J L A Skrevet 5. juli 2011 #1 Skrevet 5. juli 2011 Hei! Noen som er faddere her? Jeg har bestemt meg for å bli fadder, men vet ikke hvilken organisasjon jeg burde velge. Derfor tenkte jeg å spørre dere om dere har erfaringer fra noen organisasjoner, både gode og dårlige?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #2 Skrevet 5. juli 2011 Jeg er medlem i Scan Aid, en liten norsk organisasjon som driver skole i Gambia. Det koster 1000,- i året og da betaler du for skolegang for ditt barn. Jeg er veldig fornøyd med dem, og syns de gjør en god jobb med å holde oss faddere oppdatert på hva som skjer med "barna våre". www.scanaid.com er verdt et besøk! Jeg vet de trenger faddere 1
J L A Skrevet 6. juli 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. juli 2011 Takker for svar! Var inne på Scan Aid sine sider, og det så veldig interessant ut :-) 1
Gjest småhjerte Skrevet 6. juli 2011 #4 Skrevet 6. juli 2011 Men kan man stole på disse fadder-greiene? Kommer pengene dit de skal? Blir de brukt på riktig måte? 1
J L A Skrevet 7. juli 2011 Forfatter #5 Skrevet 7. juli 2011 Men kan man stole på disse fadder-greiene? Kommer pengene dit de skal? Blir de brukt på riktig måte? Det har jeg også lurt på. Det er derfor jeg spør andre om de har noen formening om organisasjoner de kjenner til. Jeg liker for eksempel ikke disse organisasjonene som tar ca 20% av pengene man betaler, til administrasjon. Syns det er unødvendig mye! Og om pengene blir brukt på rett måte, det er vel vanskelig å si. Man kan jo ikke redde alle, men man kan redde noen, og alle hjelpeorganisasjoner gjør vel noe bra på hver sin måte
Gjest Skrevet 11. juli 2011 #6 Skrevet 11. juli 2011 Dytter litt i denne i håp om at andre faddere svarer,for jeg ønsker også å bli fadder. Hvor er dere faddere,folkens?
Cata Skrevet 11. juli 2011 #7 Skrevet 11. juli 2011 Jeg er fadder i SOS-barnebyer og er veldig fornøyd med deres opplegg. Når barn av en eller annen grunn ikke kan bo i sin biologiske familie, så tror jeg barnebymodellen er en god nestbester. I tillegg kommer mange av barnebyens fasiliteter nærmiljøet til gode også. Selv om ikke alt man betaler inn går til fadderbarnet så synes jeg de har en grei fordeling av midlene: Av fadderbidraget ditt går 85 prosent til formålet og 15 prosent til administrasjon. Barnebyen og tilhørende SOS-program der du er fadder får 55 prosent av fadderbidraget, SOS-program andre steder i verden får 30 prosent. En slik fordeling sikrer at alle SOS-barnebyers program på verdensbasis mottar den støtte de trenger. Personlig synes jeg det er greit at de fordeler midlene litt utover, for det kan jo være litt tilfeldig hvor man får fadderbarn, og uten en slik fordeling så ville enkelte områder kanskje bli "skadelidende". Mer info finner dere på barnebyens sider. Man har alltid mulighet til å gi "sitt" barn ekstra pengegave dersom man ønsker det. Denne øremerkes da som startkapital til den dagen barnet skal stå på egne ben. Jeg pleier gi hver av "mine" en sum til fødselsdag og jul, men dette er altså en helt frivillig sak.
Gjest småhjerte Skrevet 24. juli 2011 #9 Skrevet 24. juli 2011 Jeg er fadder i SOS-barnebyer og er veldig fornøyd med deres opplegg. Når barn av en eller annen grunn ikke kan bo i sin biologiske familie, så tror jeg barnebymodellen er en god nestbester. I tillegg kommer mange av barnebyens fasiliteter nærmiljøet til gode også. Selv om ikke alt man betaler inn går til fadderbarnet så synes jeg de har en grei fordeling av midlene: Personlig synes jeg det er greit at de fordeler midlene litt utover, for det kan jo være litt tilfeldig hvor man får fadderbarn, og uten en slik fordeling så ville enkelte områder kanskje bli "skadelidende". Mer info finner dere på barnebyens sider. Man har alltid mulighet til å gi "sitt" barn ekstra pengegave dersom man ønsker det. Denne øremerkes da som startkapital til den dagen barnet skal stå på egne ben. Jeg pleier gi hver av "mine" en sum til fødselsdag og jul, men dette er altså en helt frivillig sak. Hmm... Er det ikke dette litt urettferdig? Det kan jo ende opp med at noen barn får mange penger i startkapital, mens andre får ingenting. Burde ikke disse "ekstra" pengene også fordeles utover de andre barna? 1
Cata Skrevet 24. juli 2011 #10 Skrevet 24. juli 2011 Hmm... Er det ikke dette litt urettferdig? Det kan jo ende opp med at noen barn får mange penger i startkapital, mens andre får ingenting. Burde ikke disse "ekstra" pengene også fordeles utover de andre barna? Livet er urettferdig. Så lenge det er snakk om "personlig gave" så er den nettopp det. Ønsker man å være 100% rettferdig så lar man naturligvis være å gi den type gaver.
Quijote Skrevet 25. juli 2011 #11 Skrevet 25. juli 2011 Jeg har et fadderbarn fra denne organisasjonen. De har få faddere, og er utrolig flinke på personlig oppfølging. Som fadder får man nyhetsbrev en gang i blant, og nye bilder hver gang de som sitter i styret har vært på besøk i India. Og på nyhetsbrevet står gjerne en liten personlig hilsen om hvordan det går med nettopp din unge. Det beste med denne organisasjonen er at alle pengene går direkte til ungen min. Og kun til ungen. De religiøse prosjektene har man ingenting med og gjøre om man ikke vil. En utrolig flott organisasjon, jeg skulle ønske flere visste om
Millimani Skrevet 27. desember 2012 #12 Skrevet 27. desember 2012 Men kan man stole på disse fadder-greiene? Kommer pengene dit de skal? Blir de brukt på riktig måte? Tråden er gammel nå, men ja! ScanAid er de beste på det. Jeg har to fadderbarn der, og har god kontakt med de og med organisasjonen. Trenger jeg si mer? Det er så supert med den organisasjonen der
Kriz Skrevet 27. desember 2012 #13 Skrevet 27. desember 2012 REDD BARNA. De gjør en kjempejobb, men det finnes også mange andre så du får finne ut av det selv ved grunndig re-search Og til dere som ikke vil gi til oganisasjoner/stitfelser fordi de tar 20% eller noe (re barna brukte 12,1% i 2011), så la vær å gi. Det koster faktisk å administrere og forvalte pengene samt skaffe inntekter. Det må planlegging til for å bygge skoler, skaffe skolematriell, mat, osv.. Det at pengene fordeles på prosjekter i lokalmiljøet er mye bedre framfor at et enkelt barn/familie skal få pengene direkte. Små gaver må man naturligvis få lov å gi, men gi gjerne noe som kan være nyttig for de rundt også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå