liv Skrevet 6. juli 2011 #61 Del Skrevet 6. juli 2011 Å rydde ett panterom gir ikke akuratt mere arbidserfaring. Hvem som helst hadde klart det..... jo, det gir en erfaring i å forholde seg til arbeidstider og arbeidsoppgaver - selv om de ikke er kompliserte, og det gir en en sjef som kan være referanse når en skal søke andre arbeid senere. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViC* Skrevet 6. juli 2011 #62 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg fikk min første ordentlig sommerjobb når jeg var 15. Men fra en er 13 kan man jo begynne å gå med helgeaviser o.l. og det er jo en grei start Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husfrua Skrevet 6. juli 2011 #63 Del Skrevet 6. juli 2011 Hva er det egentlig du mener er ''drittjobber''? For meg er en jobb en jobb, og jeg har aldri vært kresen. Jeg har søkt på mc'donalds, vaskejobber, ryddejobber og diverse andre jobber som hos enkelte andre ikke ligger høyt på ønskelisten, men jeg får ikke disse jobbene heller... Det jeg mener er "drittjobber" er de jobbene JEG helst ikke ville hatt. Hva du anser som "drittjobber" er en annen sak. Det jeg mener er at jeg tviler på at de som sier at de ikke får jobb, har prøvd det de kan. Og da mener jeg alt fra å vaske huset til bestemora si, som å gå med avisa.. Noen ganger må man kanskje være kreativ og gå utenom stillingsannonsene også, som å spørre kjente om å få hjelpe til f.eks.. Min første jobb var jo å passe barn og å vaske for bestemora mi. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 6. juli 2011 #64 Del Skrevet 6. juli 2011 Det jeg mener er "drittjobber" er de jobbene JEG helst ikke ville hatt. Hva du anser som "drittjobber" er en annen sak. Det jeg mener er at jeg tviler på at de som sier at de ikke får jobb, har prøvd det de kan. Og da mener jeg alt fra å vaske huset til bestemora si, som å gå med avisa.. Noen ganger må man kanskje være kreativ og gå utenom stillingsannonsene også, som å spørre kjente om å få hjelpe til f.eks.. Min første jobb var jo å passe barn og å vaske for bestemora mi. Jeg kan si meg enig i at mange klager over å ikke få jobb, selv om de ikke har prøvd så mye (sikter ikke til noen inne på KG) Men jeg får ikke jobb, selv om jeg ikke bryr meg om hvilke type jobb det er, jeg har søkt på alt mulig, så å si at man får jobb bare man prøver hardt nok blir feil, og det er nemlig slik noen av dere framstiller det. Jeg sitter og barnevakt og går på tur med hunder, men det kan jo ikke regnes som jobb... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Murmelmy Skrevet 6. juli 2011 #65 Del Skrevet 6. juli 2011 Har jobbet i alle ferier fra jeg ble femten år. Jobbet ved siden av studier i ettertid, og fullt rett etter studiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ruccola Skrevet 6. juli 2011 #66 Del Skrevet 6. juli 2011 Med "drittjobber" så mener jeg de jobbene de fleste ikke vil ha, og som mange kanskje rynker på nesa når du forteller om. Det kan vere: å stå i oppvasken på hotell/restaurant, vaske doer og dusjer på campingplass, stuepike, og generellt jobber der en må vaske/plukke opp søpla etter andre... De jobbene jeg tror er mest populære blandt ungdommen: butikkjobber, (spesiellt klesbutikker for jenter og elkjøp o.l for gutter) badevakter, kiosken på stranden... osv De jeg nevnte først er ofte lettere å få, fordi etterspørselen ikke er så stor, mens de jeg nevnte sist gjerne er umulig å få om du ikke kjenner rette personene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husfrua Skrevet 6. juli 2011 #67 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg kan si meg enig i at mange klager over å ikke få jobb, selv om de ikke har prøvd så mye (sikter ikke til noen inne på KG) Men jeg får ikke jobb, selv om jeg ikke bryr meg om hvilke type jobb det er, jeg har søkt på alt mulig, så å si at man får jobb bare man prøver hardt nok blir feil, og det er nemlig slik noen av dere framstiller det. Jeg sitter og barnevakt og går på tur med hunder, men det kan jo ikke regnes som jobb... Det syns jeg absolutt bør regnes som jobb, selv om det ikke akkurat kan taes med i en cv.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 6. juli 2011 #68 Del Skrevet 6. juli 2011 Det syns jeg absolutt bør regnes som jobb, selv om det ikke akkurat kan taes med i en cv.. Vell da så. Da har jeg hatt jobb siden jeg var 8. Siden da har jeg gått på tur med hunder flere ganger i uken. Da har jeg fått drømmejobben uten tidligere arbeid eller referanser! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #69 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg hadde en liten småjobb annenhver mandag en periode hvor jeg tjente en 200 lapp rett i hånden da jeg var rundt 14-15. Men uten om det fikk jeg min første jobb som 19 nesten 20 åring. Da jobbet jeg et år mellom gymnas og universitet og har fått sommerjobb der nå. Jeg er glad for at foreldrene mine aldri har pusha på meg en sommerjobb i ungdommen. En ting er om tenåringen vil ha sommer jobb, men jeg er glad for at jeg kan se tilbake på mine ungdomsår og vite at jeg hadde to helt utrolige måneder med fri og moro i lag med venner som heller ikke hadde sommerjobb. Egentlig litt enig med deg. Synes det er litt drøyt å presse ungdomskole elever til å få seg en jobb. Glad mine foreldre ikke tvang meg til å ha en sommerjobb som 13 åring. Fikk min første sommerjobb rett etter jeg fylte 16. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #70 Del Skrevet 6. juli 2011 Min første jobb var som slave på ett tivoli når jeg var 14, fikk 50 kr dagen og jobbet i 11 timer hver dag i tre dager. Men det var nok ikke så ille for jeg tok på meg samme jobben året etter.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 6. juli 2011 #71 Del Skrevet 6. juli 2011 Min første jobb var som slave på ett tivoli når jeg var 14, fikk 50 kr dagen og jobbet i 11 timer hver dag i tre dager. Men det var nok ikke så ille for jeg tok på meg samme jobben året etter.. Hvordan fikk du jobben på tivoliet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #72 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg er enig i at de fleste unge, 15 og oppover, bør ha en jobb for å tjene egne penger. Men IKKE hvis det går utover skolearbeidet forøvrig, uten utdannelse får du knapt nok jobb i dag. Til dere som sier at alle som vil ha jobb får jobb så stemmer dette langt i fra for de fleste ungdommer på landet. Her jeg bor er det 2 bedrifter utenom skole og barnehage. Den ene bedriften har 40 ansatte hvor 4 er under 18. De selger alkohol og tobakk og har begrenset bruk for ungdommer. Den andre bedriften har 25 ansatte hvorav 6 er under 18. Her er det også begrenset bruk for ungdommer. Det er 10 stillinger det, fordelt på ca 100 ungdommer. Den eneste grunnen til at jeg som godt voksen har jobb i bygda er fordi jeg er den eneste faglærte innen feltet her. Bussen til nærmeste by går kl 10 mandag-fredag, og bussen hjem går kl 14. Og da tar det 45 minutter å kjøre hver vei. Så helt enkelt er det absolutt ikke for alle. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Okusan Skrevet 6. juli 2011 #73 Del Skrevet 6. juli 2011 Hjelper ikke å ansette en med erfaring hvis man ikke har bra karaterer. Mulig det, men hvor i alle dager står det skrevet at man ikke kan ha gode karakterer selv om man har en ekstrajobb? Det er slett ikke min erfaring. Strengt tatt tror jeg det ofte er omvendt- de som gidder å jobbe, gidder stort sett en hel del annet også: jobbe med skolearbeid, være med i speideren, spille fiolin, trene friidrett. Med det unntaket at en del bor på plasser der det er helt umulig å få jobb, eller har spesielle behov i forhold til skolegang, skjønner jeg ikke at foreldre lar sine barn la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #74 Del Skrevet 6. juli 2011 Hvordan fikk du jobben på tivoliet? Vi (jeg og ei til) spurte sjefen om det var muligheter for å få litt jobb mens de var der. Vi fikk svar med engang, ble satt opp på en liste og fikk beskjed om når vi skulle møte opp dagen etterpå. Det er noen år siden da, så kanskje det har blitt litt strengere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #75 Del Skrevet 6. juli 2011 Jo mindre by, jo lettere å få jobb. I en storby får de mye flere søkere, og de fleste er da eldre enn atten. Da velger de de som er over atten. Nå vet jeg ikke hvilke by du bor i, men i de største byene er det faktisk ganske vanskelig dersom du ikke har kontakter. Jeg har søkt utallige jobber i diverse butikker og vaskejobber,men jeg får de ikke. Jeg får med en gang beskjed om at jeg er for ung, når de hører jeg er 16. Jeg bor i Oslo. Barnet mitt er 14 år, og går med Aftenposten, Aftenutgaven. Vi ringte Aftenposten og spurte om de hadde noen ledige ruter, kjenner ingen som jobber der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 6. juli 2011 #76 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Jeg bor i Oslo. Barnet mitt er 14 år, og går med Aftenposten, Aftenutgaven. Vi ringte Aftenposten og spurte om de hadde noen ledige ruter, kjenner ingen som jobber der. Men det er omtrent eneste jobbmuligheten, så hvis det er eneste yrket du kan komme med så ser du jo selv at det er vanskelig. Jeg har selv gått med avisen, men det var ikke min jobb da, men en venninne som ikke turte å gå alene, men foreldrene tvang henne. Jeg har selv tidligere hatt lyst til å gå med avisen, men fikk ikke lov av mamma Endret 6. juli 2011 av Thessie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #77 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg hadde aldri jobb ved siden av skolen. Er veldig glad for at foreldrene mine lot meg konsentrere meg om skolen og en-to fritidsaktiviteter (+ egentrening/-øving knyttet til disse) og la meg ha fritid resten av tiden. Det gav meg ganske gode karakterer og god livskvalitet. Jeg prøvde en lengre periode å få en liten deltidsstilling, men i "min" by måtte man kjenne noen, og siden jeg ikke gjorde det fikk jeg ingen jobb. Det var rett og slett umulig å få deltidsjobb uten kontakter når man ikke hadde fylt atten. (Ja, jeg prøvde mange drittsteder, men fikk ingenting.) Gjennom en myndig venninne som jobbet i matbutikk var jeg med på vareopptelling et par ganger, men det var alt. (Kan legge til at i mitt nabolag bodde kun pensjonister, eldre barn eller barn på min alder - ingen mulighet til å være barnevakt. Jeg gikk også mye på tur med hunden til en av de eldre damene i gaten, men hverken fikk eller ville ha betalt for dette.) Jeg hjalp til mye hjemme med matlaging, vasking og diverse annet. Det gjorde at jeg fikk litt ukelønn. Heldigvis har jeg hatt foreldre som har dekket det jeg hadde behov for av klær, fritidsaktiviteter o.l.. Det vil ikke si at jeg ikke har lært verdien av penger. Jeg fikk aldri "moteklær", mange eller dyre sko, sminke, hårting o.l., jeg arvet veldig mye fra søskenbarn og døtrene til mammas venninner. Familien har aldri dratt på dyre ferier, aldri til syden. Jeg lånte de bøkene jeg ville lese på biblioteket. Ukelønnen jeg fikk måtte dekke kinoturer (svært sjelden), mobiltelefon (svært lavt forbruk), sminke (ikke mye) og annet dill dall, og dette gjorde at jeg ble svært bevisst på pengebruk, hva ting kostet o.l. Jeg tror også mine foreldres syn på penger har bidratt til mitt syn på penger. De to siste somrene før jeg ble atten dro jeg på "kurs" i utlandet som varte i tre-fire uker. Takket være greie/gode karakterer, stå på-vilje og stor interesse fikk jeg tips og anbefalinger fra lærer om å søke på disse kursene, og jeg fikk disse gratis. Siden dette tok mye av ferien ble det ikke sommerjobb på meg, men jeg er tror at attester fra disse kursene også ser bra ut på CV. Min første sommerjobb fikk jeg som attenåring, dog gjennom kontakter. Jeg arbeidet hardt og bidro positivt to somre der, og har en fantastisk attest og referanse derfra. Min andre sommerjobb har jeg også en svært, svært god attest og referanse fra. Dette gjorde at jeg ikke hadde problemer med å få en god deltidsjobb under studietida. Min erfaring er at kvaliteten på den jobben jeg gjorde har betydd mer enn det at jeg ikke hadde en eneste jobb før jeg fylte atten. jo, det gir en erfaring i å forholde seg til arbeidstider og arbeidsoppgaver - selv om de ikke er kompliserte, og det gir en en sjef som kan være referanse når en skal søke andre arbeid senere. Svært lavt/ikke fravær (dager og timer) på et vitnemål kan også indikere at man ikke har problemer med å forholde seg til arbeidstider. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 6. juli 2011 #78 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg hadde aldri jobb ved siden av skolen. Er veldig glad for at foreldrene mine lot meg konsentrere meg om skolen og en-to fritidsaktiviteter (+ egentrening/-øving knyttet til disse) og la meg ha fritid resten av tiden. Det gav meg ganske gode karakterer og god livskvalitet. Jeg prøvde en lengre periode å få en liten deltidsstilling, men i "min" by måtte man kjenne noen, og siden jeg ikke gjorde det fikk jeg ingen jobb. Det var rett og slett umulig å få deltidsjobb uten kontakter når man ikke hadde fylt atten. (Ja, jeg prøvde mange drittsteder, men fikk ingenting.) Gjennom en myndig venninne som jobbet i matbutikk var jeg med på vareopptelling et par ganger, men det var alt. (Kan legge til at i mitt nabolag bodde kun pensjonister, eldre barn eller barn på min alder - ingen mulighet til å være barnevakt. Jeg gikk også mye på tur med hunden til en av de eldre damene i gaten, men hverken fikk eller ville ha betalt for dette.) Jeg hjalp til mye hjemme med matlaging, vasking og diverse annet. Det gjorde at jeg fikk litt ukelønn. Heldigvis har jeg hatt foreldre som har dekket det jeg hadde behov for av klær, fritidsaktiviteter o.l.. Det vil ikke si at jeg ikke har lært verdien av penger. Jeg fikk aldri "moteklær", mange eller dyre sko, sminke, hårting o.l., jeg arvet veldig mye fra søskenbarn og døtrene til mammas venninner. Familien har aldri dratt på dyre ferier, aldri til syden. Jeg lånte de bøkene jeg ville lese på biblioteket. Ukelønnen jeg fikk måtte dekke kinoturer (svært sjelden), mobiltelefon (svært lavt forbruk), sminke (ikke mye) og annet dill dall, og dette gjorde at jeg ble svært bevisst på pengebruk, hva ting kostet o.l. Jeg tror også mine foreldres syn på penger har bidratt til mitt syn på penger. De to siste somrene før jeg ble atten dro jeg på "kurs" i utlandet som varte i tre-fire uker. Takket være greie/gode karakterer, stå på-vilje og stor interesse fikk jeg tips og anbefalinger fra lærer om å søke på disse kursene, og jeg fikk disse gratis. Siden dette tok mye av ferien ble det ikke sommerjobb på meg, men jeg er tror at attester fra disse kursene også ser bra ut på CV. Min første sommerjobb fikk jeg som attenåring, dog gjennom kontakter. Jeg arbeidet hardt og bidro positivt to somre der, og har en fantastisk attest og referanse derfra. Min andre sommerjobb har jeg også en svært, svært god attest og referanse fra. Dette gjorde at jeg ikke hadde problemer med å få en god deltidsjobb under studietida. Min erfaring er at kvaliteten på den jobben jeg gjorde har betydd mer enn det at jeg ikke hadde en eneste jobb før jeg fylte atten. Svært lavt/ikke fravær (dager og timer) på et vitnemål kan også indikere at man ikke har problemer med å forholde seg til arbeidstider. Min utheving. Mine foreldre har da heller aldri tvunget meg til å jobbe ved siden av skolen. Jeg valgte det selv, og er veldig glad for det. Hadde f.eks aldri fått lærlingjobben min nå uten referansene og erfaringene jeg hadde fra tidligere jobb, + at det var deilig å ha "egne penger". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #79 Del Skrevet 6. juli 2011 Min utheving. Mine foreldre har da heller aldri tvunget meg til å jobbe ved siden av skolen. Jeg valgte det selv, og er veldig glad for det. Hadde f.eks aldri fått lærlingjobben min nå uten referansene og erfaringene jeg hadde fra tidligere jobb, + at det var deilig å ha "egne penger". Flott at dine foreldre ikke tvang deg. Det var mer ment som en kommentar til dem som krever at barna skal ha en deltidsjobb ved siden av skolen (er noen av dem her i tråden), men jeg vet at de fleste foreldre ikke er sånn. Jeg fikk ikke jobb, selv om jeg prøvde hardt. Synd for meg. Heldigvis har ikke min videre yrkeskarriere vært skadelidende av at jeg ikke hadde jobb før jeg ble atten. Men jeg ser absolutt at andre kan ha behov for referanser fra jobber de har før de blir atten. Kanskje det er et skille mellom ungdom som går yrkesfag og ungdom som tar høyere utdanning når det kommer til viktigheten av referanser fra arbeid utført før man ble atten. Jeg tviler på at jeg som 25-årig jobbsøker til f.eks. en departementsjobb hadde ført opp arbeidsgiveren jeg hadde da jeg var 16... Når man derimot er 17/18 år og søker på lærlingeplass vil en slik referanse være mye viktigere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Casall Skrevet 11. juli 2011 #80 Del Skrevet 11. juli 2011 Flott at dine foreldre ikke tvang deg. Det var mer ment som en kommentar til dem som krever at barna skal ha en deltidsjobb ved siden av skolen (er noen av dem her i tråden), men jeg vet at de fleste foreldre ikke er sånn. Jeg fikk ikke jobb, selv om jeg prøvde hardt. Synd for meg. Heldigvis har ikke min videre yrkeskarriere vært skadelidende av at jeg ikke hadde jobb før jeg ble atten. Men jeg ser absolutt at andre kan ha behov for referanser fra jobber de har før de blir atten. Kanskje det er et skille mellom ungdom som går yrkesfag og ungdom som tar høyere utdanning når det kommer til viktigheten av referanser fra arbeid utført før man ble atten. Jeg tviler på at jeg som 25-årig jobbsøker til f.eks. en departementsjobb hadde ført opp arbeidsgiveren jeg hadde da jeg var 16... Når man derimot er 17/18 år og søker på lærlingeplass vil en slik referanse være mye viktigere. Det har du nok helt rett i, men jeg tror likevel ikke det er dumt med litt erfaring. Tvang er feil, men ikke å dytte barna litt i riktig retning. Ingen har vondt av å jobbe en dag i uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå