Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heei, jeg satt å lurte litt på hvorfor så mange søker privatskoler isedet for de offentlige. Er det slik at de private er mye bedre enn de offentlige eller er det en annen grunn. Det må jo være noe bak at flere og flere velger å betale istendefor å få det gratis? Hva tror dere grunnen kan være, og hva mener dere ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hva slags privatskoler du snakker om? I grunnskolen velger mange privatskoler på grunn av livssyn, på videregående har det gjerne noe med spesielle tilbud å gjøre, og på høyere utdanning er det ofte slik at det er lettere å komme inn på privatskoler om man har dårlige karakterer. Mange privatskoler tilbyr også utdanning på områder som ikke finnes i offentlig regi, og noen er bare lureskoler som tiltrekker seg folk som ikke skjønner at de ikke får en god eller nyttig utdanning, men bare tømmes for penger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror mange velger Steinerskolen som en desperat handling hvis barnet ikke trives i offentlig skole, eller hvis man føler at lærerne i den offentlige skolen ikke "ser" barnet sitt. Jeg tror mange private skoler sliter litt med lover, regler og retningslinjer, de sliter med å få kvalifiserte folk, ofte har de folk som er mer dedikert enn egnet. Er mitt inntrykk.

Når det gjelder vgs, tror jeg noen er veldig bra, mens noen private skoler er rot og tull og en følelse av at man kan kjøpe seg karakterer.

AnonymBruker
Skrevet

Den private skolen her jeg bor har et veldig godt rykte. Både på læring og trivsel.De har nulltoleranse for mobbing. Mobbere blir utvist på dagen.

Jeg tror privatskole på de fleste måter er bedre.

Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg tror ikke det er noen forskjell på privat skole og offentlige skoler i Norge. Vi har ganske gode offentlige skoler. Men jeg tror mange har inntrykk av at private skoler er bedre fordi det gjerne fremstilles sånn i media, hvor de ofte ser engelske skoler. I enkelte andre land er det ofte stor forskjell på offentlig og privat og da tror man gjerne det er slik her.

Private skoler har også ofte spesielle tilbud de kanskje ikke har på offentlige.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på privat VGS skole, jeg syns det er bedre fordi lærerene har en annen måte å kommunisere med elevene på. De ringer oss opp før eksamen for å høre hvordan de går, de bryr seg rett og slett om oss som enkeltpersoner å ikke bare karakterene våres. Søskenbarnet mitt droppet ut av det offentlige skolesystemet, og i år gikk han på samme privatskole som meg. Han sa at hadde det ikke vært for lærerene på privatskolen, og det faktum at han ble sett, så hadde han droppet ut igjen. Lærerene fikk han gjennom, de motiverer på en annen måte. Og de tilrettelegger fordi de ikke vil miste betalingen sin. Ikke at dette er en dårlig ting.

Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg går på privat VGS skole, jeg syns det er bedre fordi lærerene har en annen måte å kommunisere med elevene på. De ringer oss opp før eksamen for å høre hvordan de går, de bryr seg rett og slett om oss som enkeltpersoner å ikke bare karakterene våres. Søskenbarnet mitt droppet ut av det offentlige skolesystemet, og i år gikk han på samme privatskole som meg. Han sa at hadde det ikke vært for lærerene på privatskolen, og det faktum at han ble sett, så hadde han droppet ut igjen. Lærerene fikk han gjennom, de motiverer på en annen måte. Og de tilrettelegger fordi de ikke vil miste betalingen sin. Ikke at dette er en dårlig ting.

Jeg går selv på offentlig skole. Jeg har ikke gått på privat skole selv, men jeg har flere venninner som gjør det. Jeg har hørt et par episoder hvor lærerene har behandlet de meget urettferdig og med mangel på respekt. Ikke mange episoder dette er snakk om da, men jeg selv har aldri hatt negative erfaringer med mine lærere. Flere i min klasse har problemer av forskjellige slag, problemer hjemme, psykiske problemer, problemer med studier av forskjellige grunner som f.eks at de har barn. Men lærerne vi har har vært utrolig forståelsesfull, de har motivert oss og har hjulpet og kommet med flere tiltak for å gjøre det best mulig.

Så jeg tror ikke det har noe med om du velger privat eller offentlig. Du kan få like bra/dårlige lærere uansett. Jeg tror det heller er en tilfeldighet.

AnonymBruker
Skrevet

Har selv dårlig erfaring med privatskole i utlandet. Veldig snobbete og de med mest penger ble likt. Oss andre ble heller behandla dårlig. Selv lærerene var noen snobbete kødder.

Skrevet

Går det ann å gå på offentlig vgs det første året og deretter hoppe over til privat skole de to neste årene ?

Gjest Thessie!
Skrevet

Går det ann å gå på offentlig vgs det første året og deretter hoppe over til privat skole de to neste årene ?

Ja, det tror jeg, men er ikke 100% sikker.. Men det er nok veldig smart, fordi da kan du selv finne ut om du liker skolen eller ikke før du betaler for å gå på en annen :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det går an :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

I norge er det ikke særlig forskjell på norsk privat og norsk offentlig. En må gå utenfor det norske systemet for å sammenligne. Det er først når det blir snakk om norsk offentlig mot engelsk privat, tysk privat og fransk privat, en merker forskjell.

På vgs nivå så er jo IB linje ( tilbys av noen offentlige vgs ) det som er mest aktuelt å sammenligne med standard norsk vgs.

Skrevet

I norge er det ikke særlig forskjell på norsk privat og norsk offentlig. En må gå utenfor det norske systemet for å sammenligne. Det er først når det blir snakk om norsk offentlig mot engelsk privat, tysk privat og fransk privat, en merker forskjell.

På vgs nivå så er jo IB linje ( tilbys av noen offentlige vgs ) det som er mest aktuelt å sammenligne med standard norsk vgs.

Hva er IB linje ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...