Nevian Skrevet 5. juli 2011 #1 Skrevet 5. juli 2011 Følger med på Tour de France. Nå om dagen jager Thor Hushovd gul trøye (ledertrøya) og dette er angivelig stor stas. Så stas at det har blitt hovedfokuset. Da Garmin ikke har noen sammenlagtkandidat ser jeg ikke hvorfor de bruker tid og krefter på noe de snart mister uansett. Grønn trøye er jo vesentlig mer interessant for Thor. Er det bare fordi det så "stas" å ha den? Er det fordi det gir mye eksponering i sponsorsammenheng? Forventes det at man "beskytter" den når man først har den?
Supraspinatus Skrevet 5. juli 2011 #2 Skrevet 5. juli 2011 (endret) Følger med på Tour de France. Nå om dagen jager Thor Hushovd gul trøye (ledertrøya) og dette er angivelig stor stas. Så stas at det har blitt hovedfokuset. Da Garmin ikke har noen sammenlagtkandidat ser jeg ikke hvorfor de bruker tid og krefter på noe de snart mister uansett. Grønn trøye er jo vesentlig mer interessant for Thor. Er det bare fordi det så "stas" å ha den? Er det fordi det gir mye eksponering i sponsorsammenheng? Forventes det at man "beskytter" den når man først har den? Det er fordi de kan. I fjellene har de ikke sjanse til å beholde trøyen. Når Garmin sykler med en i gult blir sponsorene glade. Den som er i gult får mye medie og tv-tid. Dessuten er det en prestasjon i seg selv å sykle i gult. På samme måte som grønt, polkadot og etappeseire. Når det gjelder grønt har Vaughters bestemt at det er Tyler Farrar som skal prøve seg på den. Thor skal hjelpe han som opptrekker. Farrar er bedre enn Thor på de flate spurtene, men han henger ikke like godt med dersom det går oppover. Endret 5. juli 2011 av Supraspinatus
Amable Skrevet 5. juli 2011 #3 Skrevet 5. juli 2011 Stemmer det, Supraspinatus. Det er stor stas å sykle i gul trøye og gir deg plass i historiebøkene. Fokuset blir rettet mot deg. Hushovd har vært mer i lyset nå enn han ville vært hvis han ikke hadde noen trøye.
Cannavaro Skrevet 5. juli 2011 #4 Skrevet 5. juli 2011 Som Thor selv sier om dagen : "man trykker på litt ekstra når man har den gule trøya". Nå har han gravd dypt etter kjempekreftene sine noen dager allerede og målet er vel å beholde trøya på til lørdag. Riktig som det sies her ; at det gir mase ekstra medieoppmerksomhet rundt person/laget som har den gule trøya. Det er mye prestisje i akkurat det. Svært hyggelig for oss nordmenn også at vi har en så dyktig syklist som er sterk og god og oppfører seg bra. Videre, som noen nevner her, at Tyler Farrar er den i Garmin som skal kjøre for den grønne trøya. Det fikk vi eksempel på her om dagen, da Thor trakk opp Farrar til seier. Det er heller ikke ofte vi ser mannen i gult som "opptrekker" i en spurt. Flott innsats også av Boasson Hagen så langt. Håper på en etappeseier til de begge på årets tour. Thor var jo også veldig delaktig i lagtemposeieren også da.
Gjest Gorgonzola Skrevet 7. juli 2011 #5 Skrevet 7. juli 2011 Jupp, som mange før meg allerede har sagt. Prestisje, TV dekning og ikke minst - sponsorene er triggerhappy, noe som er avgjørende for å i det hele tatt kunne stille et lag. Men gøy er det, synes Thor fremstår som en hedersmann innen sykkelsporten, skjønt det skal kanskje ikke så mye til all den tid den sporten har hatt mange mørke skyer over seg i tiår...... Atig læll :-)
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #6 Skrevet 7. juli 2011 Støtter de andre. Pluss at det ligger pengepremier i å ha trøyen
Cannavaro Skrevet 7. juli 2011 #7 Skrevet 7. juli 2011 For en fantastisk dag i Touren.... Edvald var jo helt RÅ idag, hvilken spurt han la inn !!! Når så Thor t.o.m er skuffet over ikke å vinne etappen så sier det litt om kapasiteten til de norske gutta. Vi har 2 nordmenn blant et felt med 198 av verdens beste ryttere, og begge ender på pallen idag. Jeg tar av meg hatten for Edvald og Thor og venter på at 7.7. skal bli sykkelsportens dag her i Norge :) 1
Gjest Gorgonzola Skrevet 7. juli 2011 #8 Skrevet 7. juli 2011 Enig Cannavaro, dette er rått! Tipper TV2 gnir seg i annonsørhanskene sine så det blir glovarmt nå
Cannavaro Skrevet 20. juli 2011 #9 Skrevet 20. juli 2011 Jeg må bare dytte litt på denne igjen... En hyllest til de 2 sinnsykt råe syklistene våre. De er bare helt fantastiske. Hvilke prestasjoner !!! Lille Norge har 2 med i et felt som telte nesten 200 av verdens beste syklister. Har ikke ord for hvor bra dette er....vi må bare være utrolig stolte av hva de gjør når de representerer Norge på denne måten. Ærbødigst 3
Supraspinatus Skrevet 21. juli 2011 #10 Skrevet 21. juli 2011 Det som gjør TdF underholdende å se på er trioen Kaggestad, Paasche og Lauritzen. Uten dem hadde jeg antageligvis ikke fått samme fortståelsen for sporten og jeg hadde sikkert ikke orket å se på sykkel flere timer i strekk.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2011 #11 Skrevet 21. juli 2011 Skjønner ingenting av reglene jeg. Gule og grønne trøyer? Synes de norske vinner hele tiden, uten å komme seg oppover på resultatlisten. Og så synes jeg det blir litt patetisk når norske journalister mener at omtrent alle som vinner noe må være dopet, bortsett fra de norske som er rene som snø.
Amable Skrevet 22. juli 2011 #12 Skrevet 22. juli 2011 Skjønner ingenting av reglene jeg. Gule og grønne trøyer? Synes de norske vinner hele tiden, uten å komme seg oppover på resultatlisten. Og så synes jeg det blir litt patetisk når norske journalister mener at omtrent alle som vinner noe må være dopet, bortsett fra de norske som er rene som snø. Hvorfor er alle anonyme hele tiden? Er dette et innlegg å anonymisere seg for? Gul trøye er sammenlagttrøya. Det viser at du har syklet raskest gjennom alle etapper. Før Tour de France starter vet rytterne hvem som er favoritter til å vinne de forskjellige trøyene. Derfor får ingen sammenlagtfavoritter stikke i brudd. Da vil denne rytteren opparbeide seg et forsprang som kan være vanskelig å hente inn. Den grønne trøya kalles poengtrøya. For å vinne den må du samle flest mulig poeng. Poeng får du blant annet ved å vinne etapper eller innlagte spurter langs løypa. Den som kommer først dit får poeng. Er det noen som stikker i brudd som ikke er interessert i å vinne den grønne trøya, så får disse rytterne poeng de egentlig ikke har bruk for. Dersom en rytter som er favoritt til å vinne den grønne trøya prøver å gå i brudd vil enten han bli kjørt inn av hovedfeltet eller blir fulgt av andre favoritter til den grønne trøya. Poengene rytterne får avhenger av hvilken type etappe de sykler, om den er paddefalt eller kupert. Den hvite og rødprikkete trøyen kalles klatretrøyen. Rytterne får poeng på kuperte etapper. Spurtene er på bakketopper og gir poeng avhengig av hvor hard stigningen er. Her gjelder samme regler. Første rytter som passerer denne spurten får poeng. Ofte stikker ryttere som er favoritter til klatretrøya i brudd og blir fulgt av andre favoritter. Den hvite trøya er ungdomstrøya. Kan sammenliknes med den gule. Men den er kun for ungdommer opp til 24 eller 25 år. For å få den hvite trøya må du være ung nok og sykle raskest av de yngste. Grunnen til at de norske gutta ikke klatrer på sammenlagtlista er at de ikke er interessert å vinne sammenlagt. De har rett og slett ikke fysikk til å klare det. På kuperte etapper ligger de ofte langt bak vinneren av etappen, så selv om de vinner med noen få minutter vil de klatre svært lite på sammenlagtlista. Derfor er det lett for Hushovd og Boasson Hagen å gå i brudd. De kan nemlig ikke true sammenlagtfavorittene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå