Gå til innhold

Er jeg den eneste som trodde at Sarpsborg var i Sverige?

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørn82
Skrevet

Hvor er key-west? Jeg er innflytter, fortalte jeg, er ikke helt fortrolig med demografien.

Ok. Ja jeg fikk jo det med meg ftw... Men det jeg mente var at det var litt gøy at de ikke hadde grautmål der du bodde, som om de hadde en litt penere dialekt på det stedet. At du liksom bodde på "snobbestrøket" i særp hehe.. Det hele var ment som en spøk fra min side. Men siden du er innflytter er det vel lurt av deg å ta parti med særpingene når de skal prøve å hevde seg med storebror Fredrikstad :gjeiper:

Kos deg i Særp. Ikke bad i Tunevannet. Er så hælvettes med tunefluer der.

Skrevet

Ser dere ikke på nyhetene eller leser aviser, dere som ikke visste at Sarpsborg er en norsk by? Følger dere ikke med på noe som skjer i samfunnet? Blir helt oppgitt, jeg.

Gjest Eurodice
Skrevet

Ok. Ja jeg fikk jo det med meg ftw... Men det jeg mente var at det var litt gøy at de ikke hadde grautmål der du bodde, som om de hadde en litt penere dialekt på det stedet. At du liksom bodde på "snobbestrøket" i særp hehe.. Det hele var ment som en spøk fra min side. Men siden du er innflytter er det vel lurt av deg å ta parti med særpingene når de skal prøve å hevde seg med storebror Fredrikstad :gjeiper:

Kos deg i Særp. Ikke bad i Tunevannet. Er så hælvettes med tunefluer der.

Jeg bor høyt oppe på Kurland øst, er det snobbestrøk? Sport interesserer meg midt i ryggen, så der ligger jeg lavt når det blir snakket om.

Tunevannet er en sak for seg, ikke bare at disse ekle tunefluene svirrer omkring, men det er algevekst i vannet. Foreløpig er det ikke badetemperatur for meg, jeg nøyer meg med å sole meg.

Forresten liker jeg meg best i saltvann :).

Gjest MorAase
Skrevet

Du vet vel det best også, hvordan folk snakker her, på samme måte som du er eksperten på trafikk :ironi: .

Det er ikke snakk om å være ekspert på trafikk, men å være pragmatisk og behjelpelig i trafikkbildet.

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er ikke snakk om å være ekspert på trafikk, men å være pragmatisk og behjelpelig i trafikkbildet.

Det tilhører en annen tråd. Det jeg ville vite, er hvilke holdepunkter du har for å si at det blir snakket svensk dialekt i Østfold. Ettersom du ikke bruker smileys, må jeg gå utifra at du mener dette alvorlig.

Skrevet (endret)

Jeg trodde Østfold, på Østlandet var "Østen", og syntes det var fælt stas at det var nevnt i bibelen, til og med!:opplyser:

Men jeg var 5!;):skratte:

Endret av kaprifolen
Skrevet

Jeg tror Sarpsborg er mest kjent for de i øst. Her i Bergen har det aldri vært et tema. De eneste Norske byer jeg har hørt om/pratet om er: Trondheim, Molde, Kristiansand, Stavanger, Bodø og Oslo. Kan være at jeg glemmer noe. Jeg kan jo litt flere stedsnavn da. Spesielt her her i vesten, men på østsiden av landet er jeg lite kjent.

Skrevet

Med tanke på hvor dårlige lærbøker som benyttes i geografi så klandrer jeg deg ikke. De renner over av faktafeil. Hvis noe er utenfor Oslo, Akershus og Buskerud så mangler forfatterne elementære kunnskaper. Det er så som så, men at det går gjennom ymse godkjenningsprosesser, det er nifst.

Lærebøker i norsk skole trenger ikke lenger bli godkjent av et offentlig organ. Tror det forsvant med kunnskapsløftet. Nå er det fritt fram for forlagene å "godkjenne" bøkene de gir ut. Det er enda skumlere, spør du meg.

Før øvrig. Jeg har alltid visst at Sarpsborg lå i Østfold og Norge, selv om jeg ikke vokste opp på østlandet...

AnonymBruker
Skrevet

Synes nok dere er litt uopplyste når dere ikke visste Sarpsborg var norsk, ja. Er du 18 år er det kanskje ikke så rart, men når man kommer ut i 20-årene, begynner det å bli rart... Dersom man har hørt om Moss og Fredrikstad, skulle man vel klart å få med seg Sarpsborg også. Og jeg er for øvrig nordlending.

• Liker 2
Skrevet

Derimot trodde jeg at Mo i Rana var i syden da jeg var liten :fnise:

Det trodde jeg også. Det hørtes litt sånn ut.. Moirana.. :jepp:

Det gikk båt fra sarp til strømstad før ;) Men den måtte legge ned fordi de ikke fikk taxfree fordi de ikke var utenfor et vist punkt i sjøen.

Det går båt fra Fredrikstad til Strømstad. MS Sagasund

Jeg trodde lenge Ørje var i sverige til jeg oppdaget at det ikke staves örje...

Ja, det trodde jeg lenge også, men stort nærmere Sverige enn Ørje kommer du jo ikke heller da ;)

Skrevet

Så du har aldri hørt om, eller har den fjerneste anelse om hvor Halden, Moss, Fredrikstad, Tønsberg, Larvik, Sandefjord, Horten, Arendal, Grimstad, Kragerø, Alta, Tromsø, Porsgrunn, Voss, Kirkenes, Mandal, Drammen etc etc etc er?

Jeg tror Sarpsborg er mest kjent for de i øst. Her i Bergen har det aldri vært et tema. De eneste Norske byer jeg har hørt om/pratet om er: Trondheim, Molde, Kristiansand, Stavanger, Bodø og Oslo. Kan være at jeg glemmer noe. Jeg kan jo litt flere stedsnavn da. Spesielt her her i vesten, men på østsiden av landet er jeg lite kjent.

• Liker 1
Gjest MorAase
Skrevet

Tromsø, Ålesund, Kristiansund, Steinkjær, Mo i Rana, Sandefjord, Tønberg, Harstad, Narvik, Drammen, haugesund osv. bare for å ta noen av de vanligste, sånn i farten.

Skrevet (endret)

Så du har aldri hørt om, eller har den fjerneste anelse om hvor Halden, Moss, Fredrikstad, Tønsberg, Larvik, Sandefjord, Horten, Arendal, Grimstad, Kragerø, Alta, Tromsø, Porsgrunn, Voss, Kirkenes, Mandal, Drammen etc etc etc er?

Tromsø, Ålesund, Kristiansund, Steinkjær, Mo i Rana, Sandefjord, Tønberg, Harstad, Narvik, Drammen, haugesund osv. bare for å ta noen av de vanligste, sånn i farten.

De har jeg hørt om. Kom bare ikke på dem. :gjeiper:

Men... en ting til. Selv om jeg har hørt om dem, betyr ikke at det prates om dem. Vi prater aldri om noen av disse plassene (dvs. jeg og mine bekjente). Kanskje Voss og Haugesund, men det er liksom det.

Endret av Chiyo
Gjest MorAase
Skrevet

Det tilhører en annen tråd. Det jeg ville vite, er hvilke holdepunkter du har for å si at det blir snakket svensk dialekt i Østfold. Ettersom du ikke bruker smileys, må jeg gå utifra at du mener dette alvorlig.

Hør på dem da! Det er jo så mange svenske ord og uttrykk i den byen at en burde ha flyttet riksgrensen.

Skrevet

Blir litt sjokkert av denne tråden jeg :O Mener absolutt ikke å høres frekk ut, men følger dere ikke med på hva som skjer i landet deres, nyheter o.l.? De forskjellige stedene i Norge blir da jevnlig nevnt gjennom et år, man må da være veldig skjermet for å ikke få med seg at Sarpsborg, Egersund og andre byer er norske?

• Liker 1
Annonse
Gjest MorAase
Skrevet

Som barn, før skolealder, lurte jeg på om støvsugerne kom fra Øvre Volta og om det var i nærheten av Volda.

Skrevet

haha det trodde jeg og før! Betyr ikke at jeg er en idiot for det?

Skal sies at mine geografi kunnskaper er lik 0, jeg kan til og med ikke plassene i nærmiljøet her jeg bor, og jeg bor i en liiiten by!

Har du hørt uttrykket "bedre å la folk anta at du er idiot enn å åpne kjeften å innrømme det"? Det at du ikke kan plassene i nærmiljøet ditt engang, når du bor i en "liiiten" by er jo litt bekymringsverdig :sjenert:

Sarpsborg er jo en gammel kjent norsk by. Er jo kanskje den desidert styggeste byen i hele Norge, og den er vel blitt kjent for at den er så stygg. De innfødte kaller det bare for Særp... Selv foretrekker jeg å være på rett side av elva i Fredrikstad.

Tusen ganger hurra for Fredrikstad! :fnise: :fnise:

Det er forresten ikke noe bedre med skilt til "Hællæwood" heller. Hva ER det med Østfold egentlig?

Det som er med Østfold er at vi har et veldig harry bybilde, men som født og oppvokst i Fredrikstad må jeg si at ekstasen var stor når vi fikk Hællæwood skiltet.. Bare synd det er borte.

Pfft... hadde det ikke vært for Fredrikstad så hadde dere fortsatt hengt opp-ned i trærne i resten av østfold!! Jeg sier det bare, det nøttærnte i særp... Derimot så årnær det seg alltid i Fredrikstad!! =) :gjeiper:

Fredriksta er by'n hvor alt er bra!

Ja, Lisleby er jo en perle. :filer: Reneste sivilisasjonens vugge.

Alle jeg kjenner mener Lisleby er slum :klo:, inkludert meg... Jeg bor forsåvidt også i "slum" bydel i Fredrikstad selvom jeg selv mener det er langt fra slum. Må vel bo der for å gi det en rettferdig dom :fnise:

Gjest Raindrops
Skrevet

Blir litt sjokkert av denne tråden jeg :O Mener absolutt ikke å høres frekk ut, men følger dere ikke med på hva som skjer i landet deres, nyheter o.l.? De forskjellige stedene i Norge blir da jevnlig nevnt gjennom et år, man må da være veldig skjermet for å ikke få med seg at Sarpsborg, Egersund og andre byer er norske?

Enig. Det skal en del til for å gå igjennom hele livet uten å få med seg litt grunnleggende norsk geografi.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Hør på dem da! Det er jo så mange svenske ord og uttrykk i den byen at en burde ha flyttet riksgrensen.

Har du vært i Sarpsborg noen gang? Jeg har bodd her noen år og har ikke observert dette. Det hender faktisk at jeg snakker med folk her :frustrert: .

Gjest MorAase
Skrevet

Enig. Det skal en del til for å gå igjennom hele livet uten å få med seg litt grunnleggende norsk geografi.

Ikke bare norsk geografi, det er nok av dem som ikke aner hva hovedstaden i Syden er...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...