Prinsesse-vil-ikke Skrevet 18. november 2003 #1 Skrevet 18. november 2003 Hei, Jeg har tenkt litt på å ha noen som leser et forhåndsvalgt dikt i kirken - men er ikke sikker på hvor fleksibel kirken er med hensyn til dette. Noen som vet? Og er det noen som vet om det går an å ha vielsen med personlige løfter, i stedet for å bare si ja? ("jeg, xxxx, tar deg, xxxx, til min ektemann...." etc.) Takknemlig for alle svar! :D
jea Skrevet 18. november 2003 #2 Skrevet 18. november 2003 Ja jeg var i ett bryllup i sommer hvor brudeparet ga hverandre løfter...
Summis Skrevet 18. november 2003 #3 Skrevet 18. november 2003 Når vi giftet oss, så var det presten som kom med 2 tekster som forloverne skulle lese i kirken. Han syntes at forloverne skulle gjøre noe mer enn bare og sitte der. De tente også ett lys hver for oss. Presten vår var veldig åpen for forslag, vi hadde også ei som sang en solo til oss. Tror det varierer fre prest til prest, men det er jo bare å spørre, fortelle hvordan dere vil at vielsen skal skje. Dere får sikkert lov til å lese deres egne løfter også. Lykke til !
Green Skrevet 18. november 2003 #4 Skrevet 18. november 2003 I den nye vigselsordninga som sannsynlegvis vert vedtatt, er det opning for einge løfter. Trur eg... Veit om nokon som hadde eigne løfter. Men er ikkje det vel korni?
helenaa Skrevet 18. november 2003 #5 Skrevet 18. november 2003 I den nye vigselsliturgien (som drøftes/vedtas denne uka!) er det åpnet for diklesning o.l. mot slutten av ritualet. Diktet trenger ikke være av religiøs karakter, men må ikke bryte med det som kirka mener om kjærlighet/ekteskap. I denne liturgien kan man ha "løfter" i stedet for å bare si ja på prestens spørsmål, men jeg vet ikke om man kan formulere dem fritt eller om de må følge en mal.
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 18. november 2003 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2003 Men er ikkje det vel korni? Jeg synes ikke det er kårni - synes det er en fin måte å få vielsen enda mer personlig på. Vi skal ha solosang (to sanger), diktlesning, og håper kanskje på å få løfter som vi sier til hverandre. På den måten, synes vi, at det blir mindre "samlebåndsbryllup" og mer spesielt.
Green Skrevet 18. november 2003 #7 Skrevet 18. november 2003 J, du kan jo ha rett i det. Meinte absolutt ikkje at diktlesing er kårni! Men eigne løfter... Hm... Då skal ein iallefall vere veldig flink til å formulere seg for at det ikkje vert teit og klønete! Var tilstade i eit bryllaup der brudeparet gjentok det presten sa. Trur kanskje det er engelsk skikk? Det er jo ein måte å gjere det på det også.
Gjest sunshine-t Skrevet 18. november 2003 #8 Skrevet 18. november 2003 Jeg leste dikt i i kirken under vielsen når jeg var forlover. Det var ikke noe problem sa presten. Så leste han andre tekst fra bibelen.
Suzy Skrevet 18. november 2003 #9 Skrevet 18. november 2003 Jeg skal lese dikt i bryllupet til ei venninne til sommeren. Er vel ikke noe problem det? :o
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2003 #10 Skrevet 18. november 2003 Det er ingen problem å lese dikt under vielsen. Den eneste regelen som gjelder er at presten skal godkjenne teksten. Det samme gjelder for solonummer osv. Så lenge det ikke er et dikt med et innhold som går mot den kristne lære er det stort sett helt greit. Hvis det er bryllupsrush i kirka dagen du gifter deg, og du har tidspress, kan det være lurt å ta tiden på hvor lang tid det tar å fremføre. Hilsen Lampeskjermen
Solstrålen Skrevet 19. november 2003 #11 Skrevet 19. november 2003 Er sant som gjest over meg skriver. Er ikke noe problem å ha eget "program" i kirken, men presten skal godkjenne alle tekster (dikt, tekst, sang). Dette må derfor avtales med presten på forhånd. Noen kan sikkert være vanskelig på det (både dikt og løfter) Sunshine-t: du var veeeeldig flink UTEN mikrofon og greier.. og uten tårer.. nesten da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå