Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som nybegynner trenger jeg tips til god bok jeg kan lese i sommerferien. Noen med forslag?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva liker du da? Kjærlighet, krim, fortellinger fra virkeligheten?

Skrevet

En "lettlest" og kjekk bok som er grei å starte med kan vel være f.eks Appelsinpiken av Jostein Gaarder :fnise:

Skrevet

Jo Nesbø sin serie om Harry Hole er spennende og lettlest, ikke lange heller. (krim)

P.S. I love you av Cecilia Ahern er en nyyyydelig og lettlest bok som får deg til og le og gråte, Den er VELDIG MYE BEDRE ENN FILMEN (som forøvrig ødelegger bokens rykte). (De andre bøkene hennes er litt rare)

Skrevet

Som nybegynner trenger jeg tips til god bok jeg kan lese i sommerferien. Noen med forslag?

:)

Lesing hører sommern til, så kos deg med gode bøker..

jeg aner ikke hva slags litteratur du liker men jeg synes disse bøkene har vært fine/spennende:

- Barnepiken; om de svarte barnepikene i sørstatusa..Ikke tung å lese i det hele tatt..

- Øya: Om de spedalske på kreta som ble sendt ut på en øy.. lettlest og bra!

- Saras nøkkel: Lett språk.. men alvorlig innhold. Om jøder i frankrike som ble sendt i konsentrasjonsleire av sine egne..

- Drømmehjerte: en nydelig bok fra cuba/usa.. lett å lese, flott språk.

- Drageløpern: Fra afganistan, nydelig språk. Samme forfatter har også:

- tusen strålende soler, også fra afganistan.

Nå ser jeg at disse kanskje omhandler andre ting enn shopping, og enkle, fornøyelige temaer, men om du liker litt dypde, og samtidige gode bøker, er disse å anbefale. Alle finnes som pocket nå..

Go bok!

Skrevet

Lesing hører sommern til, så kos deg med gode bøker..

jeg aner ikke hva slags litteratur du liker men jeg synes disse bøkene har vært fine/spennende:

- Barnepiken; om de svarte barnepikene i sørstatusa..Ikke tung å lese i det hele tatt..

- Øya: Om de spedalske på kreta som ble sendt ut på en øy.. lettlest og bra!

- Saras nøkkel: Lett språk.. men alvorlig innhold. Om jøder i frankrike som ble sendt i konsentrasjonsleire av sine egne..

- Drømmehjerte: en nydelig bok fra cuba/usa.. lett å lese, flott språk.

- Drageløpern: Fra afganistan, nydelig språk. Samme forfatter har også:

- tusen strålende soler, også fra afganistan.

Nå ser jeg at disse kanskje omhandler andre ting enn shopping, og enkle, fornøyelige temaer, men om du liker litt dypde, og samtidige gode bøker, er disse å anbefale. Alle finnes som pocket nå..

Go bok!

Helt enig i de tre øverste, flotte bøker!

Skrevet

Beatles - Lars Saabye Christensen

Skrevet

Nick Hornby skriver gode, morsomme og lettleste bøker.

Skrevet

Jo Nesbø sin serie om Harry Hole er spennende og lettlest, ikke lange heller. (krim)

P.S. I love you av Cecilia Ahern er en nyyyydelig og lettlest bok som får deg til og le og gråte, Den er VELDIG MYE BEDRE ENN FILMEN (som forøvrig ødelegger bokens rykte). (De andre bøkene hennes er litt rare)

Jeg liker alle bøkene til Cecilia Ahern, utenom boka du snakker om! Favoritten er If you could see me now.

Kjempefine bøker!

Skrevet

Må bare si at mange av de store klassikerne slett ikke er tungleste eller vanskelig tilgjengelig. Ofte har de noe universelt ved seg som gir leseren mening uansett tid/sted/kjønn.

Øya er forøvrig en av de dårligste bøkene jeg har lest. Temaet er spennende, men den er utrolig endimensjonal og platt skrevet, i mine øyne. Mens Tusen strålende soler og Drageløperne er bøker jeg likte godt. Smaken er som baken, med andre ord.

Skrevet

Må bare si at mange av de store klassikerne slett ikke er tungleste eller vanskelig tilgjengelig. Ofte har de noe universelt ved seg som gir leseren mening uansett tid/sted/kjønn.

Øya er forøvrig en av de dårligste bøkene jeg har lest. Temaet er spennende, men den er utrolig endimensjonal og platt skrevet, i mine øyne. Mens Tusen strålende soler og Drageløperne er bøker jeg likte godt. Smaken er som baken, med andre ord.

Enig! Noen av de beste bøkene jeg har lest. Kjæresten min sier det samme.

Ellers syns jeg bøkene av Cecilia Samartin er fantastiske (og lettleste). Drømmehjerte en av de beste.

Skrevet

Jeg liker godt The Curious Incident of the Dog in the Night-time av Mark Haddon, Naiv. Super. og Doppler av Erlend Loe og Memoirs of a geisha av Arthur Golden av det jeg kan komme på nå som grei sommerlektyre. Bøker av Jo Nesbø er også å anbefale (selv om jeg ikke har lest så mange enda). Stort sett leser jeg fantasy men det er kanskje ikke interessant?

Skrevet (endret)

Hva med Damenes detektivbyrå nr. 1-serien? Det har også blitt en TV-serie (som gikk på NRK), men jeg syntes bøkene var bedre.

De er veldig lettleste, og jeg leste serien (så langt den var kommet) sist sommer, og syntes bøkene var utrolig koselige!

Jeg syntes spesielt det var morsomt å lese om hverdagslivet i Botswana.

Jeg har lest deler av serien på engelsk, og syntes ikke det var noen særlig forskjell mellom å lese dem på engelsk eller norsk.

Jeg ser mange her forslår bøker om tunge og litt triste temaer. Selv blir jeg så "sugd inn i" boka at min sinnstemning ofte blir dominert av hvilken bok jeg leser.

Sommeren skal jo nytes :hjerte:

Endret av Alice123
AnonymBruker
Skrevet

Mye av det som er nevnt er fine bøker og lettleste bøker. Er selv veldig glad i chicklit. Jeg ville kanskje lest en Sophie Kinsella-bok, en av de første shopaholic-bøkene, evt Can you keep a secret? eller Undomestic Godess. (Vet ikke noe om oversettelsene hvis det er norsk du er ute etter.) Eller kanskje en Jane Austen, da får du klassiker, kultur referanse, bok til film og en fantastisk leseopplevelse alt-i-ett! Ta deg en tur på biblioteket, nærmeste bokhandel, så kan du spesifisere språk og handling til en av de som jobber der:)

Hvis du skal lese din første bok vil jeg anbefale deg en ungdomsserie av noe slag, som har lettfattelig språk og innhold. Kanskje Princess Diaries, Twilight, Harry Potter eller noen av vampyrseriene?

The curious incident er veldig søt, og Erlend Loe er morsomme, så støtter de. Ikke "Beatles" som nybegynner.

Skrevet

Beatles var en av de første bøkene jeg leste - jeg synes den var grusom. Og som første bok vil jeg ikke anbefale en bok på mer enn 250-300 sider. Det kan virke litt avskrekkende.

Liker du krim kan du lese Camilla Läckberg serien eller Jo Nesbø som noen nevner. For lenge siden leste jeg Marian Keyes sine bøker, de var sånne chiclit bøker. Men kanskje de var veldig tykke når jeg tenker meg om.

Bridget Jones bøkene var morsomme. Bedre enn filmene, de synes jeg ikke var morsomme i det hele tatt.

Saras dans (tror jeg den heter) handler om en mors fortelling gjennom datterens kamp mot kreft. Har ikke lest den selv, men hun som leste den har så vidt lest en bok før og sa den var utrolig bra og gripende.

Skrevet

Hvis du liker chick-lit er Marian Keyes best, spesielt The Other Side of the Story, Last Chance Saloon og Watermelon :) Liker du spenningsbøker er Caroline Carvers Blood Junction og Beneath The Snow kjempebra. En lettlest "vanlig" skjønnlitterær bok er Daniel Glattauers Mot Nordavinden. Vil du lese en fin, melankolsk oppvekstroman er Tove Nilsens Nede i Himmelen perfekt.

Min favorittbok noensinne er Sheridan Hay - The Secret of Lost Things. Den lærer man mye av uten at den er spesielt tung å lese.

Skrevet

Gert Nygaardshaug har mange gode bøker. Dersom du skal lese flere bøker i sommer så kan du jo lese Mengele Zoo, Himmelblomsttreets muligheter, og Afrodites basseng. Lettleste og aktuelle bøker med et seriøst budskap, litt filosofi får du også med på kjøpet.

Skrevet

Saras dans (tror jeg den heter) handler om en mors fortelling gjennom datterens kamp mot kreft. Har ikke lest den selv, men hun som leste den har så vidt lest en bok før og sa den var utrolig bra og gripende.

Idas dans heter den. Veldig fin, men ikke noe å lese f.eks. på stranda, fordi man kan komme til å begynne å gråte av den... Jeg gjorde hvert fall det. Veldig trist, veldig rørende bok.

Skrevet

Stolthet og Fordom - Jane Austen :rodmer: elsk

Skrevet

Idas dans heter den. Veldig fin, men ikke noe å lese f.eks. på stranda, fordi man kan komme til å begynne å gråte av den... Jeg gjorde hvert fall det. Veldig trist, veldig rørende bok.

Ja, det var det ja.. Ja, min venninne sa at hun gråt en del når hun lest den og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...