VesleBråka Skrevet 18. november 2003 #1 Skrevet 18. november 2003 Jeg har sett i flere tråder her nå hvor brukere slenger ut "jeg fikk 6 i engelsk" og "jeg fikk 6 i sidemål med 10 timers undervisning". Jeg får inntrykk av at 6'erene sitter løst på enkelte skoler, stemmer det? Isåfall er det jo blodig urettferdig når samordna opptak setter igang kverna si. Jeg må også innrømme at noenganger når jeg møter folk som går på linjer hvor det kreves innmari mange 6'ere for å komme inn, så tenker jeg "de 6'erene satt nok løst", ikke at personen er dum, men der jeg gikk var 5 en meget god karakter du slet for og 6 forbeholdt de store anledninger. Jeg vet f.eks ikke om noen som fikk 6 i engelsk på den skolen, og den var da ganske stor med mange dyktige elever. Synspunkter?
jordbær Skrevet 18. november 2003 #2 Skrevet 18. november 2003 Oh.. På ungdomsskolen kan jeg bare huske EN i klassen min som fikk en 6-er i norsk! På VGS var jeg den eneste i klassen med fem i norsk.. (skriftlig og muntlig) Og da jobbet jeg HARDT! Nei, jeg tror ikke skolene slenger ut 6-ere i hytt og pine. Tror det vurderes ut i fra nivået i klassen..
Gjest GreenSky Skrevet 18. november 2003 #3 Skrevet 18. november 2003 Jeg har ikke sett disse trådene, men hvis det er så mange av dem, kan det jo tenkes at brukerne overdriver en liten smule. Nei, jeg tror heller ikke at skoler "slenger" ut 6'ere. Men det er nok ikke til å se bort i fra at undervisningskvaliteten varierer fra skole til skole, og at noen skoler derfor har flere 6'er-elever.
Gjest Anonymous Skrevet 18. november 2003 #4 Skrevet 18. november 2003 jeg håper og tror også at det skal en del til for å få 6`ere.. selv fikk jeg tre seksere på vgs.. mest 5`ere og to 4`ere... og det var jo fagene jeg fikk 4 i, jeg jobbet mest i.. de jeg slet med.. men jeg jobbet i alle fall veldig hardt.. og vet at jeg fortjente mitt snitt på 5,01 (ca)
Gjest Poirot Skrevet 18. november 2003 #5 Skrevet 18. november 2003 I min klasse var det ingen som fikk 6 i samfunnsfag på vgs. I en parallellklasse var det 11..... Ja, noen steder sitter nok 6'erne løst. Til mitt uhell har jeg aldri gått i neon slik kalsse, og har derfor ingen 6'er....
Gjest Starya Skrevet 18. november 2003 #6 Skrevet 18. november 2003 Jeg tror ikke 6-ere satt spesielt løst på min skole, men det var da noen som fikk det likevel. Venninna mi fikk, hvis jeg husker rett, et par 6-ere og resten var vel stort sett bare femmere. Men dæven hun var skarp..
Jen Skrevet 18. november 2003 #7 Skrevet 18. november 2003 Jeg fikk 6 i engelsk skriftlig og muntlig, og i norsk (skulle ikke tro det i dag ) Ellers gikk det i 5'ere og 4'ere. Tror jeg var eneste i klassen som fikk 6 i engelsk. Det var vel en til, så vidt jeg husker, som fikk 6 i norsk. Eller kanskje det var omvendt?
Retz Skrevet 18. november 2003 #8 Skrevet 18. november 2003 Jeg fikk mine 6-ere (samfunnsfag, norsk muntlig og naturfag) utelukkende på grunnlag av eksamen. Der ble det, i tillegg til kunnskap, lagt vekt på forståelse, samt evne til å generalisere og trekke konklusjoner. Eksamenstips: 6-eren er som regel i boks hvis man klarer å svare noenlunde reflektert på tilleggsspørsmålene i slutten av eksamineringa.
Helena Skrevet 18. november 2003 #9 Skrevet 18. november 2003 Det varierer mye fra lærer til lærer. Jeg hadde klar S i norsk på ungdomsskolen, men læreren på vidregående ga aldri bedre karaktererenn 5/4, 4/5 på stiler. Jeg klarte tilslutt 5, men ved avsluttende eksamen var vi tre i klassen, bla meg, som fikk 6. I andre fag satt 6'erene løst. Jeg fikk f.ex 6 i geografi uten å jobbe særlig mye, da prøvene inneholdt spørsmål av typen: Hva er mortalitet? a) antall døde pr 1000 mennesker pr år B) antall døde pr 1000 kvinner pr år.....
Gjest Katarine Skrevet 18. november 2003 #10 Skrevet 18. november 2003 Jeg gikk på en meget god videregående skole som ble regnet som byens beste, og der var det veldig mange som fikk 6. Jeg fikk noen selv, både til standpunkt og eksamen, men må innrømme at ikke alle var like velfortjente. (Det hadde imidlertid med en spesiell lærer å gjøre, ikke skolen som sådan.) På vitnemålet hadde jeg 10 seksere, men en av mine klassekamerater hadde godt over 20. Tror ikke karakterene satt spesielt løst av den grunn.
Gjest Kira Skrevet 18. november 2003 #11 Skrevet 18. november 2003 I min klasse på VGS er det ingen som har fått 6-er ... ingen. På ungdomsskolen var det alltid MANGE som fikk 6-ere. Men de gjorde en innsats også. Og andre som kanskje ikke gjorde det, men fikk det allikevel, for læreren jeg hadde da var en skikkelig trynevrenger.
Gjest Malena / ikke innlogget Skrevet 18. november 2003 #12 Skrevet 18. november 2003 For å få 6-er skal det være perfekt - altså det skal ikke være mulig å levere bedre ... Man finner ikke mange elever i en klasse med flere 6-ere - i tilfelle så er det læreren som ikke er sitt ansvar bevisst.
ivanka Skrevet 18. november 2003 #13 Skrevet 18. november 2003 hm. jeg må si at jeg i det minste anstrengte meg litt for de 6'erne jeg fikk, og det var ikke mange heller. i geografi, engelsk standpunkt, engelsk muntlig eksamen og norsk skriftlig eksamen. da sensuren kom på den siste av dem, ringte læreren for å fortelle det (noe hun forøvrig ikke hadde lov til), fordi hun var så overveldet over at første gang i hennes karriere som norsklektor fikk noen av elevene hennes en 6'er på x-amen (hun var i 50-årene og, spør du meg, en helt elendig lærer). det pussige var jo at jeg hadde 2 i standpunkt. det var vel derfor hun ble så overrasket. dette var altså videregående, vi hadde ikke tallkarakterer på ungdomsskolen på min tid.
manji Skrevet 18. november 2003 #14 Skrevet 18. november 2003 Tror det varierer fra lærer til lærer, og skole til skole. Jeg tror også at enkelte har lett for å skryte på seg en sekser eller to når de er inne på et forum på nettet. På ungdomskolen var lærerene generelt strenge når det kom til å gi gode karakterer. Men på vgs var det både og. Virket på meg som om enkelte av lærerene vi hadde på vgs delte ut 6'ere fordi de mente at de hjalp elevene. - På lik linje ville ikke de samme lærerene gi anmerkning for forsenkomming pga de mente det ville skade eleven å ha for mye fravær på vitnemålet.
ivanka Skrevet 18. november 2003 #15 Skrevet 18. november 2003 heldigvis kom bare en tredjedel av fraværstimene mine med på vitnemålet... hadde rundt 600 enkelttimer. skulk alt sammen. og jeg fikk 0 i gym, 3 i religion og sovna på eksamen i nynorsk. hvis noen skulle tro jeg skryter...
Gjest Tristessa Skrevet 18. november 2003 #16 Skrevet 18. november 2003 Tror det varierer fra lærer til lærer, jeg. Merker selv at enkelte er mer slepphendte enn andre. Dessuten er det mye lettere å få seksere i fag som har færre ukestimer, i det minste hvis en er som meg som betrakter alle fag som noenlunde like.
Gjest Virvel Skrevet 18. november 2003 #17 Skrevet 18. november 2003 Der jeg gikk var det ikke lett å få seksere, i hvert fall! Jeg har noen av dem på vitnemålet mitt, og ellers femmere stort sett, men så slet jeg meg nesten til døde for dem også. De sekserne jeg har fått har jeg virkelig fortjent, det føler jeg at jeg har lov til å si. Ellers tror jeg det varierer litt fra skole til skole hvor løst de gode karakterene sitter. Jeg har fått inntrykk av at en smart elev på en "dårlig" skole gjerne får litt bedre karakterer enn en på samme nivå på en "god" skole...
Gjest sexysadie Skrevet 18. november 2003 #18 Skrevet 18. november 2003 Ei venninne av meg fikk 6èr på trynetillegget! hun brukte å kopiere besvarelsene mine/gikk i en annen klasse så d gikk fint an! Jeg fikk aldrig noe annet enn 4 i norsk skriftlig/skrev aldrig ett ord galt. D verste var at den jenta som aldrig åpnet kjeften i timene fik femmer i muntlig norsk........ D hadde vært artig å tatt opp ting og tang m enkelte tidligere lærere...
Kid-a Skrevet 18. november 2003 #19 Skrevet 18. november 2003 Husk på at muntlig norsk også går på kunnskap, jenta mi. Litteraturhistorie, språkhistorie osv går også inn under muntligkarakteren, selv om kunnskapene ble vist på en skriftlig prøve. Takk gud at det er sånn. Kid
Gjest Poirot Skrevet 18. november 2003 #20 Skrevet 18. november 2003 Jeg og eksen min hadde hhv 5 og 4 i engelsk, med hver vår lærer. Året etter byttet lærerne klasse. jeg gikk ned til 4, han opp til 5...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå