AnonymBruker Skrevet 11. juli 2011 #81 Del Skrevet 11. juli 2011 Å rydde ett panterom gir ikke akuratt mere arbidserfaring. Hvem som helst hadde klart det..... Selv om "hvem som helst" hadde klart jobben må jo noen gjøre den. Og jeg har relevant sommerjobb på universitetet i år, som forskningstekniker - mange av arbeidsoppgavene mine er så enkle at det hadde tatt meg ti minutter å lære opp en tilfeldig person fra gata. Men det tar seg likevel bra ut på cv-en, jeg får referanser og knytter kontakter. For noen år siden hadde panteromjobben kunnet gi meg den første referansen og erfaringen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonders Skrevet 13. juli 2011 #82 Del Skrevet 13. juli 2011 Som12. Åring fikk jeg min første jobb. Jeg plukket mose med morfar. Fikk betalt godt! Pr. kurv. Disse ble solgt til blomsterdekoratører og lignende. Veldig flott. Skog og mark, og med Morfar , det var stas. Man kan gjøre masse bare familien er i nærheten føler jeg. Skaffe seg frikort og jobbe i ferier. Flott for barn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krizzy Skrevet 13. juli 2011 #83 Del Skrevet 13. juli 2011 Mine foreldre har da heller aldri tvunget meg til å jobbe ved siden av skolen. Jeg valgte det selv, og er veldig glad for det. Hadde f.eks aldri fått lærlingjobben min nå uten referansene og erfaringene jeg hadde fra tidligere jobb, + at det var deilig å ha "egne penger". Samme her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2011 #84 Del Skrevet 13. juli 2011 Jeg er nok av dem som var veldig tidlig ute. Vi var fem barn og skulle vi ha noe fint eller nytt, så måtte vi spare til det selv. .... Hadde jeg vert sånn i mine yngre dager kan jeg love dere at jeg ikke hadde vert her jeg er i dag! Jeg føler at jeg har en god bakrunn som har gitt meg gode verdier i livet. Jeg og sambo har i dag veldig god økonomi, og nettopp fått vårt første barn. Vi har diskutert dette frem og tilbake lenge, og jeg står veldig fast på mitt om at barn SKAL ikke få alt rett oppi hendene! Hva godt har de egentlig av en sparekonto som de aldri bruker, og som bare skal stå å vokse til de blir 18? Vi har rett og slett blitt enige om at ønsker barnet seg ny sykkel, skal det tas fra sparekonoen demmes. Har dette barnet vert flink til å hjelpe til hjemme, og gjør en god innsats på skolen, kan vi belønne dette med at vi betaler halve sykkelen. Og så tar barnet halvparten fra sin konto. Barnet skal da få vere med på hele prosessen med å gå i banken å ta ut penger og selve sykkelkjøpet. Skal få finne penger i egen lommebok og betale med. Dette er for meg superviktig, for hvordan skal en ellers få et innblikk i hvordan livet faktisk er? Jeg har ihvertfall ingen planer om å sy puter under armene på mine barn! Etter min mening skader det ikke at en 10-åring vet hvordan man koker poteter og setter på en maskin med klær - sålenge de også har massevis at tid til å få lov å vere barn! Man skal ikke gi barna sine den letteste veien å gå. Man skal heller gi dem kunnskap og styrke til å fullføre strekningen! Velger å poste dette som anonym fordi jeg utleverer meg selv veldig med min historie føler jeg kortet litt ned på innlegget ditt for ryddighetens skyld. du er min helt!!! (osv..) Å rydde ett panterom gir ikke akuratt mere arbidserfaring. Hvem som helst hadde klart det..... det er ikke selve jobben du gjør som er viktig men hvordan du holder den å hvilke referanser du får. Hjelper ikke å ansette en med erfaring hvis man ikke har bra karaterer. Å hvordan i huleste skal man få erfaring hvis ingen vil ansette folk uten. de fleste av jobbene jeg har fått har ikke karakterene mine(alltid på stryk-nivå) hindret meg i å få jobbene som selv de flinkeste i klassen søkte på. men jeg var den som alltid møtte opp personlig, ba om å få snakke meg sjefen osv. de gangene jeg ikke fikk jobber jeg virkelig ønsket tok jeg ikke et nei for et nei å møtte opp personlig neste dag også og spurte om det i det minste ikke var noe jeg kunne hjelpe til med gratis. hvis man er villig til å "stå på hode og drite i vinkel" for å få en jobb tror jeg de aller aller fleste hadde fått seg jobb. (har forresten aldri fått jobb med å bare levere inn søknad) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2011 #85 Del Skrevet 14. juli 2011 Jeg hadde ikke sommerjobb før jeg fylte 18. Har hatt sommerjobb (eller deltidsjobb som ble utvidet på sommeren) siden da, er nå 21. I årene før trengte jeg ikke noen sommerjobb, og brukte heller tiden til å trene, dra på turer, nyte sommeren og hente inn krefter til et nytt skoleår. Og ærlig talt: det er vel ikke noen som skriver opp tilfeldig barnepass eller barnevogntrilling fra 10-15-årsalderen på CV'en sin uansett?! Husk også at det er vanskelig å få "ordentlige" jobber når man er under 18. Det er mange som studerer i min by, og i tillegg er det mange som studerer andre steder som kommer hjem hit i feriene for å jobbe (meg inkludert). Da tror jeg ikke det er mange skikkelige jobber igjen til de under 18, uten studier* og uten arbeidserfaring (* Studerer man innen helsefag, er man "garantert" å få jobb i helsevesenet her. Studerer man til å bli sivilingeniør kan man få jobb i det lokale kraftselskapet, osv. MANGE av sommerjobbene som tilbys er slike jobber! Går man på ungdomsskolen, så stiller man selvsagt ikke forrest i køen...) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Naxos70 Skrevet 15. juli 2011 #86 Del Skrevet 15. juli 2011 En cv er viktig når du søker jobb i voksen alder. Jeg er selv sjef i en bedrift og jeg ser sjelden på karakterene når vi skal ha nye folk. Jeg ser hvor mye de har jobbet. Dessverre gjorde jeg ikke det sist gang og ansatte en på 40 som ikke hadde jobbet så veldig mye, men jeg såg på livserfaringen. Her tok jeg helt feil, og det ender med at vi må si opp personen da personen ikke har respekt for arbeidsplassen (forsoving, sykedager, glemming etc). For oss med barn med skilte foreldre så er det ikke mye stabilitet om sommeren, litt ferie med mor, litt ferie med far, så det er ikke så enkelt å få en fast sommerjobb, iallefall ikke så veldig tidlig. Men jeg setter iallefall datteren min på 13 til å gjøre ting hjemme og det er vel en slags sommerjobb det også? Hun kan da like godt vaske hjemme som hun vasker borte hos naboen?? Men jeg tenker at hun etterhvert får passet litt barn etc. Hun er flink til det. Men som det blir sagt her så er ungdommer så veldig forskjellig. Stesønnen min ligger helst på sofaen og glor på tv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 15. juli 2011 #87 Del Skrevet 15. juli 2011 Mulig noen alt har skrevet dette men er det ikke slik at man sjelden får sommerjobb før man er 15 år? Og i allefall ikke før man er 13? Tenker på denne siden bla.a sommerjobb Generelt må du være fylt 13 år for å ta deg jobb. Det er imidlertid unntak dersom det gjelder å være med i teaterforestillinger, filmer og liknende. Der finnes det ikke noen aldersgrense, men foreldrene (eller andre foresatte) og Arbeidstilsynet må gi samtykke til det. Hvis familien driver gård, kan barn under 13 år hjelpe til med f.eks. potethøsting, bærplukking og lett stell av dyr. Det regnes ikke som arbeid i lovens forstan Og så er det jo en lov som regulerer dette; lovdata den starter for barn fylt 13 år - og slik sett skal vel ikke barn under 13 få lov å ta seg arbeid.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2011 #88 Del Skrevet 15. juli 2011 En cv er viktig når du søker jobb i voksen alder. Jeg er selv sjef i en bedrift og jeg ser sjelden på karakterene når vi skal ha nye folk. Jeg ser hvor mye de har jobbet. Dessverre gjorde jeg ikke det sist gang og ansatte en på 40 som ikke hadde jobbet så veldig mye, men jeg såg på livserfaringen. Her tok jeg helt feil, og det ender med at vi må si opp personen da personen ikke har respekt for arbeidsplassen (forsoving, sykedager, glemming etc). For oss med barn med skilte foreldre så er det ikke mye stabilitet om sommeren, litt ferie med mor, litt ferie med far, så det er ikke så enkelt å få en fast sommerjobb, iallefall ikke så veldig tidlig. Men jeg setter iallefall datteren min på 13 til å gjøre ting hjemme og det er vel en slags sommerjobb det også? Hun kan da like godt vaske hjemme som hun vasker borte hos naboen?? Men jeg tenker at hun etterhvert får passet litt barn etc. Hun er flink til det. Men som det blir sagt her så er ungdommer så veldig forskjellig. Stesønnen min ligger helst på sofaen og glor på tv... Helt enig ang. husvask, men man setter vel ikke opp det på CV-en som voksen? Når du skriver at du ser på hvor mye en person har jobbet, mener du erfaring fra før vedkommende ble 18 er viktig? Eller tenker du mer på kontinuerlig arbeidserfaring etter fylte 20/ferdig utdannet? Når du ansetter, spør du ikke tidligere referanser om den du skal ansette møter opp i tide osv? Det gjorde min nåværende arbeidsgiver da jeg ble ansatt, og dette telte positivt siden jeg ikke har noen sykedager, alltid kommer tidsnok og forberedt osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå