Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2011 #1 Skrevet 6. juli 2011 Er cola noe verre endre brus? Er det ille om man barn drikker det? Jeg har vært i en del barneselskap der de alltid har servert solo med begrunnelse at det er sunnere enn cola og at cola var farlig å drikke. D a datteren min hadde siste dag på skolen før ferien så fikk de ha med godteri, da sto det blant annet i et skriv vi fikk i forveien at de kunne ha med godteri for 20 kroner og brus, men ikke cola eller pepsi. Nå er jo ikke brus sundt i det hele tatt, men er det så ille om man drakk cola en gang i uka f.eks? Eller andre skjelde ganger? Her i huset drikker vi kun brus på lørdager og andre ganger med spesielle anledning som er skjeldent og da er det cola det går i.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #3 Skrevet 6. juli 2011 Jeg vet ikke helt, men jeg kjenner ingen som er avhengige av Fanta, Sprite, Solo, Villa, osv.. Men jeg vet om mange som har vært, og er avhengige av Pepsi Max og Cola. Så noe må det være i det?
Gjest Bjørn82 Skrevet 6. juli 2011 #4 Skrevet 6. juli 2011 Er cola noe verre endre brus? Er det ille om man barn drikker det? Jeg har vært i en del barneselskap der de alltid har servert solo med begrunnelse at det er sunnere enn cola og at cola var farlig å drikke. D a datteren min hadde siste dag på skolen før ferien så fikk de ha med godteri, da sto det blant annet i et skriv vi fikk i forveien at de kunne ha med godteri for 20 kroner og brus, men ikke cola eller pepsi. Nå er jo ikke brus sundt i det hele tatt, men er det så ille om man drakk cola en gang i uka f.eks? Eller andre skjelde ganger? Her i huset drikker vi kun brus på lørdager og andre ganger med spesielle anledning som er skjeldent og da er det cola det går i. Cola er ikke noe verre enn annen brus. Men drikker du en halvliter-liter brus om dagen så er det jo direkte usunt både for tenner og kropp.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #5 Skrevet 6. juli 2011 Legg en mynt i et colaglass og ser i glasset etter noen dager. Da skjønner du sikkert at det ikke er bra for tenner.
Vibi Skrevet 6. juli 2011 #6 Skrevet 6. juli 2011 Cola er ikke noe verre enn annen brus. Men drikker du en halvliter-liter brus om dagen så er det jo direkte usunt både for tenner og kropp. Det er ikke koffein i de fleste andre brus, så jeg vil si at Cola er værre. Man blir avhengig av den på samme linje som man blir avhengig av kaffe. Dette er selvsagt ved stort inntak, ikke et glass i uka.
Gjest Mauna Lee Skrevet 6. juli 2011 #7 Skrevet 6. juli 2011 Legg en mynt i et colaglass og ser i glasset etter noen dager. Da skjønner du sikkert at det ikke er bra for tenner. Legg en mynt i et glass med villa/fanta/sprite/juice og se etter noen dager. Det forklarer fortsatt ikke hvorfor disse er lovlige og colaen ikke er. Jeg holder en knapp på dette med avhengighet. Kanskje små barn er mer utsatt for å fortere bli avhengige? 1
Daxi Skrevet 6. juli 2011 #9 Skrevet 6. juli 2011 (endret) Legg en mynt i et colaglass og ser i glasset etter noen dager. Da skjønner du sikkert at det ikke er bra for tenner. Heller ikke for magen... før vi skulle ha visning på leiligheten vår så vasket jeg dassen med Cola og den var skinnende ren etter en halv time... Jeg tror at det kan være mere usunt for barn siden de har så små mager at det kan være farligere i forhold til en voksen, og at den har koffein. Men dette er jeg ikke sikker på. Endret 6. juli 2011 av Natalie_M
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2011 #10 Skrevet 6. juli 2011 Da gjelder vel det URGE også... Den har jeg også hørt mye stygt om. Etter min erfaring så blir den dømt på grunn av etiketten. Ser visst ut som gift for enkelte. '''''''' Men for å bli avhengig av cola så man man jo drikke mye og ofte. Du blir ikke avhengig av en halvliter hver lørdag pluss med spesielle anledninger noen ganger i året som jul, bursdag, 17 mai og noen ganger i ferien.
la_luz Skrevet 6. juli 2011 #11 Skrevet 6. juli 2011 Cola innholder ingen estoffer - i mine øyne ikke værre enn noe annet.
Eliisa Skrevet 6. juli 2011 #12 Skrevet 6. juli 2011 Hørt at cola er en av de verste brusene på grunn av koffeinen og at det er så høyt sukkernivå. I en 0.5 l er det faktisk hele 26,5 sukkerbiter. Den de fikk i bursdagen er sikkert solo super, den er det ikke så mye sukker i og litt fiber.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2011 #13 Skrevet 6. juli 2011 Hørt at cola er en av de verste brusene på grunn av koffeinen og at det er så høyt sukkernivå. I en 0.5 l er det faktisk hele 26,5 sukkerbiter. Den de fikk i bursdagen er sikkert solo super, den er det ikke så mye sukker i og litt fiber. Hvorfor antar du det? Da hadde sikkert ts skrevet solo super istede for solo. Tror ikke det går veldig mye solo super i barnebursdager.
Gjest Nanette Skrevet 7. juli 2011 #15 Skrevet 7. juli 2011 På grunn av koffein. Brus er ikke bra uansett. Finnes hundrevis av alternativ fremfor brus, som er like - om ikke mer gode.
Susan Sto Helit Skrevet 7. juli 2011 #16 Skrevet 7. juli 2011 Koffein. Garantert! Det skal helst ikke gis til barn og unge i det hele tatt.
Susan Sto Helit Skrevet 7. juli 2011 #18 Skrevet 7. juli 2011 Urge har også koffein. OK, så har de glemt å utelukke Urge. De har bare husket på type Cola/pepsi. De burde sikkert skrevet "brus med koffein, som Cola og Pepsi."
Gjest Spinell Skrevet 7. juli 2011 #19 Skrevet 7. juli 2011 Heller ikke for magen... før vi skulle ha visning på leiligheten vår så vasket jeg dassen med Cola og den var skinnende ren etter en halv time... Magesyren har lavere pH enn Cola, så det er nok heller koffeininnholdet det dreier seg om. 1
Gjest Anon Skrevet 28. juni 2012 #20 Skrevet 28. juni 2012 Legg en mynt i et colaglass og ser i glasset etter noen dager. Da skjønner du sikkert at det ikke er bra for tenner. Nå er det ikke akkurat sånn at vi holder brusen i kjeften i et par dager heller, så det er ikke det samme. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå