AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #1 Skrevet 5. juli 2011 Forskjellsbehandling er på mange måter naturlig. Vi er forskjellige og trenger derfor forskjellig oppfølging. Men i store trekk bør jo ting være likt og dermed rettferdig for barna. Nå er vi i en litt vanskelig mellomsituasjon. Min mann har to barn fra tidligere. De er 12 og 19 år gamle. 19-åringen har flyttet for seg selv og klarer seg fint alene, men får litt penger/smågaver innimellom av oss fordi vi ønsker å hjelpe til litt. 12-åringen bor hovedsaklig hos sin mor med relativt hyppig samvær hos oss, mannen betaler bidrag som han skal og bidrar ellers ekstra ved behov. Jeg har vært en del av barnas liv i seks år og vi har et godt forhold til hverandre. Bare fryd og gammen altså. Nå venter vi en liten baby, min førstefødte (og sannsynligvis eneste). Barnet blir såklart halvsøsken til mannens barn. Som spent blivende førstegangsmamma tenker jeg masse på ting jeg ønsker å gjøre for barnet mitt. En av tingene er å opprette en sparekonto fra ung alder der vi kan la barnetrygden få rente seg og bli en fin gave til barnet når det en dag skal kjøpe seg sin første bolig. Men stebarna mine har ingen sånn konto, og det gnager litt i meg. Hvordan løser vi dette uten å gjøre det sårt for den ene eller den andre? Det kan føles urettferdig for stebarna at lillesøster/lillebror får en stor pengesum til boliginnskudd en dag mens de selv ikke får noe i nærheten av så mye. Men så er jo dette sikkert mer enn 20 år fram i tid, så det er jo tidlig å bekymre seg for det. Likevel vil jeg ikke gjøre noe som kan skape uvilje mellom søsknene. Samtidig blir det jo litt feil at mitt barn ikke skal få denne muligheten (som er tradisjon i min familie) fordi mannen min og hans eks valgte å prioritere annerledes da deres barn ble født? Det hører også med til historien at vi (mannen min og jeg) har hatt elendig økonomi siden vi møttes. Nå har ting løsnet og framtida ser veldig lys ut. Ikke at vi blir rike på noen måte, vi har ikke mulighet til å gi hans barn store pengesummer. Men vi tror det skal gå helt fint å sette tilside barnetrygden til minsten. Hva ville dere gjort?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #2 Skrevet 5. juli 2011 Hva du gjør m.h.t spare konto for ditt barn er opp til deg. Du må ha rett til å gjøre ting på din måte med ditt/ deres barn. Har ikke foreldrene til stebarna valgt å opprette sparekontoer til sine barn, betyr ikke det at ikke du skal gjøre det. Nå går jeg utifra at foreldrene til stebarna var noe yngre enn det du er når du får barn, å økonomien deres var nok en helt annen enn din økonomi er når du nå får barn i godt voksen alder. Har selv stebarn og ett eget barn (som ikke er samboers) å stort sett så prøver vi å ikke gjøre forskjell på barne, men på enkelte områder så tar jeg valg uavhengig av samboer da jeg har lyst til å videreføre endel "familietradisjoner" til mitt barn. Mitt barn vil bl.a få bunad til sin konfirmasjon. Bunad var ikke tema for stebarnas foreldre når de ble konfirmert. 1
Husfrua Skrevet 5. juli 2011 #3 Skrevet 5. juli 2011 At din mann og hans eks ikke valgte å sette av barnetrygden til deres barn, syns jeg ikke er ditt problem faktisk. Mor til disse guttene mottar vel dobbel barnetrygd for han på 12? I såfall kunne jo hun spart til dem? 5
Gjest Klaveret Skrevet 5. juli 2011 #4 Skrevet 5. juli 2011 Jeg synes dette er litt vanskelig. For de største ungene er jo også mannens barn. Samtidig så må du få gjøre hva du synes er rett for ditt barn. Tenk tanken at dere ikke er et par om ti år. Ville du ikke da ha ønsket at du sparte til ditt barn?
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #5 Skrevet 5. juli 2011 Jeg syntes det blir feil. For den barnetrygden er jo også mannens penger. Ergo han setter penger og hejler kommende unge, men ikke eksisterende barn.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #6 Skrevet 5. juli 2011 Jeg syntes det blir feil. For den barnetrygden er jo også mannens penger. Ergo han setter penger og hejler kommende unge, men ikke eksisterende barn. Men ts skal da ikke være nødt til å hverken gjøre som mannen og stebarnas mor eller oppdra barnet på akkurat samme måte. Både hun og mannen har nok andre verdier og tradisjoner enn stebarnas mor. Greit nok at man skal prøve å ikke gjøre for store forskjeller, men noen forskjeller må det bli hvis ikke ts og mannen skal oppdra barnet på akkurat samme måte som mannens X. Kan jo hende at mye av stebarnas tradisjoner kommer netopp fra morssiden, å da blir det helt feil om ts skal være nødt til å følge det. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #7 Skrevet 5. juli 2011 Jeg syntes det blir feil. For den barnetrygden er jo også mannens penger. Ergo han setter penger og hejler kommende unge, men ikke eksisterende barn. Nå er det jo ikke ts sin feil at hennes mann og hans X ikke har valgt å sette av barnetrygden til stebarna. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #8 Skrevet 5. juli 2011 Nå er det jo ikke ts sin feil at hennes mann og hans X ikke har valgt å sette av barnetrygden til stebarna. Det er heller ikke barna sine feil og det er de som blir forskjellsbehandlet av sin felles far. 8
lille-lure Skrevet 5. juli 2011 #9 Skrevet 5. juli 2011 Jeg kommer helt klart til å sette av penger til frøkna mi. Dette er noe JEG vil gjøre for MITT barn. Om dey skulle ble noen diskusjoner hvor noen av barna føler seg urettferdig så får far og mor ta dette. Jeg kan ikke la være å spare til minn datter fordi noen andre ikke gjorde det. 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #10 Skrevet 5. juli 2011 Jeg kommer helt klart til å sette av penger til frøkna mi. Dette er noe JEG vil gjøre for MITT barn. Om dey skulle ble noen diskusjoner hvor noen av barna føler seg urettferdig så får far og mor ta dette. Jeg kan ikke la være å spare til minn datter fordi noen andre ikke gjorde det. Det gjør du rett i. At stebarnas foreldre ikke prioriterte sparing får de selv stå til ansvar for, å velger du å prioritere sparing å har råd til det, så spar med god samvittighet. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #11 Skrevet 5. juli 2011 Nå setter du av penger til DERES barn, med DERES penger. Grav så langt du vil, ,men du forskjelsbehandler ungene. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #12 Skrevet 5. juli 2011 Nå setter du av penger til DERES barn, med DERES penger. Grav så langt du vil, ,men du forskjelsbehandler ungene. Ts er på ingen måte pliktig til å opprette sparekonto til sine stebarn selv om hun gjør det til sitt barn. Ved å si noe så idiotisk så fratar du ts retten til å oppdra sitt barn eller videreføre tradisjoner fra sin familie til barnet sitt. Noe forskjellsbehandling må det bli mellom barna. 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #13 Skrevet 5. juli 2011 Dere trenger jo ikke si at det er barnetrygden dere sparer. Ungene trenger jo bare å vite at du har valgt å opprette en sparekonto til barnet ditt og at du setter inn litt penger hver måned. Dette er jo i hovedsak din greie, hvis mannen din skal være med på det, bør det jo være likt, så da bør det vel settes av penger på sparekonto til alle tre barna. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #14 Skrevet 5. juli 2011 Jeg syntes det blir feil. For den barnetrygden er jo også mannens penger. Ergo han setter penger og hejler kommende unge, men ikke eksisterende barn. Men faren mottar jo ingen barnetrygd for sine andre barn, det er det jo moren som gjør siden barna bor der (i allefall den yngste). 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #15 Skrevet 5. juli 2011 Dere trenger jo ikke si at det er barnetrygden dere sparer. Ungene trenger jo bare å vite at du har valgt å opprette en sparekonto til barnet ditt og at du setter inn litt penger hver måned. Dette er jo i hovedsak din greie, hvis mannen din skal være med på det, bør det jo være likt, så da bør det vel settes av penger på sparekonto til alle tre barna. Hvordan gjør man det når den eldste allerede har flyttet ut? Skal man spare penger og gi når den eldste fyller 40? Og hva med mellomste? Jeg synes det der er kjempevanskelig, men heller nok mest mot at en mor ikke kan la være å spare til barnet sitt bare fordi hennes stebarn ikke har fått samme sparekonto.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #16 Skrevet 5. juli 2011 Huff du skal forskjellsbehandle barna og itilegg blir dette ditt eneste barn? Dette kan bli spennende.
Sissan9 Skrevet 5. juli 2011 #17 Skrevet 5. juli 2011 Jeg syns at om dere skal spare til det yngste barnet sammen, bør far også spare til sine to større barn. Det at dere har bedre råd nå enn han hadde med de første betyr ikke at de ikke skal få glede av den bedrede økonomien nå. Om du vil bidra til stebarnas sparing, må du jo bestemme selv. Barnetrygden går til deres felles økonomi, og om hele den spares til ett barn, ville jeg som far til alle, satt av tilsvarende en halv barnetrygd til hvert av de to barna i tillegg, så jeg likebehandlet. Har dere ikke råd til det, har dere etter min mening ikke råd til å spare hele barnetrygden til ett barn, da trenger dere den til å fø barnet i hverdagen. 1
Gjest Tirkes Skrevet 5. juli 2011 #18 Skrevet 5. juli 2011 Gjør som du føler for. Forskjellsbehandling blir det uansett mtp oppdragelse og barndom, siden 12åringen har en annen mor enn deg og er en annen person enn deg. 12åringens mor får barnetrygd for 12åringen, det antar jeg 12åringens far ikke får dersom han ikke har delt ansvar, men bare er "helgepappa" som betaler bidrag? Det blir jo urettferdig uansett. TS sitt barn får vokse opp med mor og far om alt går bra, 12åringen har skilte foreldre. Sånn sett er det umulig å gi dem samme rammer og samme barndom - bare pass på at far har tid til 12åringen samt nye babyen, og at fars tidligere barn ikke får mindre oppmerksomhet/skryt/gaver og deltagelse i livet pga babyen - det er urettferdighet man bør forsøke å jevne ut, så godt det lar seg gjøre for helgeforeldre. Vrien situasjon, men du skal ikke "ofre" ditt barn for å gjøre akkurat som din manns eks gjør, for å beskytte et voksent barn og en som snart er tenåring. Til de som sier at halve barnetrydgen er fars penger også, mener dere at han burde ta sin halvpart av babyens barnetrygd og dele på tre barn? Det er jo til babyen og om han er enig med TS i sparekontoen, så ser jeg ikke problemet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #19 Skrevet 5. juli 2011 Gjør som du føler for. Forskjellsbehandling blir det uansett mtp oppdragelse og barndom, siden 12åringen har en annen mor enn deg og er en annen person enn deg. 12åringens mor får barnetrygd for 12åringen, det antar jeg 12åringens far ikke får dersom han ikke har delt ansvar, men bare er "helgepappa" som betaler bidrag? Det blir jo urettferdig uansett. TS sitt barn får vokse opp med mor og far om alt går bra, 12åringen har skilte foreldre. Sånn sett er det umulig å gi dem samme rammer og samme barndom - bare pass på at far har tid til 12åringen samt nye babyen, og at fars tidligere barn ikke får mindre oppmerksomhet/skryt/gaver og deltagelse i livet pga babyen - det er urettferdighet man bør forsøke å jevne ut, så godt det lar seg gjøre for helgeforeldre. Vrien situasjon, men du skal ikke "ofre" ditt barn for å gjøre akkurat som din manns eks gjør, for å beskytte et voksent barn og en som snart er tenåring. Til de som sier at halve barnetrydgen er fars penger også, mener dere at han burde ta sin halvpart av babyens barnetrygd og dele på tre barn? Det er jo til babyen og om han er enig med TS i sparekontoen, så ser jeg ikke problemet. Har foreldrene råd til å sette av hele barnetrygden kan de like godt gi barna den andre delen. Barnetrygden er ikke ment for å spare opp til de blir 25 uansett.
Gjest Tirkes Skrevet 5. juli 2011 #20 Skrevet 5. juli 2011 TS og mannen får ikke barnetrygd for de to andre barna og har dem ikke på fulltid. De vil få barnetrygd for babyen og vil ha h*n på fulltid. Barnetrygden er ikke stemplet med "bleieforbruk" eller "legebesøk". Hva folk ønsker å gjøre med den, er opp til foreldrene. Det er ikke snakk om noen stor sum her akkurat. Desverre. Men spart opp over tid er det endel penger. Dersom mor ønsket å spare på egen hånd, av egen lønn og derfor brukte mindre av egen lønn til felleskassen og brukte trygden på alle - ville det gjort forskjell om summene var det samme? Neh. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå