Gå til innhold

Permanent oppholdstillatelse(Green card)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dersom en person skal studere i USA, er det da mulig for vedkommende å få et såkalt grønt kort, og få jobb i landet etter endt studie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, så vidt jeg vet, kan man da til og med bli amerikansk statsborger dersom man har studert der i minst fem år?

Skrevet

Hm, så vidt jeg vet, kan man da til og med bli amerikansk statsborger dersom man har studert der i minst fem år?

Så enkelt er det nok ikke.

Skrevet

Så enkelt er det nok ikke.

Sist jeg sjekket, var det et krav om 5 års sammenhengende, lovlig(selvsagt)opphold i landet, samt kunnskaper om engelsk og USA som land for å bli amerikansk statsborger?

Gjest Fable
Skrevet

Å bli statsborger er ikke det samme som greencard vel og merke.

Tror ikke du kan få greencard av å være student, da det tar masse år å få ett greencard med mindre du gifter deg, men er vel mulig å få en workpermit for å jobbe mens du studerer.

Skrevet

Jeg ble litt nysgjerrig, så jeg tok et søk på nettet, og hva Green Card vedrører, ser det ikke ut til at man kan få det dersom man bare er student i USA(men studier i landet gir en rett til å jobbe der i ett år efterpå, og da er man et steg nærmere), man må enten ha en jobb der, familiemedlemmer med amerikansk statsborgerskap eller Green Card, eller gifte seg med en amerikaner. Ja, med mindre man er blant de 55 000 årlige vinnerne i Green Card Lottery, da(jeg vet ikke hvor mange deltakere det er i lotteriet).

Gjest Fable
Skrevet

"Based on historical data, we anticipate that over 12 million people would send in their entries for the DV-2011."

Så er en del =DD

AnonymBruker
Skrevet

Rart at USA ikke er mer tilbøyelige til å gi nordmenn med god utdannelse green card, heller enn folk som knapt kan lese og skrive.

Drittland som snart er konkurs uansett. 100+ millioner med shitty lives.

Skrevet

"Based on historical data, we anticipate that over 12 million people would send in their entries for the DV-2011."

Så er en del =DD

Mao. er sannsyneligheten for å få et Green Card via lotteriet, under 0.5%, forutsatt at alle som søker, oppfyller kriteriene for å bli med i trekningen.

AnonymBruker
Skrevet

Rart at USA ikke er mer tilbøyelige til å gi nordmenn med god utdannelse green card, heller enn folk som knapt kan lese og skrive.

Drittland som snart er konkurs uansett. 100+ millioner med shitty lives.

Politikerne tjener stemmer på fattige utlendinger som får statsborgerskap.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare i Norge alle får statsborgerskap.

I andre land er man langt glupere enn det vi er.

• Liker 2
Skrevet

Det er som andre sier ikke bare bare aa faa Green Card. Men etter hva jeg har skjont er Green Card-lotteriet delt inn i landkvoter og selv om Norge er veldig lite saa er det ogsaa ganske faa sokere, saa vi har en bedre sjanse enn folk fra land med mange sokere.

Hvis du har studert i USA kan du faa arbeidstillatelse for et aar, en saakalt Optional Practical Training. Les mer om OPT her.

I stedet for aa prove aa faa Green Card (enten gjennom aa bo der veldig lenge, lotteri eller ekteskap) er det bedre aa satse paa aa faa et arbeidsvisum, H-1B for eksempel.

Skrevet

Hvis du har studert i USA kan du faa arbeidstillatelse for et aar, en saakalt Optional Practical Training. Les mer om OPT her.

Og får man da jobb i løpet av det året, har man allerede rett på et Green Card, eftersom man får det dersom man kan vise til at man har jobb i USA.

Skrevet

Det er bare i Norge alle får statsborgerskap.

I andre land er man langt glupere enn det vi er.

Sant nok. I tillegg til å ha bodd i landet i minst fem år, må man bestå tester i bla. engelskkunnskaper, amerikansk historie, og, så vidt jeg vet, blir man også testet i verdier og holdninger.

Skrevet

Dersom en person skal studere i USA, er det da mulig for vedkommende å få et såkalt grønt kort, og få jobb i landet etter endt studie?

Hvis det er mastergrad eller høyere det er snakk om kan det hende at du kan få jobb når du er ferdig. Arbeidsgiver vil da være sponsor i forhold til arbeidsvisum (H-1B), og du kan etter hvert søke om å få permanent opphold (Green card).

Skrevet

Og får man da jobb i løpet av det året, har man allerede rett på et Green Card, eftersom man får det dersom man kan vise til at man har jobb i USA.

Det stemmer ikke i det hele tatt, man får ikke Green Card bare fordi man har jobb eller jobbtilbud. Hvis man i løpet av OPT-perioden får jobb, kan man jobbe med OPT-tillatelsen (som egentlig bare er en forlenging av F1-visumet) det året. Hvis firmaet så vil tilby fast jobb, kan de søke om et H-1B-visum for den det gjelder. Og det er bare et visst antall H-1B tilgjengelige, så det er ikke sikkert at man får det, spesielt hvis det er litt langt ute i året. Og firmaet må kunne bevise at de trenger den spesifikke kunnskapen til den personen og at det er vanskelig å finne tilsvarende i USA.

Skrevet

Det stemmer ikke i det hele tatt, man får ikke Green Card bare fordi man har jobb eller jobbtilbud. Hvis man i løpet av OPT-perioden får jobb, kan man jobbe med OPT-tillatelsen (som egentlig bare er en forlenging av F1-visumet) det året. Hvis firmaet så vil tilby fast jobb, kan de søke om et H-1B-visum for den det gjelder. Og det er bare et visst antall H-1B tilgjengelige, så det er ikke sikkert at man får det, spesielt hvis det er litt langt ute i året. Og firmaet må kunne bevise at de trenger den spesifikke kunnskapen til den personen og at det er vanskelig å finne tilsvarende i USA.

http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/menuitem.eb1d4c2a3e5b9ac89243c6a7543f6d1a/?vgnextoid=24b0a6c515083210VgnVCM100000082ca60aRCRD&vgnextchannel=24b0a6c515083210VgnVCM100000082ca60aRCRD

Sitat: Green Card Through a Job Offer

You may be eligible to become a permanent resident based on an offer of permanent employment in the United States. Most categories require an employer to get a labor certification and then file a Form I-140, Immigrant Petition for Alien Worker, for you.(sitat slutt)

Riktignok er det pressisert lengre oppe at det bør være en jobb hvor de har for få kvalifiserte amerikanere med den nødvendige kompetansen i den aktuelle delstaten, fordi man ikke skal ta jobber amerikanske statsborgere kunne ha tatt, men dersom en er litt fleksibel av seg(dvs. at man er villig til å bo i den staten hvor du kan få jobb), ser jeg for meg at det skal gå greit å skaffe seg et Green Card.

Skrevet (endret)

Hvis det er mastergrad eller høyere det er snakk om kan det hende at du kan få jobb når du er ferdig. Arbeidsgiver vil da være sponsor i forhold til arbeidsvisum (H-1B), og du kan etter hvert søke om å få permanent opphold (Green card).

Apropo H - 1B: Er det ikke bare personer som har studert visse fag som kan oppnå dette visumet? Og om man har fått OPT, kvalifiserer man da automatisk for H - 1B? I så fall: Efter hvor lang tid efter endt utdannelse kan man kvalifisere for arbeidsvisum, H - 1B?

Endret av Monica1968
Skrevet (endret)

http://www.uscis.gov/portal/site/uscis/menuitem.eb1d4c2a3e5b9ac89243c6a7543f6d1a/?vgnextoid=24b0a6c515083210VgnVCM100000082ca60aRCRD&vgnextchannel=24b0a6c515083210VgnVCM100000082ca60aRCRD

Sitat: Green Card Through a Job Offer

You may be eligible to become a permanent resident based on an offer of permanent employment in the United States. Most categories require an employer to get a labor certification and then file a Form I-140, Immigrant Petition for Alien Worker, for you.(sitat slutt)

Riktignok er det presisert lengre oppe at det bør være en jobb hvor de har for få kvalifiserte amerikanere med den nødvendige kompetansen i den aktuelle delstaten, fordi man ikke skal ta jobber amerikanske statsborgere kunne ha tatt, men dersom en er litt fleksibel av seg(dvs. at man er villig til å bo i den staten hvor du kan få jobb), ser jeg for meg at det skal gå greit å skaffe seg et Green Card.

Monika, det er viktig å huske at det står "MAY ble eligible" til å få Green Card. Jeg synes det er litt dumt at du skriver "ser jeg for meg at det skal gå greit å skaffe seg et Green Card." For hvis noen leser det kan de komme til å tro at det er vanlig, og det er det ikke. Det skjer ytterst, ytterst sjelden at noen få Green Card sammen med jobb. Det vanlige er å jobbe i mange år med andre visum før arbeidsgiveren kanskje vil hjelpe med å søke Green Card. Jeg har jobbet i USA i seks år og er langt fra noe Green Card. Jeg kjenner mange som har jobbet i ti år før arbeidsgiveren har villet søke om Green Card for dem. Det var lettere for 9/11 men skjer mye mindre nå.

(Redigert pga. skrivefeil.)

Endret av Aranciata
Skrevet (endret)

Apropos H - 1B: Er det ikke bare personer som har studert visse fag som kan oppnå dette visumet? Og om man har fått OPT, kvalifiserer man da automatisk for H - 1B? I så fall: Efter hvor lang tid efter endt utdannelse kan man kvalifisere for arbeidsvisum, H - 1B?

H-1B avhenger ikke av hva man har studert, men hvilken arbeidskraft man kan tilby. Det betyr i praksis at det er mange ingeniører på H1-B, fordi det er (eller har vært) mangel på disse, men det går ikke direkte på hva man har studert. Hvis noen har en veldig spesifikk kunnskap (for eksempel et språk veldig få kan) kan det legges til grunn, selv om de ikke har utdanning i det språket.

Nei, OPT kvalifiserer på ingen måte til H-1B. Det er veldig mange færre H-1B tilgjengelige enn arbeidsgivere og arbeidstakere som vil ha det, så mange ender opp med å jobbe til OPT er ferdig og så dra.

Endret av Aranciata

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...