Gjest MorAase Skrevet 6. juli 2011 #101 Skrevet 6. juli 2011 Har du vært i Sarpsborg noen gang? Jeg har bodd her noen år og har ikke observert dette. Det hender faktisk at jeg snakker med folk her . Ja, én gang, og det var nok Trekker heller nordover i landet en Sør-Østover.
Gjest Eurodice Skrevet 6. juli 2011 #102 Skrevet 6. juli 2011 Ja, én gang, og det var nok Trekker heller nordover i landet en Sør-Østover. Og da vet du alt om alle østfolddialekter?
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #103 Skrevet 6. juli 2011 Hvordan ble denne tråden til en dialekt tråd? Eller... hvilken plass er styggest?
Gjest MorAase Skrevet 6. juli 2011 #104 Skrevet 6. juli 2011 Og da vet du alt om alle østfolddialekter? Nei, Men nå snakket vi om Sarpsborg.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2011 #105 Skrevet 6. juli 2011 Det er forresten ikke noe bedre med skilt til "Hællæwood" heller. Hva ER det med Østfold egentlig? Pølse. Vaffel. Moss. Nid Ai Sei Mår?
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2011 #106 Skrevet 6. juli 2011 Nå tuller dere At Sarpsborg var norsk, og attpåtil Østfoldsk var nytt for meg også. Folkeopplysning
Gjest Eurodice Skrevet 6. juli 2011 #107 Skrevet 6. juli 2011 Hvordan ble denne tråden til en dialekt tråd? Eller... hvilken plass er styggest? Jeg skal ta min del av skylden for avsporing.
Nuttery Skrevet 6. juli 2011 #108 Skrevet 6. juli 2011 Pølse. Vaffel. Moss. Nid Ai Sei Mår? Er det ikke vanlig å spise pølse i vaffel andre steder enn i Østfold?.. Jeg trodde dette var vanlig? Men hva hadde det å gjøre med Moss? Forsåvidt prater vi IKKE svensk her på Østlandet, uansett hva som skal sies. Jeg kan bli med på at vi KAN bruke ENKELTE svenske ord, men det kan vel ha noe med at vi bor ganske nerme svenskegrensa. Og det er vel ytterst sjeldent jeg faktisk hører noen bruke et svensk ord. Og hvorvidt "trivlig" er et svensk ord kan vel diskuteres. I min mening er dette et helt vanlig ord.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #109 Skrevet 6. juli 2011 Jeg skal ta min del av skylden for avsporing. Det overakser meg ikke. Vi to har avsporet i lag et par ganger før vi.
Gjest Eurodice Skrevet 6. juli 2011 #110 Skrevet 6. juli 2011 Nei, Men nå snakket vi om Sarpsborg. Ok. Etter én gangs visitt er du kompetent til å uttale deg om at alle snakker svensk dialekt her, mens jeg som bor her, ikke har observert det.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2011 #111 Skrevet 6. juli 2011 Jeg tror Sarpsborg er mest kjent for de i øst. Her i Bergen har det aldri vært et tema. De eneste Norske byer jeg har hørt om/pratet om er: Trondheim, Molde, Kristiansand, Stavanger, Bodø og Oslo. Kan være at jeg glemmer noe. Jeg kan jo litt flere stedsnavn da. Spesielt her her i vesten, men på østsiden av landet er jeg lite kjent. Ålesund? Lillestrøm? Drammen? Bare for å nevne noen. Jeg har hørt om Sarpsborg og flere andre steder i Østfold selv om jeg er bergenser.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2011 #112 Skrevet 6. juli 2011 Er det ikke vanlig å spise pølse i vaffel andre steder enn i Østfold?.. Jeg trodde dette var vanlig? Nei det er et østfold fenomen. Men hva hadde det å gjøre med Moss? Følg med: spørsmålet var "hva er det med østfold egentlig". Det var det jeg svarte på.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2011 #113 Skrevet 6. juli 2011 Så du har aldri hørt om, eller har den fjerneste anelse om hvor Halden, Moss, Fredrikstad, Tønsberg, Larvik, Sandefjord, Horten, Arendal, Grimstad, Kragerø, Alta, Tromsø, Porsgrunn, Voss, Kirkenes, Mandal, Drammen etc etc etc er? Er Voss en by? De kaller det bygd selv.
Gjest Eurodice Skrevet 6. juli 2011 #114 Skrevet 6. juli 2011 Det overakser meg ikke. Vi to har avsporet i lag et par ganger før vi. Hvem er du da? Har vi vært i alvorlig clinch, eller bare på tull?
HedvigR Skrevet 6. juli 2011 #115 Skrevet 6. juli 2011 Ikke bare norsk geografi, det er nok av dem som ikke aner hva hovedstaden i Syden er... Den skal du få pluss for!
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2011 #116 Skrevet 6. juli 2011 Som barn, før skolealder, lurte jeg på om støvsugerne kom fra Øvre Volta og om det var i nærheten av Volda. Nå ... der var jeg også en gang i førskolealder. Det var jo helt innlysende.
Grønt blad Skrevet 6. juli 2011 #117 Skrevet 6. juli 2011 Ikke bare norsk geografi, det er nok av dem som ikke aner hva hovedstaden i Syden er...
Gjest Raindrops Skrevet 6. juli 2011 #119 Skrevet 6. juli 2011 Nei det er et østfold fenomen. Gjelder det pølse i lompe også eller? For der jeg jobber så er det utelukkende østlendinger som kommer og spørr etter wienerpølse i lompe
Gjest Blondie65 Skrevet 6. juli 2011 #120 Skrevet 6. juli 2011 Gjelder det pølse i lompe også eller? For der jeg jobber så er det utelukkende østlendinger som kommer og spørr etter wienerpølse i lompe Dette har spredt seg. Men tidligere var lompe noe vi ikke kjente til vest for Geilo.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå