Gå til innhold

"salt" i oppvaskmaskinen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

først i dag oppdaget jeg et lokk inne i oppvaskmaskinen som det står "salt" på. vi sliter med å få ting rene, og tabsene løser seg ofte ikke opp en gang. kan dette være kruxet? er det snakk om helt vanlig salt, jozo liksom?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,kun salt om det er dårlig vannkvalitet eller brønnvann.

Skrevet

Det kan godt være at det er manglende salt som gjør at oppvasken ikke virker helt ren, ja. Særlig hvis glassene er litt gråaktige. Det er uansett verdt et forsøk å prøve - men ikke bruk Jozo! Du får kjøpt spesialsalt beregnet for oppvaskmaskin, det selges vanligvis på flaske og du finner det i matbutikken ved siden av oppvaskmiddel, glansemiddel og slikt.

Lykke til!

Skrevet

Salt brukes gjerne når vannet er kalkholdig, så det kan være lurt å ta en telefon til vannverket for å få vite om vannet i ditt område inneholder mye kalk, før du evt. tilsetter salt.

Skrevet (endret)

I Danmark f.eks. er vannet "hardere" enn i Norge. De må derfor tilsette salt i oppvaskmaskinen for å få et bra vaskeresultat, men det er ikke nødvendig i Norge. Men jeg hadde definitivt forsøkt med en slik flaske som Golde nevner, det kan jo ikke skade.

Edit: Jo "hardere" vannet er, jo mer kalk inneholder det.

Endret av Scaramouche-
Gjest Spinell
Skrevet

I Danmark f.eks. er vannet "hardere" enn i Norge. De må derfor tilsette salt i oppvaskmaskinen for å få et bra vaskeresultat, men det er ikke nødvendig i Norge. Men jeg hadde definitivt forsøkt med en slik flaske som Golde nevner, det kan jo ikke skade.

Edit: Jo "hardere" vannet er, jo mer kalk inneholder det.

Dette er en sannhet med visse modifikasjoner.

Selv om problemet er større i mange andre land, finnes det flere områder her i landet som har drikkevannskilder fra kalkrik berggrunn, og som dermed har hardt vann. Er man tilknyttet et offentlig vannverk, kan man bare ta en telefon til kommunen og spørre hvor hardt vannet er. En del kommuner har offentliggjort slik informasjon på sine nettsider.

Har man privat drikkevannskilde bør man koste på seg en analyse.

AnonymBruker
Skrevet

takk for mange gode svar! :) vi har brønnvann/overflatevann og bor i en trang vestlandsfjord. fra gammelt av er det klebersteinsbruk rundt omkring her, men kalkstein? jeg vet ikke. vi får i alle fall ikke hvite flekker på stålarmaturene på kjøkkenet, så jeg tror kanskje heller at vannet er veldig mykt...? har ikke fått testet drikkevannet ennå, men det står på to-do-listen (og har gjort det i ett år, sukk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...