liten barnehage. Det ting er mer oversiktlig, og det er færre voksne og barn å forholde seg til.

Det fine med en veldrevet basebarnehage, er at du har tryggheten av faste grupper, men barnet kjenner de andre voksne også. Slik at det ikke blir mange ukjente voksne i perioder med lite bemanning. (ferier, sykdom, o.s.v.)

Skrevet

Jeg har jobbet i begge typer og foretrekker klart vanlig avdelingsbasert drift

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske kritisk selv til sånne store basebarnehager .

Men hva er egentlig best for et 3 år gammet barn av :

1) åpen barnehage ( sånn hvor barnet må komme i følge med voksne)

2) vanlig avdelingsbarnehage .

3) Basebarnehage .

Skrevet

Kommer helt ann på barnet og hvordan barnehagen er organisert, hvordan de ansatte takler den arbeidsmåten etc. Vil dog si at jeg ikke ville brukt en ren åpen barnehage da det ofte bare er små barn der og lite stimuli for de større (og da regnes treåringen som stor).

Skrevet (endret)

Jeg har jobbet i begge typer og foretrekker klart vanlig avdelingsbasert drift

Jeg har hatt barn i begge deler, og vil si at personal og hvordan barnehagen blir drevet har MYE mer å si for barnets trygghet og trivsel, enn hva slags barnehage det er...

Motivert personale med barnetekke og veldrevet barnehage er å foretrekke... (Arbeidsmiljøet de ansatte mellom, styrers personlige egenskaper og personalets generelle oppfatning av jobben sin har veldig mye å si, faktisk.)

Korreksjon:

Det kunne kanskje se ut som om jeg mener at liv ikke innehar de egenskapene jeg mener barnehagepersonale må ha. Det var ikke meningen! Jeg tror liv er en engasjert person, som gjør seg veldig bra i en barnehage!

Endret av Susan Sto Helit
Skrevet

Jeg ville valgt vanlig barnehage over åpen barnehage, og definitivt vanlige avdelingsbarnehage over basebarnehage. Selvsagt kan basebarnehage fungere, men det krever langt mer av bemanningen. I tillegg er ofte basebarnehagene større.

Det fine med en veldrevet basebarnehage, er at du har tryggheten av faste grupper, men barnet kjenner de andre voksne også. Slik at det ikke blir mange ukjente voksne i perioder med lite bemanning. (ferier, sykdom, o.s.v.)

Det er veldig forskjellig hvordan avdelingsbarnehager drives skjønner jeg, for i vår avdelingsbarnehage så er det vanlig med samarbeid over avdelingene. Det er en ganske liten barnehage, bare 4 avdelinger, 2 små (9-10 barn i hver avdeling) og 2 store (18-19 barn i hver avdeling). Avdelingene er lukket under måltider og hvis det er noe spesielt de skal gjøre avdelingsvis, når det skal være roligere, men de samarbeider slik at de som feks er like gamle går på samme gruppe når de har "språkløype", de har sangstund sammen osv.

Det hender også at de blir invitert på besøk til storavdelingene, eller at de inviterer storavdeling på besøk, i tillegg så er de jo selvsagt mye ute sammen, så ungene blir raskt kjent med de andre ansatte. Siden barnehagen er såpass liten så er det heller ikke snakk om så mange eksta ansatte å bli kjent med.

Skrevet

Vi er veldig fornøyd med basebarnehage. Men det kommer selvsagt an på hvordan barnehagen er drevet. Akkurat vår barnehage er svært velfungerende, og både barn og personale trives. Det er lite gjennomtrekk av faste ansatte, og det er kun faste vikarer som rullerer over hele barnehagen der det er behov for dem.

Selv om det er fire ganske store baser (rundt 20 barn på hver base) er de inndelt i grupper og "klubber" innad og på tvers, der noen har daglige sammenkomster og andre på ukentlig basis. Syns det er flott, da blir barnet veldig trygg i sin gruppe samtidig som det blir kjent med de andre på samme alder rundt om i barnehagen. Det er jo fremtidige klassekamerater.

Skrevet (endret)

Åpen barnehage og basebarnehage er faktisk ikkje det same! Åpen barnehage er ein møteplass for ungar i følgje med forelder, basebarnehage er ein måte å organisera ein vanleg heildagsbarnehage på.

Åpen barnehage er kjempefint, men ofte er det berre små ungar der (0-2 år), så det kan bli kjedeleg for 3-åringen. Eg har imidlertid gått i åpen barnehage med mine ungar på 3 og snart 2 år fram til no, og det har vore fleire ungar over 3 år der, så sjå an plassen.

Endret av imli
Skrevet

Det er veldig forskjellig hvordan avdelingsbarnehager drives skjønner jeg, for i vår avdelingsbarnehage så er det vanlig med samarbeid over avdelingene. Det er en ganske liten barnehage, bare 4 avdelinger, 2 små (9-10 barn i hver avdeling) og 2 store (18-19 barn i hver avdeling). Avdelingene er lukket under måltider og hvis det er noe spesielt de skal gjøre avdelingsvis, når det skal være roligere, men de samarbeider slik at de som feks er like gamle går på samme gruppe når de har "språkløype", de har sangstund sammen osv.

Det hender også at de blir invitert på besøk til storavdelingene, eller at de inviterer storavdeling på besøk, i tillegg så er de jo selvsagt mye ute sammen, så ungene blir raskt kjent med de andre ansatte. Siden barnehagen er såpass liten så er det heller ikke snakk om så mange eksta ansatte å bli kjent med.

Samme her. Min jente på 2 har f.eks full oversikt over hvem som jobber på avdelingen ved siden av. Fordel det, siden hun nok skal over på den avdelingen snart.

Skrevet

Jeg foretrekker avdelingsbarnehage foran basebarnehage.

Å sammenligne vanlig barnehage med åpen barnehage syns jeg blir meningsløst. Åpen barnehage kan sammenlignes med andre aktiviteter foreldre gjør med barna sine på fritiden. Ihvertfall sånn åpen barnehage praktiseres her i kommunen, som ambulerende tilbud et par-tre timer to dager i uken.

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn går i en liten basebarnehage og det fungerer kjempefint!

De kjenner alle de ansatte godt og de blir godt kjent med alle barna.

De aller minste barna er stort sett på sin egen base, det er ikke så ofte de er sammen med de større barna.

De har en base for de alle minste, to baser for de i mellom og en base for de største barna.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing.

Kråkesaks, moderator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...