Gå til innhold

Sådde plen i fjor-overhode ikke pen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei..

Vi sådde ny plen i fjor på et stort område..Den har ikke kommet pent..Ser ut som et kart..Noen grønne flekker,gult og store flekker hvor det nesten ikke er noen ting..Er det håp for denne plenen?Hjelper det legge på mer jord noen steder og kaste på litt frø??Så for meg den fine plenen i år jeg,men der tok jeg feil gitt...Er liksom sånne sjateringer med grønt og gult,mest gult/lyse grønt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan rake opp litt der det ikke er noe, ta på litt ny jord og så om igjen.

men siden du har så dårlig farge på plen høres det ut som det er noe mer som er galt.

Har du gjødslet?

Har du kalket?

Gjest Consensio
Skrevet

Har du klipt den i år?

Det kan lønne seg å ikke klippe den for kort og la gresset som blir klipt ligge igjen på plenen, altså ikke rak det bort.

AnonymBruker
Skrevet

Det holder ikke å bare å så, også vente at neste år ser det perfekt ut! De plenene som er pene og grønne er det langt arbeid ned i, i form av kalking / gjødsling og ikke minst vanning.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vannet,kalket og gjødslet..

Gjest Tirkes
Skrevet

Vi hadde problemplen her da vi kjøpte for tre år tilbake. Skaffet klipper med bioklipp (maler opp gresset og blåser ned i plenen) og klipper det ganske langt. Langt gress kvelte mesteparten av mosen og det ser virkelig ut til at det klippede gresset gir plenen vår næring. Nå er den skikkelig myk og jevn. Og vi har ikke kalket eller gjødslet noe. Har vannet litt i tørre perioder.

Det er vel neppe noe godt råd, krever jo kanskje et større innkjøp som kanskje ikke virker... Nysådd plen er jeg ikke så dyktig på.

Skrevet

Du kan prøve noe slag toppdressing og så for å se om det hjelper.

Om alt som kommer opp da fortsatt har en rar farge ville jeg tatt en jordprøve å sendt inn. Det skal ikke bli lysegrønt/gult uten videre. For mye kalk er ikke bra det heller.

Men en siste ting kan være plenfrøene dere brukte. Hva slags frø var det? Det finnes endel forskjellige.

Bioklipper er fint om du har plen, for i plen som klippes bort er det mye nitrogen som vil gi næring tilbake til plenen om det kuttes om som en bioklipper gjør.

Vi fikk litt vinterskader på plen og har ettersådd litt. Plen kommer veldig fint nå, også der det ble sådd i fjor. Du kan søke på isbrann og se om det kan passe med hvordan plen din ser ut på de bare feltene.

Skrevet

Heia,isen tok den ene plenen her i år,så å si alt var brunt.Nå først er nesten alt grønt.Men vi har gjødslet flere ganger,ingen kalk,brukt riva endel i det. vannet sikkert annen hver dag i timevis! Og ikke vann når sola steiker,da svir du den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...