AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #1 Del Skrevet 5. juli 2011 Inspirert av en annen tråd her inne; Når bør ungdommer få sin første sommerjobb? Evt når bør de få sin første jobb? Når fikk du din første sommerjobb/jobb -eller barna dine for den del? Jeg fikk sommerjobber fra jeg var 13, og jobbet fast fra jeg var 17. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #2 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg synes at ved 15-årsalderen bør man i hvertfall gjøre noe for å tjene egne penger, selv om det ikke er snakk om en skikkelig deltidsjobb. Rundt 18-årsalderen er det vel direkte pinlig å ikke tjene lommepengene sine selv? Jeg begynte å være "trillepike" da jeg var i tiårsalderen, altså trillet tur med småbarn som skulle sove i vogna eller bare trengte seg en tur ut. I 12-årsalderen begynte jeg å sitte barnevakt på kveldene. Da jeg var 15-16 var jeg "dagmamma" i skoleferiene og helgene, altså med ansvar for et eller to barn mens foreldrene var på jobb. Som 16-åring fikk jeg også min første "skikkelige" jobb da jeg fikk sommerjobb i kommunen i tre uker. Etter det har jeg alltid hatt en eller annen form for jobb ved siden av skolen, enten på ettermiddager/kvelder eller i ferier. Det har vært mye barnevaktsitting, men også vaskejobber og etter jeg fylte 18 jobbet jeg mye som vikar i barnehager og SFO. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #3 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg synes det kommer an på barna og hva de gjør ellers. Noen tenåringer er rett og slett lite egnet til å ha deltidsjobber/sommerjobber, noen tenåringer har faktisk ikke tid/krefter til det. Selv hadde jeg en fast deltidsjobb fra jeg var 13 til jeg var 17. Etter det har jeg levd på stipend og lån, og klart meg uten jobb ved siden av skolen. Men jeg var en ansvarsfull trettenåring med nesten ingenting å gjøre og var lite aktiv på ettermiddagene, så for meg passet det fint. Venninna mi som drev med sport på internasjonalt nivå hadde IKKE hatt tid til det på den tiden, for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluffe Skrevet 5. juli 2011 #4 Del Skrevet 5. juli 2011 Syntes man skal få seg jobb når man er ferdig på skolen(hvis man har muligheten) De burde ha like myligheter til å kunne ha ferie som andre mennesker som jobber. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosemose Skrevet 5. juli 2011 #5 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg begynte å jobbe på lørdagene i en kolonialbutikk da ejg var rundt 10 år, og har hatt sommerjobber og helgejobber siden da. Tror det var enklere å få jobber da jeg var liten enn det er nå, men tenker at ungdommer har veldig godt av å jobbe litt. Da får de en idé om verdien av penger, og de får føle på kroppen hva det vil si å jobbe for ting de ønsker seg. Det er sunt, uansett hvor god råd foreldrene deres har, syns jeg. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 5. juli 2011 #6 Del Skrevet 5. juli 2011 Jobba nokon timar i butikk annakvar laurdag frå eg var 15, og hadde diverse sommarjobbar frå då. Då eg vart 18 år fekk eg meg jobb som servitør på hotell ved sidan av skulen, og jobba minimum annakvar helg, gjerne ein del meir. Då eg studerte jobba eg kun i feriene, eg valde å drive med studentaktiviteter og frivillig arbeid på fritida i den perioden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 5. juli 2011 #7 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg startet å jobbe som13åring i sommerferien. Men det var som jordbærplukker dvs to uker av sommerferien, den type jobbber får en vel ikke lenger så det er ikke lett å få jobb som ungdom lenger. Ryddehjelpene i butikkene er borte og alle skal helt være over 18 over alt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaprifolen Skrevet 5. juli 2011 #8 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg er 25, var "hund-og-katte-passer" for naboene fra jeg var 10-12. Låste katt inn og ut, fylte på mat og vann. Med hund var det bare å gå tur så eieren "slapp", var veldig stas! Dagmamma noen uker fra jeg var 11-12 år. Min mor var tilgjengelig ved nødvendig assistanse. Jobbet fast fra jeg var 15, og forsørget mitt eget forbruk. Flyttet ut da jeg var 16. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. juli 2011 #9 Del Skrevet 5. juli 2011 Eg byrja vel med småjobbar som 12-13-åring. Skikkeleg deltidsjobb fekk eg då eg var 16. Tykkjer ungdommar bør ta sumarjobb frå dei er 15-16 år i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 5. juli 2011 #10 Del Skrevet 5. juli 2011 (endret) Jeg fikk ikke sommerjobb før etter fylte 20. Jeg hadde aldri behovet for det, ettersom jeg egentlig ikke trengte lommepenger, og dessuten tilbrakte jeg feriene sammen med familien så lenge jeg bodde hjemme. Jeg er svært familiekjær, ja. (For ordens skyld: Vi snakker ikke sydenturer eller lignende ferier.) Deltidsjobb hadde jeg aldri greid ved siden av vgs (var på skolen hele dagen, og kom som oftest hjem rundt seks. Da skulle jeg spise middag, og så måtte jeg legge meg rundt ti for å få nok søvn før jeg skulle tidlig opp og på skolen dagen etterpå). Deltok selvsagt med husarbeid og lignende, men hadde ingen jobb. Nå som jeg er litt "eldre", har flyttet hjemmefra, osv. har jeg sommerjobb, men ikke deltidsjobb. Jeg hadde fortsatt greid meg uten sommerjobb, men det er noe jeg velger å ta fordi en blank CV absolutt ikke ser bra ut når man skal søke "skikkelige" jobber. Det med en tynn CV (og selvsagt noe mindre jobberfaring) er den eneste haken jeg ser med at jeg ikke har hatt sommerjobber i ungdommen, for jeg har svært gode minner fra ferier på den tiden. Konklusjonen min er derfor at man må se an ungdommen, men at sommer- og deltidsjobber kan være bra for utvikling av ansvarsfølelse, osv., er det vel liten tvil om. Endret 5. juli 2011 av Litia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørn82 Skrevet 5. juli 2011 #11 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg begynte å jobbe når jeg var 15år. (Ikke fulltid) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#Mj# Skrevet 5. juli 2011 #12 Del Skrevet 5. juli 2011 var barnevakt et par timer i måneden fra jeg var 12, fikk deltidsjobb når jeg var 17. men jeg hadde leitet etter jobb kjempelenge, det er veldig vanskelig å få jobb når man er under 18! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest maya86 Skrevet 5. juli 2011 #13 Del Skrevet 5. juli 2011 var tydeligvis ikke logga inn her nei men fikk min første deltidsjobb som 14 åring, på gatekjøkken/kafe/hotell. og siden har jeg jobba deltid ved siden av skolen, og fulltid når jeg ikke har gått på skole. jobber ikke deltid nå, siden jeg studerer i utlandet, og jobbmuligheter er ganske få og fryktelig dårlig betalt, så tjener ikke noe på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibi Skrevet 5. juli 2011 #14 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg hadde sommerjobb fra jeg var 13, og vaskejobb (1-1,5 time hver hverdag) fra jeg var 15. Før det satt jeg barnevakt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #15 Del Skrevet 5. juli 2011 Til dere som mener at det er en selvfølge at 16-17-18-åringer skal ha seg en deltids- eller sommerjobb for å tjene egne penger, så skal dere vite at det er langt i fra enkelt for alle å få en jobb i så ung alder. De starter på scrach med null erfaring og er man under 18 er det store begrensninger på når og hva man kan jobbe med. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttery Skrevet 5. juli 2011 #16 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg er selv i utsatt "burde ha sommerjobb/deltidsjobb" alderen, og jeg må si det er tilnærmet umulig å få seg jobb når man er så ung lenger. Ikke gøy når man faktisk er både arbeidskjær og flittig, men det ikke er noe å oppdrive med mindre man er niesa/dattra/barnebarnet til noen som eventuelt kan tilby deg jobb. I allefall sånn er det her, noe som er supersupersuperkjedelig 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DysterPytten Skrevet 5. juli 2011 #17 Del Skrevet 5. juli 2011 Jeg fikk min første sommerjobb som 18 åring, fikk også fast jobb i en annen bedrift utpå høsten. Der jge er ifra, var det ikke sommerjobber å få, måtte langt for å finne en. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 6. juli 2011 #18 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Synes det er passe å få seg en ekstrajobb og sommerjobb når man begynner på videregående, så kan man holde seg med lommepenger selv, og ev. spare til moped eller bil. Jeg hadde diverse sommerjobber, alt fra å klippe gress og å sitte barnevakt til å snu hamburgere. Endret 6. juli 2011 av Badabing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thessie! Skrevet 6. juli 2011 #19 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Jeg har aldri hatt noen fast jobb eller sommerjobb. Men siden jeg var 10 år har jeg omtrent alltid hatt minst en hund jeg jevnlig passer og går på tur med. Jeg har også vært barnepasser et par ganger. Men har ikke gjort dette for pengenes skyld og tjener jo langt i fra det jeg hadde gjort om jeg hadde hatt en skikkelig jobb, nå får jeg vell noen hundrelapper i måneden. Men jeg har søkt på ufattelig mange deltidsstillinger og sommerjobber, bl.a flere hos mc'donalds, og jeg har ikke vært kresen. Men jeg får ikke jobb, jeg er nå snart 17. Så det er utrolig vanskelig å få jobb, og jeg får omtrent alltid tilbakemelding om at jeg er for ung. Jeg bor i storby da, har inntrykk av at det er lettere å få seg jobb som ung i mindre byer (men aner ikke om dette faktisk stemmer) Endret 6. juli 2011 av Thessie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meca Skrevet 6. juli 2011 #20 Del Skrevet 6. juli 2011 Jeg fikk min første sommerjobb i sommerferien mellom 1. og 2. klasse på vgs, og beholdt den samme jobben de tre følgende årene, dog kombinert med hundreprosentsstilling den siste av disse somrene. Nå som jeg er student føler jeg ikke at jeg har samme anledningen til å ha jobb, da det er mye mer krevende å gå på universitetet enn på vgs, men jeg vet om mange som klarer det. Jeg vil nok poengtere det noen sier over, at man ikke kan ta et generelt standpunkt på området. Jeg har selv hatt delvis personalansvar for ungdommer i sommerjobb da jeg var 18-19, og ungdommene var fra 14-17. Det er virkelig stor forskjell på ungdommers evne, for ikke å snakke om arbeidsmoral når de er i den alderen, og det er mange som har et modenhetsnivå som ikke gjør seg i en sommerjobb. Samtidig er det jo så klart mange som fungerer veldig godt også i denne alderen, så jeg tror nok det må en skjønnsmessig vurdering til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå