Gjest krystallen Skrevet 6. juli 2011 #1 Skrevet 6. juli 2011 Kan man bruke vanlig vaffelrøre i belgisk vaffeljern ? Eller blir det ganske veldig klissete og rennende ? :/
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #2 Skrevet 7. juli 2011 Tror det er mer fett/smør i belgiske vafler enn norske, samt at røra er tykkere, men er ikke sikker. Så lenge du smører jernet bør det jo gå an å prøve, og så lenge vaflene får steke ferdig blir de nok ikke rennende og klisste, men jeg tror ikke du vil få røre helt opp i de øverste "utstikkerne", og den vil nok ikke se helt belgisk ut.
meca Skrevet 7. juli 2011 #3 Skrevet 7. juli 2011 Jeg har en nær venninne som sverger til Vanlig Toro-vaffelrøre i belgisk vaffeljern. Som AB skriver, vil heller ikke røra "nå opp" til de øverste utstikkerne. Resultatet blir vel egentlig rett og slett helt vanlige norske vafler, i litt annen form, som er myke og kjipe (fordi noen av områdene i vaffeljernet vil gi ganske "tjukke" vafler, som ikke blir ordentlig gjennomstekt. Den store forskjellen er jo nettopp at belgiske vafler er både tykkere og mer "massive", da de lages av en røre som i mye større grad ser ut som deig enn hva vanlig vaffelrøre gjør. Men, for å svare på spørsmålet ditt: Ja, det går an å bruke vanlig vaffelrøre i belgisk vaffeljern. Det blir bare ikke belgiske vafler av det
Grønt blad Skrevet 7. juli 2011 #4 Skrevet 7. juli 2011 Jeg ville nok gått for røre til belgiske vafler framfor vanlige vafler. Fant mange oppskrifter med et raskt google-søk, f.eks på matprat.no. Men som meca skriver, så går det jo an å bruke vanlig vaffelrøre.
Gjest krystallen Skrevet 7. juli 2011 #5 Skrevet 7. juli 2011 Ja vet, jeg har en god oppskrift på belgiske vafler. Lurte bare på om det gikk an å ha vanlig vaffelrøre i uten at det går helt galt. Takk for svar
Næjøss Skrevet 7. juli 2011 #6 Skrevet 7. juli 2011 Det går helt sikkert ann, men det beste er vell å prøve å se om de blir bra nok?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå