Gå til innhold

Jeg vil lære meg piano!

17 stemmer

1. 1. Akustisk eller digitalpiano?

• Akustisk piano
      10
    • Digital piano
      7

Anbefalte innlegg

Gjest SelvesteTerese
Skrevet

Jeg har tenkt og tenkt i flere måneder på hvor fantastisk det må være å kunne spille piano, og jeg har hatt så lyst til å lære meg det selv, og det er på tide å gjøre noe med det nå synes jeg.

Har kikket masse på nettet, i aviser osv, men finner ingen på mitt hjemsted som har pianotimer :(

Er det dumt av meg å kjøpe meg et piano og prøve å lære selv? Pianoer er jo dyre.

Har vurdert digitalpiano, mange sier at det funker kjempebra, det gir så klart ikke fra seg den samme klangen som et akustisk piano, men er jo et + at man kan koble til headset og øve uten å være et problem for naboen, bikkja eller samboeren.

Hva synes dere? :)

Skrevet

Jeg har tenkt og tenkt i flere måneder på hvor fantastisk det må være å kunne spille piano, og jeg har hatt så lyst til å lære meg det selv, og det er på tide å gjøre noe med det nå synes jeg.

Har kikket masse på nettet, i aviser osv, men finner ingen på mitt hjemsted som har pianotimer :(

Er det dumt av meg å kjøpe meg et piano og prøve å lære selv? Pianoer er jo dyre.

Har vurdert digitalpiano, mange sier at det funker kjempebra, det gir så klart ikke fra seg den samme klangen som et akustisk piano, men er jo et + at man kan koble til headset og øve uten å være et problem for naboen, bikkja eller samboeren.

Hva synes dere? :)

Jeg trengte ikke pianotimer da jeg lærte meg det, kjøpte endel bøker og lærte meg det selv. Fungerer like fint det! Jeg har digitalpiano, syns ikke det er så stor forskjell egentlig. Det kosta meg 6700,-

• 1 måned senere...
Skrevet

for å lære piano må du spille fra du er 8 år gammel hvis ikke blir du bare sånn idiot som tror du kan spille, men egentlig er du bare en flopp, med mindre du har et helt fantastisk talent som khaktakonian eller hva han nå heter, men det har du nok ikke

Skrevet

for å lære piano må du spille fra du er 8 år gammel hvis ikke blir du bare sånn idiot som tror du kan spille, men egentlig er du bare en flopp, med mindre du har et helt fantastisk talent som khaktakonian eller hva han nå heter, men det har du nok ikke

Jeg vet ikke helt om du er seriøs eller bare prøver å være morsom?

Eller mener du at det skjer noe magisk den dagen man fyller 8? Og som da kun gjelder piano, andre instrumenter kan man nemlig lære seg å spille senere.

Selvfølgelig kan man lære seg piano senere også, mange vil nok ha en fordel av å begynne tidlig, men det er da ikke noen grunn til å ikke prøve hvis man har lyst!

Det finnes mange forskjellige pianobøker og det tror jeg absolutt det er verdt å kjøpe. Hvis du ikke kan noter så lærer du jo også det i noen av dem.

Ts, du kan jo kjøpe et digitalpiano (eller keyboard) og heller kjøpe et "ordentlig" piano senere hvis du finner ut at dette er noe for deg?

• Liker 1
Skrevet

Noen mennesker er bare så utrolig positive. Det du oppdaget var at du ikke hadde talent for musikk bare! Andre kan jo lære seg det forde.

• Liker 1
Skrevet

Det aldri for sent å lære noe nytt. Men det kan ta litt lengre tid enn det ville gjort om du var yngre. Men hvorfor skulle det stoppe deg. Hvis du virkelig vil ære å spille piano er jo den eneste løsningen å faktisk gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Frøken positiv har trått til igjen ser jeg, ja.... Ærlig talt, er ikke sikkert denne personen har ambisjoner om å bli konsertpianist.

For min egen del er jeg mer enn nok fornøyd med å sitte å klunke litt for meg selv.

Vet ikke helt hvordan du kan lære deg det selv, siden jeg lærte meg å spille ved hjelp av pianotimer, men jeg er sikker på at det er mulig. :) Kjenner flere personer som har gjort det :)

Anbefaler deg å kjøpe et digitalt piano, siden du er nybegynner har vel klang osv. ærlig talt ikke så mye å si, da er det vel viktigere med å kunne spille med Headset som du nevner her. Har selv både et akustisk piano og et digitalt. Er jo ikke noen tvil om hvilket det er best klang i, men alt har jo sin fordel. Lykke til :)

Skrevet

Jeg begynte med pianotimer da jeg var mindre men sluttet etter tre timer da den gamle grisen som skulle lære meg å spille kjeftet på meg fordi jeg holdt fingrene feil under første time. Du fikk også følelsen av at han satt og så på puppene dine selv om han var nær pensjonsalderen....

Så jeg begynte å lære meg litt selv og har vært fornøyd med det, det finnes utrolig mange fine bøker der ute som er til stor hjelp.

Personlig ville jeg valgt akustisk, men det er tross alt ditt valg (og jeg vil ikke forstyrre noen da jeg bor ute i skogen).

Skrevet

Jeg stemmer for et digitalt piano.

- Tar mindre plass

- Headset, så du ikke plager omgivelsene med klunkingen

- Hvis du kjøper et piano med rytmeboks og litt annet småsnacks kan læringen bli mer variert og moro

Men obs obs! Pass på å få et piano med skikkelig tyngde i tangentene, ellers lærer du deg feil teknikk.

Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Du trenger en klaverlærer. De vokser faktisk på trær. Hvor bor du?

Jeg vil absolutt anbefale et skikkelig akustisk instrument. Da får du en mye bedre teknikk, fordi du faktisk kontrollerer et fysisk anslag mot strengen. Elektroniske instrumenter blir aldrig det samme, uansett hvor fancy og vektede tangenter de har. Det findes mange instrumenter som gis bort mot henting (f. eks. på Finn.no).

Men det er mye øving og slit, det må du være forberedt på.

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

åå jeg vil og lære meg å spille piano! Men har ikke noen råd å komme med da jeg lurer på det samme selv. Det er vel bare å sette i gang å spare? :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

På finn.no selges det mange billige pianoer som bare trenger å fikses litt, er også alltid noen som gir bort piano på finn.

Lykke til, piano er morsomt!

Skrevet

Åh, det har jeg alltid drømt om også! :)

• Liker 1
Skrevet

Et digitalpiano fungerer helt fint, og som du selv sier så gir det mulighet til å øve uten at man føler man plager noen.

Det er ikke dummere å prøve å lære dette selv enn det er å kjøpe annet nødvendig utstyr for å utøve en hobby. Men det er ikke lett. Fordelen er at det sikkert finnes mange privatlærere som kan gi deg grunnleggende tips, (skalaer, fingersetting osv) og som kan veilede i den musikalske stilen som du selv ønsker. Det er ikke slik at alle pianolærere på død og liv må holde seg til klassisk lengre.

Det er en kostbar investering, men dersom du føler det vil berike livet ditt, (selv om du bare sitter for deg selv med hodetelefoner), så kjør på! :)

• Liker 1
Skrevet

Akustisk piano er å foretrekke. Dog ..... Andsnes benyttet seg av digitalt piano hjemme for ikke å vekke naboene. Tror det blir vanskelig å lære å spille piano i voksen alder.

• 1 år senere...
Annonse
Skrevet

HEI. Vist du vil lære deg å spille bra er elpiao absolutt nummer en. Men selv foretrekker jeg disse gameldagse pianoene. Mitt står i kritsiansand og er sterkt savnet. Nå spiller jeg på keeyboard, det er bra men absoultt ikke det samme. Dessuten er det bar for tekknikken din å øve på pianotangenter fremfor synt og keyboards. Ang undervisning er den beste måten å bli gla i pianoet å lære seg selv, det kan ofte bli slitsomt og kjedelig å undervises i pianospilling. Som å gå på skolen vet du, med hjemmelekse og greier. Men skulle du ønske litt teori og en liten inføring er det masse elever på musikkskolene i oslo som underviser billig. Studenter altså. Ellers har du flust av pianolærere med normal time honorering. Jeg kan gi deg ett par timer selv for å komme i gang. Er det snakk om to tre er det gratis , blir det flere kan vi jo bli enig om en symbolsk pris :) lykke til. vh jenny

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan gi deg ett par timer selv for å komme i gang. Er det snakk om to tre er det gratis , blir det flere kan vi jo bli enig om en symbolsk pris :) lykke til. vh jenny

Hvorfor gir du deg selv bort gratis? Håper du ikke er utdannet klaverpedagog, da undergraver du resten av bransjen.

Anonym poster: 54e6d665a09ecf934db4c56178826cb2

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har spilt piano siden jeg var 5 år gammel, og er klassisk skolert i utgangspunktet. Hvis du har ambisjoner om å spille klassisk musikk, bør du ta timer for å lære deg teknikk. Og da må du kunne noter, så hvis du ikke kan det fra før av, er det helt nødvendig med opplæring.

Enkel besifring og akkompagnement er det mulig å lære seg selv ved hjelp av bøker.

Jeg har før vært negativ til elektroniske pianoer, men nå har teknikken kommet så langt at det er et godt alternativ til de som ikke har plass til et akustisk. Et akustisk er jo også vanskeligere å flytte og trenger stemming med jevne mellomrom.

For å bli skikkelig god klassisk pianist krever det mye øving og terping, men for å bli en brukbar akkompagnatør er det stort sett spilleglede og interesse som er viktig :)

Edit: Så nå at tråden er gammel...

Endret av FruLuna
  • 3 måneder senere...
Gjest Charlotte1
Skrevet

jeg har nettopp begynt å spille selv og youtube har faktisk hjelpet meg veldig. Jeg lærte ganske mye grunnlegende teknikk av å følge et program med gratis leksjoner. Det kan være til stor hjelp hvis du enda er litt usikker på hvordan du skal skaffe deg timer. her er linkene:

http://www.youtube.com/user/Lypur/videos?view=0

http://www.youtube.com/user/Lypur/videos?view=0

spessielt den siste selvom den er for barn, forklarer kjempe bra med regler som man husker, for oss ferske. :fnise:

lykke til!!

Skrevet

Det aldri for sent å lære noe nytt. Men det kan ta litt lengre tid enn det ville gjort om du var yngre. Men hvorfor skulle det stoppe deg. Hvis du virkelig vil ære å spille piano er jo den eneste løsningen å faktisk gjøre det.

Det er riktig at det aldri er for sent og at det tar lenger tid, men det er egentlig akkurat som med idrett. Fingrene må øves opp, så for å bli god må man starte som barn. Man kan godt starte i voksen alder, men da er det utelukket at man kan bli mer enn en mosjonist - eller passelig habil.

Anonym poster: 15696c3f4dfe1c31eee17d8aa32bbdd3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...