Gå til innhold

Harry Potter - tolkning av Kings Cross-kapittelet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt flere ulike tolkinger av kapittelet i siste boka hvor Harry er på Kings Cross og snakker med Dumbledore. Både hva folk tenker den gråtende babyen betyr og hva grunnen er til at de er på Kings Cross. Så da er jeg spent på hvordan nettopp du tolker kapittelet? :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt mange ulike tolknigner, jeg også! Tror grunnen til at de er på King's Cross, er at det for Harry er skillet mellom muggle-verdenen og trollmannsverdenen. Nå er det skillet mellom liv og død. Han har valget mellom å gå tilbake og drepe Voldemort, eller hoppe på toget og møte foreldrene og Sirius igjen, og jeg tror King's Cross ble det naturlige "veikrysset".

Når det kommer til babyen, har J.K. sagt i et intervju (finner det ikke igjen i farten) at det er delen av Voldemorts sjel som var i Harry.

Når jeg leste kapittelet for første gang tenkte jeg egentlig bare "Hva i...?" om King's Cross og babyen. :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg har tenkt over dette mange ganger. Og jeg tror også at den baby-tingen er en bit av sjelen til Voldemort.

Men jeg har hørt at boken faktisk har en kristen betydning. En gang leste jeg en liste over alle de kristne symbolene i boken. Fordi selv om de fleste av oss ikke tenker over eller bryr oss med det, så er J.K Rowling kristen og bøkene hadde masse ting fra kristendommen i seg.

Så da tenker jeg også at den "sjelen" er litt lost. Fordi Dumbledore sier jo "vi kan ikke hjelpe den", og seinere sier Harry at Voldermort bør prøve å føle "remorse" fordi ellers har han sett hva han vil bli.

Jeg vet ikke jeg. Bare mine tanker. Dessuten dør Harry for å redde alle andre fra Voldemort. Noen som virker kjent?

Endret av Chiyo
Skrevet

Det er riktig at Rowling er kristen, men hun har gjentatte ganger sagt at bøkene ikke har noen underliggende kristen betydning eller symboler :)

For øvrig er jeg helt enig med tolkningene ovenfor :)

Skrevet

Ahhh...minner fra da jeg leste den strømmer på!

Ja, jeg tolka det også som at det var en del av sjelen hans som var Voldemort, og at han hadde delt sjel med han pga det som skjedde da moren ble drept. Han døde jo, men kunne velge å gå tilbake og kjempe?

Hmm, merker det er noen år siden jeg leste dette, men det er det jeg husker. Var det ikke forklart litt lenger bak i boka også?

Skrevet

Ahhh...minner fra da jeg leste den strømmer på!

Ja, jeg tolka det også som at det var en del av sjelen hans som var Voldemort, og at han hadde delt sjel med han pga det som skjedde da moren ble drept. Han døde jo, men kunne velge å gå tilbake og kjempe?

Hmm, merker det er noen år siden jeg leste dette, men det er det jeg husker. Var det ikke forklart litt lenger bak i boka også?

Det var forklart at en del av sjela til Voldemort lå i Harry, men det ble aldri sagt at babyen var Voldemort.

Jeg har hørt noen som har tolket det slik at det finnes dårlige deler av alle mennesker, og siden Dumbledore sier at "you can't help it" betyr det at Harry ikke kan bli kvitt sine svakheter, fordi de er en del av han. Men etterhvert begynner Harry å bry seg mindre og mindre om barnet, og det vil si at han har akseptert at han ikke er perfekt selv.

Personlig holder jeg mot Voldemort-forklaringen :)

Skrevet

Det er riktig at Rowling er kristen, men hun har gjentatte ganger sagt at bøkene ikke har noen underliggende kristen betydning eller symboler :)

For øvrig er jeg helt enig med tolkningene ovenfor :)

Jo men gravstenene til Dumbledore sin mor og søster + harry sine foreldres gravsten har quotes fra bibelen.

"Where your tresure is, there will you heart be also."(Matthew 6:19-24)

"The enemy that shall be destroyed is death" (1 Corinthians 15:26)

• 2 uker senere...
Skrevet

King's Cross= Kongens kors, hvor "kongen" er Kristus. Harry ofrer seg selv til Voldemort for å fri verden fra hans ondskap. Han møter Humlesnurr (Gud?) I en togstasjon. "Å ta toget" er et symbol på å dø. Harry får valget om å dø, eller å vende tilbake til verden, ikke ulikt hva Jesus gjorde.

Litt for likt bibelhistorien til at det kan være tilfeldighet? Jeg tror ikke J.K. Rowling har ment noe stort med det. Alle forfattere låner jo fra andre kilder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...