Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil lese en god bok i sommersola men er helt uten clue hva jeg skal lese.

Jeg liker krim, morsomme livsbetraktninger, dommedags romaner... Har lest veldig lite av gamle klassikere foruten det jeg ble påtvunget på skolen.

Kan noen gi meg råd og et raskt lite resumé?

Takk takk!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kikk i tråden "Tips til virkelig bra bøker" bittelitt lengre ned på siden her.

AnonymBruker
Skrevet

Den glemte hagen av Kate Morton.

Det starter med at ei lita jente reiser alene med båt fra England til Australia. Det er noe mystisk rundt hele situasjonen, og et par i Australia tar jenta til seg uten å vite noe om hennes bakgrunn. Dette skjer i 1913. Så veksler boken mellom det som skjer i 1913, i 1975 når den lille jenta er blitt en eldre dame og prøver å finne sine røtter, i 2005 når kvinnens barnebarn fortsetter letingen og i 1900 når vi får vite litt om bakgrunnshistorien til sentrale karakterer i boka.

Jeg er av den sorten som trenger god framdrift i bøker for ikke å ramle av lasset, og gjerne et mysterium som jeg blir nysgjerrig på sånn at jeg bare må lese hele boka for å finne ut av det. Denne boka hadde alt det. Jeg klarte nesten ikke å legge den fra meg. Rundt 600 sider ble lest på tre dager, mens jeg vanligvis kan bruke uker på ei bok med halvparten så mange sider. Ulempen er at det ble dårlig med nattesøvn disse dagene, for jeg klarte ikke å legge boka vekk for å sove. :)

Skrevet

Jeg elsker Shantaram. Det er noen mnd siden jeg leste den nå, så jeg vurderer å lese den igjen. Har hatt vanskeligheter med å finne bra bøker etter den, for den var fantastisk syns jeg.

Skrevet

Jeg elsker Shantaram. Det er noen mnd siden jeg leste den nå, så jeg vurderer å lese den igjen. Har hatt vanskeligheter med å finne bra bøker etter den, for den var fantastisk syns jeg.

HELT ENIG, skulle til å foreslå Shantaram selv!

Gjest Gorgonzola
Skrevet

Tysteren av Jan-Erik Fjell, klassisk krim (type Jo Nesbø/Anne Holt) med et herlig komplott i to tidssoner som elegant veves sammen jo lenger ut i boka du kommer. Jeg leste den på et par-tre kvelder, vanskelig å legge fra seg - anbefales!

Shantaram er også vel verdt å bruke tida på, en herlig historie!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jo Nesbø sine bøker om Harry Hole kan anbefales om du liker krim. Mange liker også Camilla Lâckberg sine bøker. Jeg har bare lest en av dem, og syntes den var ok.

Skrevet

Øya. Den optimale sommerboka!

Skrevet

Nå har jeg akkurat svart i denne tråden, men jeg svarer her også jeg :sjenert: Dette er altså noen av mine yndlingsbøker.

-Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón. Nå er det så lenge siden jeg har lest den at jeg nesten ikke husker hva den handlet om...men jeg husker at jeg leste den på to døgn uten søvn, og at det var forferdelig når det ikke var mer igjen.

Anbefales til alle, men den er kanskje litt "treg" i starten. Bare hold ut, den er fantastisk!

-Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg. Boken er bedre enn filmen (selv om jeg likte filmen). Handler om å finne ut hvem man egentlig vil/kan være, og om å vokse opp i stavanger på slutten av 80 tallet. Både morsom og litt trist.

-Alltid 17 av Per Nilsson. Jeg lest den da jeg selv var 17, så vurderingen min er kanskje litt preget av det :sjenert: Jonatan havner på akutten, bevisstløs, og faren som han ikke har sett på 11 år er der med ham og forteller hvorfor ting har blitt slik de er. Veldig trist og fin bok.

-Den hemmelige hagen av Frances Hodgson. Denne leste jeg første gang som 10-12 åring, og det er nok den boken jeg har lest flest ganger. Selv om det egentlig er en barnebok syns jeg den er like bra i dag (jeg er 22..). Den handler om bortskjemte Mary som blir sendt fra India til den engelske landsbyen og en sur gammel onkel når foreldrene hennes dør. Altså, den er kjempefin! Også får jeg alltid så lyst til å anlegge en skikkelig hage og være masse ute når jeg har lest den :fnise:

-The Woman Who Walked Into Doors av Roddy Doyle. Denne handler om Paula som ble mishandlet av ektemannnen sin i flere år, og som nå så vidt klarer seg som alenemor. Boken gir et godt innblikk i det vanskelige spørsmålet "hvorfor forlater ikke mishandlede kvinner mannen? Hvorfor går de ikke ved første slag?". Det er en fantastisk god bok, jeg gren og gren, og følte virkelig at jeg kjente Paula personlig. Anbefales sterkt!

Ellers er Nick Hornby sine bøker både morsomme og lettleste :)

Skrevet

Bag Of Fun-bøkene :) JEg storkoser meg med dem i solen :)

Skrevet

alt av Jo Nesbø er bra

AnonymBruker
Skrevet

Room av Emma Donoghue! Må leses på engelsk.

Ellers har jeg et elskelig forhold til en forholdsvis ukjent bok Dragningen mot dypet. Tror det er blandingen av mystikk, min romantiserte forestilling om "college", vinter, vann og latin som gjør at jeg får en tiltrekning til den boka. Hehe. Lest den flere ganger.

Har en haug av tips. Jo - enda en. "The perks of being a Wallflower" - men den får man kun tak i på nett dessverre. Utrolig fin!

Og for å avslutte The thirteenth tale. Jeg er ikke spesielt glad i opphausa litteratur fordi det ofte er nettopp overvurdert, men denne boka er overraskende bra og spennende. Må lese den på nytt. Hvis man kan engelsk anbefaler jeg absolutt å lese på originalspråket. Lydbok er også praktisk.

Generelt: Alt av Haruki Murakami. "Norwegian wood" har blitt en klassiker, og nettopp kommet ut som film. Les boka, se filmen etterpå. Nydelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...