Gå til innhold

Når bør tenåringsbarna få sommerjobb/jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk min første jobb da jeg var 13 år. Dette var kun et par timer to ganger i uka. Da jeg var 16 år fikk jeg annen jobb som fast ekstrahjelp. Jobbet to kvelder i uka og annenhver lørdag fra da til jeg var ferdig med skolen. Unntaket var året jeg gikk almennfaglig påbygning; da var skolen bare tjue timer i uka så tok meg en jobb til. Da jobbet jeg hver dag, pluss hver lørdag.

Jeg skjønner jo at ting har forandret seg fra jeg var tenåring, tydeligvis vanskeligere å få jobb. Men synes generelt ungdom burde få jobb fra de begynner på videregående. Sommerjobb og helgejobb i det minste går ikke utover skolearbeid.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen vår, som fyller 14 nå i sommer, har sin første skikkelige sommerjobb nå i sommer. Da jobber han 14 dager på samme arb.plass som faren. Tjener 85,- kr timen + bonus. Flott tiltak fra arb.giver. :takke:

Skrevet

Begynte å jobbe da jeg var 15 år, helt på slutten av ungdomskolen.

Da jobbet jeg fulltid om sommeren og i alle ferier ellers, og jeg jobbet annenhver helg fast, i tillegg til noen dager iløpet av uka.... 1 dag hvis jeg jobbet helgen, 2 dager hvis jeg ikke hadde helgejobbing.

Skrevet

Syntes man skal få seg jobb når man er ferdig på skolen(hvis man har muligheten) De burde ha like myligheter til å kunne ha ferie som andre mennesker som jobber.

Man jobber jo ikke heeele sommeren om mann har sommerjobb. Noe ferie har nå ihvertfall alltid jeg og de jeg kjenner hatt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sommerjobb da jeg var 15 og 16!

Skrevet

Jeg kan ikke helt skjønne at det skal være så forferdelig vanskelig å få sommerjobb. Det er det broren min også alltid har sagt, men jeg er knappe året eldre og har alltid hatt jobb. Som tlfselger kan man jo jobbe lenge før man blir atten, oppvaskhjelp eller stuepike på hotell, hjelp i et gartneri osv. Jeg jobbet med å plukke bær hjemme om sommeren og tjente en del tusen på det, og ellers i året hadde jeg ansvar for alt som hadde med klesvask å gjøre. Jeg fikk min første deltidsjobb på høsten i tiendeklasse. Har alltid hatt jobb etter det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var vel 13 da jeg begynte som guide på et museum, og jobbet der hver sommerferie i mange år. Jeg har også hatt deltidsjobb ved siden av studiene i perioder - og fikk min første faste jobb da jeg var 23 :-)

Gjest grønnfi
Skrevet

Jeg begynte å jobbe da jeg var 13. Gatekjøkken avanserte så til Hotellbransjen-oppvasken så stuepike.

Det var lettere da og få seg jobb utenom skole.

Datteren min begynte å jobbe 1-2X i uka da hun var 14 i butikk, hun tjener nå sine egne penger og har selv sagt at hun ikke trenger lommepenger mer.

13 åringen min jakter på jobb, men blir avvist fordi hun er for ung. Hun satser på at hun er i jobb iløpet av vinteren, da har hun blitt14.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har passet barn og fått betalt siden jeg var 13 år. Jeg fikk min første deltidsjobb når jeg var 15 og den hadde jeg til jeg ble 18.

Jeg er klar over at det ikke er så lett å få seg sommerjobb nå som det var før, det er mange jobber det er 18 års grense på. Men å det er godt å føle at man kan tjene sine egne lommepenger, det har alle godt av.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok av dem som var veldig tidlig ute.

Vi var fem barn og skulle vi ha noe fint eller nytt, så måtte vi spare til det selv.

Jeg har passet barn siden jeg var 10-11 år. Ofte hver dag etter skolen, noen ganger bare sporadisk. Fikk vel 10 kr i timen dengangen (rundt 1990) så kunne bli en femtilapp eller litt mer i uka.

