AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #1 Skrevet 5. juli 2011 Inspirert av andre tråder som slår fast at det er vanskeligere for unge å få seg jobb i dag enn for 10-20-30 år siden. Hvilke jobber kan egentlig de under 18 få? Måke snø på vinteren og klippe plen på sommeren kan vel de fleste gjøre? Så lenge det ikke er motoriserte ting med aldersgrense involvert. Gå tur med hunder og passe barn er vel også ganske vanlig at ungdom i alderen 13-14 kan gjøre? Ellers finnes det jo muligheter for å være avisbud. Og jeg vet om 13-14-åringer som har fått jobbe litt f.eks. med å feie gulv på frisørsalonger, rydde/sortere på lager, være med på varetelling osv. Stort sett virker det mer på meg som om at de som ikke får seg jobb er de som sitter hjemme og sier at det ikke finnes jobb for ungdom, eller som sender en og annen halvhjertet søknad på utlyste stillinger. Ungdom som er mer aktive på jakt etter små og store oppdrag klarer stort sett å finne seg småjobber både her og der ved å selv annonsere sin arbeidskraft både via lapper på forskjellige butikker, via Facebook eller ved å oppsøke arbeidsplasser direkte og selv foreslå ting de kan gjøre. Hva tenker dere?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #2 Skrevet 5. juli 2011 Vil tro at en på 13 - 14 år kan få jobb som avisbud, barnevakt, plenklipping, snømåking osv.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #3 Skrevet 5. juli 2011 Jeg vil tro det kommer an på ungdommen, stedet ungdommen bor på og hvilke jobber som er der, i tillegg til en rekke andre ting. Jeg var griseheldig som trettenåring, fordi faren min skaffet meg jobb på en ICA-butikk da det var OD-dag. Etter den dagen sa jeg at hvis de noen gang trengte hjelp skulle de bare ringe meg, og etter noen uker fikk jeg tilbud om deltidsjobb etter skolen 1-2 dager i uka. Denne jobben hadde jeg fram til jeg var 17, og den var veldig gjev. Jeg kunne riktignok ikke selge øl og tobakk, men det løste vi greit ved at jeg bare ringte på hos noen over 18 hvis noen av kundene skulle kjøpe det, også kom de og "godkjente" at jeg kunne slå det gjennom. Venninna mi på 13-14 fikk seg jobb hos en lokal brukthandel, og andre jeg kjente fikk jobber som innebar vasking og barnepass.
kirstiJ Skrevet 7. juli 2011 #4 Skrevet 7. juli 2011 Vaskejobber, hjelpe til på gartneri, oppvaskhjelp, stuepike, konditori, telefonselger, barnepass, snømåking, kjøttdisk i butikk, butikker som ikke er dagligvare, gatekjøkken der man ikke er på jobb alene, kjøkken på gamlehjem, vaske doer og sitte i informasjonen på campingplasser, selge heiskort på skisenteret. Mye av dette fikk jeg tilbud om da jeg sendte åpne søknader til omtrent alle bedriftene i min hjemkommune som fjortenåring, mens mange av de andre i klassen min sa at det ikke fantes jobber for så unge folk som vi var.. Batt en del av de som sendte søknader etter jeg hadde gjort det, og fikk jobber. Man kan ikke gå å vente på at det skal lyses ut stillinger for fjortenåringer... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå