Gjest Bjørn82 Skrevet 6. juli 2011 #22 Skrevet 6. juli 2011 Det har jo alltid blitt lekt med ord og uttrykk, det gjør språket fargerikt og personlig.. At unge menneske skaper sitt eget språk en periode, men gjerne faller mer inn i de voksnes kjedelige rekker etterhvert.. Jeg personlig synes ofte det er morsomt leke med språket, lage mine egne versjoner, bruke dialekt, slang og "vanlig" norsk om hverandre.. Det gjør meg ikke uintelligent eller ulærd, det må være lov være uformell her inne også! Peace out! Ja visst. Det kan være litt gøy å "kødde" med språket. 1
Gjest Ludovie Skrevet 6. juli 2011 #23 Skrevet 6. juli 2011 Jeg personlig synes ofte det er morsomt leke med språket, lage mine egne versjoner, bruke dialekt, slang og "vanlig" norsk om hverandre.. Det gjør meg ikke uintelligent eller ulærd, det må være lov være uformell her inne også! Peace out! Ja visst. Det kan være litt gøy å "kødde" med språket. Word! Jeg liker også å leke med språket, og f.eks. av og til feilstave med vilje, og skrive ting som "inntrisant", bare for gøy. For øvrig så er det ikke sånn at språket er fullstendig statisk, og at hva som er korrekt språkbruk dermed er helt konstant. For eksempel er det ikke feil å skrive "d r" for "det er" i en SMS, selv om det jo er ukorrekt i de fleste andre sammenhenger. Det samme gjelder f.eks. manglende store bokstaver på chat. (Selv bruker jeg for øvrig stort sett ikke slike forkortelser på SMS, og jeg bruker også store bokstaver når jeg chatter, men det er bare fordi jeg er litt gammeldags av meg på dette feltet.) Språklig kompetanse består ikke bare av å skrive grammatisk korrekte setninger og å stave riktig, men også av å være i stand til å tilpasse språkbruken etter mottakeren og etter hva slags medium man skriver i. For eksempel vil en ganske så formell vending kanskje være helt korrekt språkbruk i en jobbsøknad eller i en åpningstale på et høytidelig arrangement, mens den samme vendingen vil være helt malplassert når man chatter med venner. Det å kunne svitsje mellom ulike registre, er en stor del av det å beherske et språk. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #24 Skrevet 6. juli 2011 Enig Hør, hør Du har så rett Støtter dette
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #25 Skrevet 6. juli 2011 Dette er et norsk forum. Er det ikke like lett å skrive "enig" som det er å skrive "word"? Jeg synes generelt at det er mye jåleri og utidig bruk av engelsk her inne, ofte er det ikke riktig skrevet en gang. Wrod? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå