Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal på jobbintervju hos klesbutikken wow om to dager, å trenger hjelp til hva jeg skal forberede meg på?

-Hvilke spørsmål kan jeg få?

-Hva er lurt å svare hvis man får spørsmål om sine negative sider?

Jeg har lest litt på hjemmesiden til butikken, å der står det: Vi selger ikke WOW klær en gros, og driver ikke med franchise

Hva mener de med det?

Takker for all hjelp! :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg skal på jobbintervju hos klesbutikken wow om to dager, å trenger hjelp til hva jeg skal forberede meg på?

Jeg har lest litt på hjemmesiden til butikken, å der står det: Vi selger ikke WOW klær en gros, og driver ikke med franchise

Hva mener de med det?

En gros vet jeg ikke hva betyr, men at de ikke driver med franchise er at de ikke driver å "utvider" butikken (altså, f.eks en i trondheim, en i oslo, en i bergen osv :))

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er wow i Larvik du skal til intervju hos, så er det bare og senke skuldrene... Intervjuerene der er overhodet ikke forberedt selv! Mest elendige og useriøse intervjuet jeg noensinne har vært på!! - som i tillegg ble hold midt i kafeteriaen på kjøpesenteret!

Skrevet

men at de ikke driver med franchise er at de ikke driver å "utvider" butikken (altså, f.eks en i trondheim, en i oslo, en i bergen osv :))

Det må i beste fall sies å være en veldig upresis beskrivelse.

Franchise er et begrep som brukes om distribuerte kjedekonsepter, hvor utsalgsstedene ikke eies av kjeden selv, men hvor butikkeieren velger å ta del i en kjede. I avtalen med kjeden så kan det f.eks. inngå at butikkene må kjøpe brorparten av varene internt i kjedesystemet¹, og at de må betale en årlig avgift eller andel av fortjenesten - omtrent som en medlemskontingent.

Fordelen for butikken er at man kan få stordriftsfordler selv om man egentlig er en liten aktør. Man får f.eks. kjøpe varer til kjedens (antatt) fordelaktige priser, og kjeden vil bekoste markedsføring (en liten butikk ville eksempelvis aldri få råd til å kjøpe TV-reklame alene).

Fordelen for kjeden er at man kan vokse seg stor uten kapitalbehov, og med lavere risiko. Kjeden har lave kostnader forbundet med å starte en ny butikk, for det er butikkeieren selv som bekoster oppstarten. Hvis en butikk går dårlig, så er det også butikkeieren selv som må ta tapet.

Noen ganger kan man oppleve at en butikk legges ned, og kort tid etter åpne under nytt flagg - og da gjerne med akkurat de samme ansatte. Det som da i praksis har skjedd er at franchisetakeren (les: butikkeieren) har skiftet kjedetilhørighet, men for deg som kunde handler det bare om nye farger på plakatene og de ansattes uniform. Frasen "same shit, new rapping" er ganske dekkende.

Når Wow sier at de ikke driver med franchise, så betyr det rett og slett at de ikke er interessert i å drive som en franchisekjede. Utsalgsstedene må således antas å være heleide av kjeden selv, og de er ikke interesserte i forespørsler på om du kan få gjøre om din butikk til en Wow-butikk.

---

En grossist er et firma som kjøper inn varer for videresalg i store kvanta. Grossistens kunder er som regel en butikk. Forhandlerleddet (les: butikken) omtales gjerne som detaljist.

Typisk vil importøren av et bestemt merke være grossist, og vi sier da at de driver "en gros". Når Wow sier at de ikke driver en gros, så betyr det at de ikke videreselger sine varer til andre butikker. Du vil altså ikke finne Wow-klær i en Match-butikk.

Usikker på ordets etymologiske opphav, men vil anta at det henger sammen med mengdebegrepet gross, som betyr et dusin dusin (altså 12*12=144). Vi har også ordet på tysk i betydningen stor(/mye).

---

Summen av at Wow hverken driver en gros eller franchise, betyr at du kun får kjøpt Wow-klær i Wows egne Wow-butikker. De har med andre ord full kontroll over sitt eget produkt. Punktum.

¹ I dette tilfellet blir altså kjeden selv en grossist.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Dette hjalp meg mye! :D

Skrevet

Hva mener de med det?

Google er din beste venn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...