Når jeg ble 14 fikk jeg min første skikkelige jobb. Da vasket jeg på den lokale fiskeindustrien, og dette var to timer etter skilen hver dag, også i helgene, men da jobbet jeg stort sett 3-4 timer hver dag siden jeg da også hadde mer grovrengjøring enn i ukene.

Så min hverdag som 14-åring var at jeg sto opp, satte meg på bussen til ungdomsskolen (tok 25 minutter) var vel hjemme igjen rundt halv tre på ettermiddagen. Spiste meg en skive, og dro på jobb. Var hjemme i fem tiden til middag. Gjorde leksene mine, og hadde resten av kvelden fri med venner eller familie.

I helgene kunne jeg velge selv når jeg vile vaske. Kunne ta det tidlig eller sent, så lenge jeg var ferdig før de låste dørene klokken åtte. (Jeg hadde nøkler, men likte ikke å vere i det digre bygget helt alene)

Jeg startet med 56 kroner i timen, og tjente noen tusenlapper i måneden. Etterlengtede penger for ei jente som omtrent bare hadde arveklær, og som hadde venninner med "rikere" foreldre og hadde det meste nytt og pent (og for ikke å nevne diesel og levi's :sjenert: )

Så jubelen var stor når jeg dro til byen og kjøpte min aller første Levi's 501!!!!! ÅÅÅÅ som jeg elsket den buksen! :jepp: Følte meg som verdens flotteste! :nigo:

Sommerene måtte jeg ta ferie, så da jobbet jeg andre steder :)

Var f.eks dagmamma i en mnd når jeg var 15 år.

Når jeg skulle på videregående når jeg var 16 måtte jeg si opp denne jobben, og da hadde jeg sommerjobber i 2 mnd istedenfor på en kiosk.

Etter videregående ble jeg lærling og tjente litt, og så rett i jobb og det har jeg vert siden :)

For å sammenligne kan jeg fortelle litt om ene ekstrahjelpen vi har hatt på jobben min i det siste..... Hun er 16 år og skal jobbe med oss denne sommeren før hun skal avsted på videregående.

Hun gjør ikke det hun får beskjed om, hun "glemmer" at vi har spurt om det. Hun syter om vi ber henne tørke støv, hun klager over vonde skuldre om vi ber henne tørke over gulvene.... Når vi setter henne til å sortere klær eller sko, klager hun etter en liten time på sånne måter: "ÅÅÅÅ jeg kommer til å drømme om skosortering i natt jeg altså" eller "MÅ jeg virkelig gjøre dette lenger"?

Hun er rett og slett udugelig til veldig mye, og jeg blir så utslitt av å jobbe med henne! Hun er syklig, fisefin og skjør rett og slett!

Prøver å vise henne hvordan man kan gjøre ting mer effektivt og hvordan vi gjør ting generellt, men da bare drar hun på skuldrene og sier at hun gjør det nå på sin måte! :trist:

(Svarer det ikke frekt, men alikevel...)

Hadde jeg vert sånn i mine yngre dager kan jeg love dere at jeg ikke hadde vert her jeg er i dag! :lete:

Jeg føler at jeg har en god bakrunn som har gitt meg gode verdier i livet. Jeg og sambo har i dag veldig god økonomi, og nettopp fått vårt første barn. Vi har diskutert dette frem og tilbake lenge, og jeg står veldig fast på mitt om at barn SKAL ikke få alt rett oppi hendene!

Hva godt har de egentlig av en sparekonto som de aldri bruker, og som bare skal stå å vokse til de blir 18?

:nei:

Vi har rett og slett blitt enige om at ønsker barnet seg ny sykkel, skal det tas fra sparekonoen demmes.

Har dette barnet vert flink til å hjelpe til hjemme, og gjør en god innsats på skolen, kan vi belønne dette med at vi betaler halve sykkelen. Og så tar barnet halvparten fra sin konto.

Barnet skal da få vere med på hele prosessen med å gå i banken å ta ut penger og selve sykkelkjøpet. Skal få finne penger i egen lommebok og betale med. Dette er for meg superviktig, for hvordan skal en ellers få et innblikk i hvordan livet faktisk er?

Jeg har ihvertfall ingen planer om å sy puter under armene på mine barn!

Etter min mening skader det ikke at en 10-åring vet hvordan man koker poteter og setter på en maskin med klær - sålenge de også har massevis at tid til å få lov å vere barn!

Man skal ikke gi barna sine den letteste veien å gå. Man skal heller gi dem kunnskap og styrke til å fullføre strekningen!

Velger å poste dette som anonym fordi jeg utleverer meg selv veldig med min historie føler jeg :sjenert:

• Liker 1
Gjest Ruccola
Skrevet

Jeg var trillepike fra jeg var 12 år, gjerne hver dag etter skolen.

Fikk 20 kr i timen, så ble stort sett en hundrelapp i "ukelønn" hver fredag :nigo:

Og denne damen hadde faktisk bare ett barn, men hun gikk ikke i barnehagen, så de to timene jeg passet henne var morens fritid.

Passet henne fra hun var ca 2 år til hun var 4. Pluss at jeg gjerne satt barnevakt for dem ihelgene.

Skrevet

Begynte å jobbe da jeg var 19. Merkelig nok ble det folk av meg også. :sjenert:

• Liker 2
Skrevet

jeg passet barn fra jeg var 10 år. Så begynte jeg å vaske på jobben til min bestemor, og så vasket jeg på jobben til min far. Fra jeg var 15 år jobbet jeg i kiosk. Og etter det har jeg jobbet på gatekjøkken og parfymeri frem til jeg begynte å studere. Da fikk jeg meg jobb i helsevesenet som ektrahjelp frem til jeg fikk fast jobb etter utdanninga.

jeg lurer litt på hvilke jobber folk som sier det er vanskelig å skaffe seg jobb, som ung i dag, tenker på. Jeg skjønner at det ikke er store og godt betalte jobber man får. Men at det er umulig å skaffe seg f.eks en vaskejobb, skjønner jeg ikke.

Det er da ikke SÅ lenge siden jeg var ung heller!? ;)

Jeg jobbet ikke fordi mine foreldre ikke hadde råd til å skaffe meg det jeg trengte, men fordi jeg syntes det var stas. Samtidig fikk jeg beskjed om at dersom jeg skulle ha f.eks Levisbukse og andre merkeklær, som kostet mere enn andre klær, så fikk jeg skaffe de selv. Det syntes jeg i grunn var greit.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde min første sommerjobb da jeg var 15 (ble 16 det året). Fikk min første deltidsjobb som 16 åring, og hadde forskjellige deltidsjobber gjennom hele videregående. Det var helt naturlig her jeg er fra, hvertfall. De fleste vennene mine hadde også deltidsjobb på VGS.

Skrevet

Jeg begynte å jobbe på lørdagene i en kolonialbutikk da ejg var rundt 10 år, og har hatt sommerjobber og helgejobber siden da. Tror det var enklere å få jobber da jeg var liten enn det er nå, men tenker at ungdommer har veldig godt av å jobbe litt. Da får de en idé om verdien av penger, og de får føle på kroppen hva det vil si å jobbe for ting de ønsker seg. Det er sunt, uansett hvor god råd foreldrene deres har, syns jeg.

Min utheving.

Enig. Vi har aldri hatt dårlig råd, men mine foreldre ville likevel at jeg skulle tjene litt egne penger og faktisk spare opp og kjøpe meg ting jeg ønsket meg selv.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynte å jobbe da jeg var 19. Merkelig nok ble det folk av meg også. :sjenert:

Vi sier ikke at man MÅ jobbe som ung for å klare seg i livet for vi er alle ulike :)

Men så lenge man også har tid til å få vere barn og ungdom, så ser jeg bare positivt på det å lære seg livets realiteter tidligst mulig ;)

Hilsen hun med det laaaange innlegget skrevet klokken 12.24 ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg var sporadisk barnevakt for nabobarn fra jeg var 15, første deltidsjobb fikk jeg da jeg var 18. Sommerjobb hadde jeg først da jeg var student. Da jeg gikk på videregående drev jeg med mye på fritiden og for meg var det å ha tid til det viktigere enn å tjene ekstra penger.

Jeg tror ikke det nødvendigvis er en fordel for alle å skaffe seg arbeidserfaring mens de går på skole. Jeg jobber på videregående, og stort sett alle elevene (hvertfall de over 18) har deltidsjobber -for en del går det ut over både søvn og skolearbeid. Kolliderer skole og jobb er det gjerne jobben som vinner -de betaler jo...

Gjest Thessie!
Skrevet

Jeg kan ikke helt skjønne at det skal være så forferdelig vanskelig å få sommerjobb. Det er det broren min også alltid har sagt, men jeg er knappe året eldre og har alltid hatt jobb. Som tlfselger kan man jo jobbe lenge før man blir atten, oppvaskhjelp eller stuepike på hotell, hjelp i et gartneri osv. Jeg jobbet med å plukke bær hjemme om sommeren og tjente en del tusen på det, og ellers i året hadde jeg ansvar for alt som hadde med klesvask å gjøre. Jeg fikk min første deltidsjobb på høsten i tiendeklasse. Har alltid hatt jobb etter det.

Teknisk sett så KAN man jo jobbe som telefonselger, oppvaskhjelp og stuepike før man er 18, men mange steder har som prinsipp å ikke ansette folk under 18 år uansett. Jeg har søkt jobber innen alle disse yrkene, men jeg har vært for ung. Men dette var da ikke sommerjobb, men deltidsjobb. Mamma har ikke tillatt meg sommerjobb, da vi alltid reiser på flere spontane ferier i løpet av sommeren.

Skrevet

Vil si det kommer ann på ungdommens moral. Vil hxn ikke jobbe: ikke gi masse penger fra din lommebok. Lær barnet verdien av pengene; ønsker de noe raskere: la dem jobb for det.

Her har eldstemann vært flink å jobbe og har en solid sparekonto med over 100 000,- på. Han har jobbet litt her og der siden han var 15 år. Nummer to er en helt annen type og bruker det han har. Sparekontoen står det ca 15000,- fordi vi foreldre sier at halvparten av opptjente midler skal inn på sparekontoen. En dag lærer forhåpentligvis nummer to også verdien av å jobbe/spare. Men desverre er de så forskjellige i normene sine til tross for like verdier hjemmenfra. Men vi foreldre passer på å flette dette inn i samtalene innimellom også da. ;)

Gjest Okusan
Skrevet (endret)

Til dere som mener at det er en selvfølge at 16-17-18-åringer skal ha seg en deltids- eller sommerjobb for å tjene egne penger, så skal dere vite at det er langt i fra enkelt for alle å få en jobb i så ung alder. De starter på scrach med null erfaring og er man under 18 er det store begrensninger på når og hva man kan jobbe med.

Det er sant, men på den annen side tar det seg bedre ut med null erfaring når man er 15-16 enn når man er 20. Jeg ville tenkt mitt om en student som kom til vår bedrift og ønsket sommer/ekstra-jobb som aldri hadde levert en avis i sitt liv. Det hadde ikke gitt noe positivt inntrykk!

Klart det er pes å skaffe seg den første jobben, men klarer man det er også mye gjort. Attesten og erfaringen er mer verdt enn lønna, for da har man noe å bygge videre på neste gang.

Selv vil jeg forvente at barna begynner å foreta seg noe aktivt for å tjene litt lommepenger når de er 14-15. Joda, vi kunne godt betalt for dem til de ble 25, men for deres egen del er det like greit å få erfaringen med en gang.

Endret av Okusan
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...