Gå til innhold

Når bør tenåringsbarna få sommerjobb/jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er sant, men på den annen side tar det seg bedre ut med null erfaring når man er 15-16 enn når man er 20. Jeg ville tenkt mitt om en student som kom til vår bedrift og ønsket sommer/ekstra-jobb som aldri hadde levert en avis i sitt liv. Det hadde ikke telt positivt!

Klart det er pes å få den første jobben, men klarer man det er også mye gjort. Attesten og erfaringen er mer verdt enn lønna, for da har man noe å bygge videre på neste gang.

Selv vil jeg forvente at barna begynner å foreta seg noe aktivt for å tjene litt lommepenger når de er 14-15. Joda, vi kunne godt betalt for dem til de ble 25, men for deres egen del er det like greit å få erfaringen med en gang.

Er synd dere ikke tenker lengre egentlig. Det finnes mennesker som sliter på skolen og heller må prioritere fritiden med lekser enn å fly rundt å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Okusan

Er synd dere ikke tenker lengre egentlig. Det finnes mennesker som sliter på skolen og heller må prioritere fritiden med lekser enn å fly rundt å tjene penger.

Mulig det, og det finnes helt sikkert masse grunner til at folk velger å ikke jobbe. Det skal jeg ikke si noenting på.

Men jeg fastholder at i en bunke på 30 søknader, vil en voksen person med null arbeidserfaring skille seg negativt ut under ellers like vilkår. Sånn er det bare.

Endret av Okusan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de må for all del prioritere skolen. Er da vel ingen som mener noe annet heller.. Men majoriteten greier faktisk fint å ha en liten helgejobb ved siden av. Det er ikke snakk om å dømme de som ikke har jobb, men å få lov til å mene at ungdommen kan ha godt av en liten jobb ved siden av studier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, og det finnes helt sikkert masse grunner til at folk velger å ikke jobbe. Det skal jeg ikke si noenting på.

Men jeg fastholder at i en bunke på 30 søknader, vil en voksen person med null arbeidserfaring skille seg negativt ut under ellers like vilkår. Sånn er det bare.

Takk og lov finnes det steder som tenker litt lengre enn dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Okusan

Litt på siden av saken, kanskje, men siden du nå to ganger har påpekt at jeg/vi tenker fryktelig kort- hvordan mener du at man skal tenke da?

En gang til: en bedrift har 30 søknader og kort tid til å velge ut tre kandidater. Skal vi da sitte og gjette grunnene til de som har dårlig kompetanse eller lite erfaring? Skal vi likestille dem med de sterke søknadene?

Og en ting til: det er mange som leser med snille briller, blant annet jeg. Er du ferdig med videregående, og har aldri tjent en krone, men vært aktiv i skoleavisa eller jobbet frivillig for Røde Kors, kan det telle like mye som betalt arbeid. Eller om man oppgir spesielle omstendigheter som fører til at skolearbeid tar unormalt lang tid.

Men å slenge ut en påstand om at det er korttenkt å ta hensyn til arbeidserfaring blir litt merkelig. Og jeg håper da at det finnes flere "korttenkte" som meg, slik at ungene mine og andre unge ekstraarbeidere får belønning for den innsatsen de legger ned, til tross for at de kunne tenke seg 8 ukers ferie hver sommer :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å rydde ett panterom gir ikke akuratt mere arbidserfaring. Hvem som helst hadde klart det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest

Inspirert av en annen tråd her inne;

Når bør ungdommer få sin første sommerjobb? Evt når bør de få sin første jobb?

Når fikk du din første sommerjobb/jobb -eller barna dine for den del?

Jeg fikk sommerjobber fra jeg var 13, og jobbet fast fra jeg var 17.

Vet om folk som har søkt år etter år og ikke fått noe. Jeg fikk meg ikke sommerjobb før jeg var 21 utenom kontakter.

Jeg har jobbet litt for andre jeg kjenner, men det er vanskelig å få sommerjobb som ung. Jeg ville gjerne ha sommerjobb når jeg var 15, men fikk ikke. I år fikk jeg heller ingen sommerjobb, så da får jeg heller nyte været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krizzy

Jeg gikk med avisen når jeg fylte 12 år. Min aller første sommerjobb. Gikk med avisen hver sommer frem til jeg var 15 år. På samme tidspunkt fikk jeg min første deltidsjobb. Jobbet deltid, en dag i uken, etter skolen (det var litt stressende for det var langt fra skolen min til jobben). Noen uker etter fikk jeg med deltidsjobb, nummer to. Jeg vasket et stor lokalet annhver helg. Hadde begge jobbene fram til jeg fikk min første fulltidsjobb som 18åring. :)

Endret av Krizzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? i en bunke med søknader der søkerne stiller mer eller mindre likt vil jo de med jobberfaring alltid stå sterkere enn de uten erfaring.

Å ha noen attester eller referanser er kjempeviktig når man skal ut å søke jobb - synd ikke alle ser det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? i en bunke med søknader der søkerne stiller mer eller mindre likt vil jo de med jobberfaring alltid stå sterkere enn de uten erfaring.

Å ha noen attester eller referanser er kjempeviktig når man skal ut å søke jobb - synd ikke alle ser det.

Hjelper ikke å ansette en med erfaring hvis man ikke har bra karaterer. Å hvordan i huleste skal man få erfaring hvis ingen vil ansette folk uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet forresten ikke helt om jeg kjøper unnskyldningen om at man må være 18 for å bli ansatt rundt omkring. Det er ihvertfall bare tull. Jeg bor i en middels stor by på Østlandet, og her har de aller fleste 16 åringene jeg kjenner jobb. Noen vasker, noen går med aviser, men de aller fleste jobber i butikk. En del av jentene står i klesbutikker, og mange jobber i dagligvareforretninger. Her kan de naturlig nok ikke sitte i kassa, men hvis man legger inn søknader i de litt større matbutikkene med flere avdelinger, kan de jobbe i ferskvare, frukt og bakeriavdelingene. De aller yngste blir gjerne ansatt som ryddehjelper.

Klart man ikke kan velge og vrake i jobber før man er myndig, men vil man ha jobb så får de aller fleste det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet forresten ikke helt om jeg kjøper unnskyldningen om at man må være 18 for å bli ansatt rundt omkring. Det er ihvertfall bare tull. Jeg bor i en middels stor by på Østlandet, og her har de aller fleste 16 åringene jeg kjenner jobb. Noen vasker, noen går med aviser, men de aller fleste jobber i butikk. En del av jentene står i klesbutikker, og mange jobber i dagligvareforretninger. Her kan de naturlig nok ikke sitte i kassa, men hvis man legger inn søknader i de litt større matbutikkene med flere avdelinger, kan de jobbe i ferskvare, frukt og bakeriavdelingene. De aller yngste blir gjerne ansatt som ryddehjelper.

Klart man ikke kan velge og vrake i jobber før man er myndig, men vil man ha jobb så får de aller fleste det.

Tull? Kanskje tull der du bor, men ikke mange steder jeg veit om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke å ansette en med erfaring hvis man ikke har bra karaterer. Å hvordan i huleste skal man få erfaring hvis ingen vil ansette folk uten.

Er nok ikke bare karakterer som teller. Og selvfølgelig får man seg alltids jobb.. Men drømmejobben får du nok ikke. Jeg sier ikke at alle MÅ jobbe, men å si at det er umulig å få seg jobb, går jeg ikke på. Da går det nok mere på hvor hardt man prøver. Men desverre må du kanskje belage deg på "drittjobbene".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thessie!

Jo mindre by, jo lettere å få jobb. I en storby får de mye flere søkere, og de fleste er da eldre enn atten. Da velger de de som er over atten. Nå vet jeg ikke hvilke by du bor i, men i de største byene er det faktisk ganske vanskelig dersom du ikke har kontakter. Jeg har søkt utallige jobber i diverse butikker og vaskejobber,men jeg får de ikke. Jeg får med en gang beskjed om at jeg er for ung, når de hører jeg er 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke bare karakterer som teller. Og selvfølgelig får man seg alltids jobb.. Men drømmejobben får du nok ikke. Jeg sier ikke at alle MÅ jobbe, men å si at det er umulig å få seg jobb, går jeg ikke på. Da går det nok mere på hvor hardt man prøver. Men desverre må du kanskje belage deg på "drittjobbene".

Jeg har en jobb jeg. Så jeg slepper disse såkalte drittjobbene som du så fint kaller det. Veldig merkelig at jeg fikk daværende drømmejobben uten å ha tidligere jobberfaring også.. Merkelig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Hva er det egentlig du mener er ''drittjobber''? For meg er en jobb en jobb, og jeg har aldri vært kresen. Jeg har søkt på mc'donalds, vaskejobber, ryddejobber og diverse andre jobber som hos enkelte andre ikke ligger høyt på ønskelisten, men jeg får ikke disse jobbene heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er eldstemann i søskenflokken og innrømmer at jeg er en smule bortskjemt. Fikk min første jobb som 19-åring. Søsteren min startet faktisk da hun var 16!

Da jeg gikk på vgs var jeg (og foreldrene mine) veldig opptatt av gode karakterer + jeg hadde hest som krevde noen timer hver eneste dag. Sier ikke at jeg ikke kunne jobbet, men det var ikke noe press på det hjemmefra, og det ble ikke jobbing på meg før jeg var 19 år. Da begynte jeg å studere, og har siden hatt 2-3 jobber ved siden av studiene.

Syns det er veldig viktig å vise at man kan kombinere skole og jobb. Hadde jeg fremdeles kun konsentrert meg om skolen og fått penger av mamma, hadde jeg neppe vært attraktiv i arbeidsmarkedet neste år når utdannelsen min er ferdig.

Det er ikke så lett for de under 18 å finne jobb i større byer, men NOE får man nok. Ellers syns jeg det er sunt å jobbe litt i helgene fra vgs-alder. Få erfaring og lære verdien av penger. Jeg angrer på jeg ikke startet tidligere, mamma skulle nok pressa litt på før jeg ble 19 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Å rydde ett panterom gir ikke akuratt mere arbidserfaring. Hvem som helst hadde klart det.....

Jo, det viser foreksempel at man klarer å holde på en jobb! DET er viktig det!

Og så viser det også ofte at man tok det man kunne få, og ikke surmulte fordi man ikke fikk jobbe på klesbutikken man digger..... ;)

Ta lillesøsteren min på 22 foreksempel... Hun har aldri holdt på en jobb mer en 2 mnd..... DET sier sitt på en CV for å si det sånn!

Hjelper ikke om man da evt. har kun toppkarakterer!

Mange arbeidsgivere ville da heller valgt en som har hatt ryddejobb på et panterom i ett helt år, men med svake karakterer ;)

Vet om folk som har søkt år etter år og ikke fått noe. Jeg fikk meg ikke sommerjobb før jeg var 21 utenom kontakter.

Jeg har jobbet litt for andre jeg kjenner, men det er vanskelig å få sommerjobb som ung. Jeg ville gjerne ha sommerjobb når jeg var 15, men fikk ikke. I år fikk jeg heller ingen sommerjobb, så da får jeg heller nyte været.

Spørs på hva man er villig til å ta det :)

Fins ALLTID "drittjobber" rundtomkring! Ved å ta en sånn en viser man at man VIL!

Jeg har aldri hatt bra karakterer! MASSE 2-ere og litt 3-ere fra ungdomsskolen. (På skalaen der 6 var toppkarakter, er vel omvendt nå kanskje? :klo: )

Har aldri stoppet meg fra å få jobber fordiom, men jeg har tatt det jeg har kunnet få, har ikke søkt på toppjobbene for å si det sånn.

Man må kjenne sine begrensninger også :)

Har hatt vaskejobber, dagligvarebutikk, barnehageassistent, SFO-assistent, kioskansatt, bensinstasjon.....

Når jeg ble 24-25 år og hadde mye ærfaring på rumpa, så begynte jeg å søke på jobber jeg mente jeg kunne ha kunnskap og erfaringer til. Fikk meg en bra jobb og var der i mange år.

Flyttet til ett nytt sted da jeg ble sammen med samboeren min. Fikk jobb som assistent i barnehage, og det er supert om det ikke er et for stort sted, for en blir kjent med masse forskjellige foreldre! Var faktisk en av disse foreldrene som ansatte meg der jeg jobber i dag :)

Så moralen er at man må ta det man kan få, holde på det en stund mens man kanskje samtidig leter etter noe bedre!

Heller det enn å få penger fra nav og en CV full i hull ;)

Og penger blir det, selv om man ikke har den morsomste jobben i gata ;)

.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en liten småjobb annenhver mandag en periode hvor jeg tjente en 200 lapp rett i hånden da jeg var rundt 14-15. Men uten om det fikk jeg min første jobb som 19 nesten 20 åring. Da jobbet jeg et år mellom gymnas og universitet og har fått sommerjobb der nå.

Jeg er glad for at foreldrene mine aldri har pusha på meg en sommerjobb i ungdommen. En ting er om tenåringen vil ha sommer jobb, men jeg er glad for at jeg kan se tilbake på mine ungdomsår og vite at jeg hadde to helt utrolige måneder med fri og moro i lag med venner som heller ikke hadde sommerjobb.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skrev jeg hvis de ellers stiller likt. Men nå tror jeg ikke det er sånn at de som ikke begynte å jobbe før de ble myndige nødvendigvis har så veldig mye bedre karakterer enn de som har jobbet ved siden av skolen.

Og jo - du kan komme veldig langt med arbeidserfaring. Ved siden av den rette utdannelsen selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...