Gå til innhold

18-åringer med på ferie

27 stemmer

1. 1. Blir husets 18-åring med på familieferie?

• Ja, 18-åringen har lyst å være med på ferie stort sett uansett hvor ferien går.
      10
    • Ja, men kun hvis det er en spennende utenlandsferie el.l.
      11
    • Ja, men kun under sterkt press.
      0
    • Nei, 18-åringen nekter bestemt å være med på familieferie, uansett hvor ferien går.
      3
    • Nei, men det er bare fordi det ikke passet sånn av praktiske årsaker.
      2
    • Annet
      1

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at flere kommenterer i forskjellige tråder at de som 18-åringer aldri ville engang vurdert å være med på familieferie, at de heller hadde kost seg hjemme alene. Jeg ser også foreldregenerasjonen fortelle at deres 18-åringer (og gjerne de på 16-17 også) nekter bestemt å være med på familieferie.

Er det sånn at det er veldig uvanlig at 18-åringer er med familien på ferie? :klo:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er rarere om de blir med enn om de ikke blir med. Da jeg var 18 var venner og type mer viktig. Kunne jeg ha huset for meg selv var det mer interessant.

Husker vi så på de som alltid var med foreldrene på ferie som litt venneløse og rare.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en stesønn på 18 som gleder seg til å være med på familieferie. Først drar han på ferie sammen med far og meg, pluss lillesøster. Vi reiser på besøk til slektninger på andre kanten av landet. Når vi kommer hjem så drar han på ferie med moren sin til noen andre slektninger. Og denne gutten er langt fra venneløs. Han er det naturlige midtpunktet i venneflokken, er aktiv med vennegjengen og populær blant jentene. Likevel ønsker han å være med på ferie sammen med familien, selv om det ikke er snakk om spennende utenlandsturer. Totalt er han på ferie i fire uker sammen med familie i sommer. :)

Han har fått full frihet i forhold til om han ville være med på ferie eller ikke, han har ikke blitt presset i det hele tatt. Er det virkelig så rart at noen 18-åringer trives sammen med familiene sine?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, vår 18-åring vil kun være med hvis det er snakk om utlandet og hotell. Hun er ikke så interessert i å spare selv så da stopper det litt opp med det.

Andre turer syns hun er kjedelig og vil heller være med venner. Greit nok. Jeg skjønner at det er litt mer for ei på den alderen enn å trykke opp i oss på en campingplass. Der er det stort sett bra små barn og ingen hun kan være sammen med.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke har barn på 18 kan gjerne svare dere også utfra hva dere selv vil/ville i den alderen. Og vær gjerne litt fleksibel i forhold til akkurat dette med 18 år. Jeg tenker da på ungdom som fortsatt bor hjemme og forsørges av foreldrene sånn at det er naturlig at de har et tilbud om å være med på ferie, samtidig som ungdommen helt klart er gammel nok til å bestemme selv om han/hun vil bli med eller være hjemme.

TS

Gjest Harriet
Skrevet

Begge våre gutter var med på ferie etter at de fylte 18.

Skrevet

Jeg vil fortatt gjerne være med på ferie (bor hjemme) og hadde nok blir ganske skuffet om jeg ikke fikk tilbudet. Nå har vi et sted i utlandet vi pleier å dra til et par ganger i året, og drar egentlig sjelden på feie innlands. Nå i sommer skal jeg ikke være med på familieferie, men det er fordi det ikke passet med mine planer (og jeg skulle virkelig ønske at det gjorde det). På en annen side hadde jeg nok ikke vært med om jeg hadde måttet betale for reisen selv, da hadde jeg nemlig ikke hatt råd til å ta meg ferie.

Skrevet

Nå har ikke jeg noen "husets 18-åring" da jeg er 23 år og bor alene, men da jeg selv var 18 ble jeg gjerne med på familieferie. Er da bare koselig det :) Unntaket var vel om jeg hadde andre og morsommere planer.

Jeg synes fremdeles det er herlig å feriere med familien. Var i Budapest med dem i våres, og hadde det helt fantastisk!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 og har bodd langt hjemmefra siden jeg var 16, men hadde jeg fått tilbudet om å være med på familieferie hadde jeg bare blitt glad (og takket ja hvis det ellers passet i forhold til studier og økonomi). Nå var riktignok jeg den yngste, hadde jeg hatt småsøsken som var veldig unge hadde jeg kanskje ikke vært like glad for å være med (på grunn av at man som regel må legge opp ferien litt etter de yngste barna og hva de kan/vil være med på).

Planlegger sånn smått en ferie med foreldrene mine, broren min og hver våre kjærester om et år eller to. Det håper jeg blir trivelig!

Skrevet

Var med på min siste campingtur med familien når jeg var 21. Rett og slett for daar det ferie, d var ingennting vi "måtte" gjøre.

Hadde jeg blitt hjemme hadde jeg jobba, eller evt. hatt dårlig samvittighet for å gå hjemme uten å jobbe.

Nå i en alder av 26 er det snakk om sydentur sammen med familie, men da med samboer og stebarn :)

Skrevet

Eg var på ferie med foreldra mine for siste gong då eg var 20. Då hadde eg flytta heimafrå, men fekk tilbod om å vera med likevel. Merka at det blei litt for "tett" då, då eg var van med å bu for meg sjølv ;) Har alltid hatt eit godt forhald til foreldra mine, men har ikkje ynskje om ferie med dei lenger, for å seie det slik :gjeiper:

Gjest Tirkes
Skrevet

Da jeg var 18 droppet jeg ofte hytteturer mot hjemme alene-helger. Men gledet meg til lengre turer, tur utenlands osv.

Skrevet

Jeg er 24 og har bodd hjemmefra siden jeg var 18. Jeg er enebarn. Og jeg pleier som regel å dra på ferie sammen med mamma hvert år, enten det er påskeferie eller sommerferie, eller begge deler. Vi er svært knyttet og liker å reise på mor/datter ferie sammen. Men så drar vi ofte til Polen da, siden hun er polsk og vi dermed har en del familie der borte, så det blir jo litt annerledes :)

Men vi har vært i andre land sammen også, på storbyferie med drinker,shopping og spa. Blir jo som en venninne-tur bare at det er mamma :) Ser ikke noe galt i det, jeg.

Skrevet

Jeg var med på enkelte ferier også etter jeg var 18, dette når de skulle dra til en plass jeg også ønsket å dra til.

Skrevet

Jeg var med på familieferie sommeren jeg fylte 18, selv om jeg hadde bodd hjemmefra i flere år.

"Halve slekta" på samme hotell, men med eget hotellrom og mulighet til å velge mellom pils på brygga med far og mor eller skikkelig bytur med jevnaldrende, så var det bare kos!:) Hadde nok ikke tatt meg råd til det om jeg måtte betalt selv, da...

Å dra på camping med familien hadde nok vært uaktuellt fra 14-15 år, da jeg nok ville prioditert jobb og "familiefri" med den største selvfølge. Men blir litt urealistisk da min familie alltid har respektert og verdsatt ønske/behov om å ikke tråkke oppi hverandre hele tiden, ferie eller ei!;)

Skrevet

Det kom an på hva slags type ferie, jeg er IKKE noe camping-menneske, så hytteturer og campingturer var uaktuelle. Men var med familien på utenlandsturer, kjempehyggelig!

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet å være med på ferier da jeg var 16, ville heller være hjemme med venner.

AnonymBruker
Skrevet

Fra jeg var 16-20 ville jeg feriere uten familie. Men etter at jeg ble 20, har jeg vært på ferie med de. Men da har jeg vært på ferie som voksen person istedenfor lille barnet som de bestemmer over.

AnonymBruker
Skrevet

Dere som blir med på utenlandsturer. Betaler dere noe/alt selv?

Skrevet

Jeg har aldri betalt noe som helst. Men jeg er enebarn, og i mammas øyne fortsatt BARN. :tommel:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...