Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fikk en tlf fra en venninne om reise til Skottland her om dagen, noen som har noen tips til

hvor og hotell som ikke er for dyre?

Sightseeing tips?

Hit me :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i Skottland?

AnonymBruker
Skrevet

Skottland er jo mye forskjellig om du drar til nord eller sør.. Skal dere kun til Edinburg og Glasgow er det jo ikke akkurat noe problem.

Om dere skal oppover til highlands i nord og kikke på historiske ting så stiller det seg jo annerledes.

Tror det er en side som heter visitscotland, som har mye info. Google er din venn vet du,

Skrevet

Skottland :rodmer: Flytter dit om fire uker, og jeg teller timer.

Hvis det er byferie dere vil ha, så anbefaler jeg å besøke både Edinburgh og Glasgow. Byene ligger ikke langt fra hverandre, tror vi brukte ca 45 min på å kjøre.

Byene er veldig forskjellige, Glasgow er stor på shopping, uteliv og moderne arkitektur, mens Edinburgh er en mye mindre, men ikke mindre koselig, by med tonnevis av historie.

Noen høydepunkter for hver by:

Edinburgh:

- Edinburgh Castle. Kronjuvelene, og mye annet stas finnes her, og utsikten fra toppen av høyden slottet ligger på er temmelig stilig :)

- High Kirk of St. Giles.

- Edinburgh Zoo. Driver aktivt arbeid for å gjenopprette naturlige bestander av store kattedyr i deres naturlige habitat, og høster stor anerkjennelse for arbeidet. De har også den norske kjendispingvinen Nils Olav.

- Spøkelsesvandring. En guide tar dere med ned i undergrunnen og forteller skumle historier mens skuespillere hopper frem og skremmer dere. Topp opplegg!

- Calton Hill. Byens beste, og vakreste, utsiktspunkt.

- Greyfriars Bobby. Statue over terrieren som voktet eierens grav i 14 år!

- Mary King's Close. Creepy.

- The Scotch Whisky experience. Virkelig, man kan nesten ikke dra til Skottland uten å smake.

- Restauranten Dubh Prais. Ligger midt på Royal Mile, så en skulle tro det var både dårlig og dyrt, men maten er utmerket og prisene er ikke så verst de heller. Haggis er verdt en smak, innmari godt faktisk :)

- Og ikke minst, er man Harry Potter-nerd er et besøk på caféen Elephant House obligatorisk. JK Rowling tilbragte mye tid her mens hun skrev de første bøkene, og i tillegg har de innmari god kaffe og stoler formet som elefanter. What's not to like?

Du skriver ikke noe om når dere drar, men dersom dere slumper til å være der i august må jeg få anbefale at dere får med dere noe av Edinburgh Fringe Festival. Kort og greit scenekunst i alle tenkelige former, masse bra teater, stand-up, dans, etc. Jeg skal dit og jeg gleder meg!

Glasgow:

- Science Centre. Masse interaktive greier, som jo er innmari gøy :) Har også egen IMAX-kino.

- Kelvingrove Museum and Art Gallery. En brukbar utstilling temmelig kjent kunst (blant annet en Dalí med en ganske morsom historie bak seg) og naturhistorisk museum med alt fra monsterhjorten fra lengelengesiden til dagens skotske fauna. Blant annet har de fanget og stoppet ut et vaskeekte haggisdyr! Selve museumsbygningen er et skue i seg selv, og snur man seg 180 grader rundt når man står foran inngangen har man utsikt til klokketårnet til the University of Glasgow, som ligger rett på andre siden. Hogwarts kan ta seg ei bolle!

- Clyde Auditorium - the Armadillo. Et utrolig pussig formet konserthus som ligger like ved Science Centre. Virkelig...pussig. Men fint.

- Glasgow Cathedral.

- Glasgow Necropolis. Høres kanskje sært ut å traske rundt på sighseeing på en kirkegård, men tro meg. Det er en spektakulær utstilling i gravmonumenter, og i tillegg et flott utsiktspunkt.

- Shopping. Det er ikke helt på høyde med London, men det er jaggu ikke så altfor langt fra heller. Buchanan Galleries er et greit sted å starte, og hvis man har penger igjen etter en tur gjennom der, er det flust av butikker i området rundt.

- Dialekten. Jeg traff en erkeengelsk fyr på en pub sist jeg var i London som mente jeg måtte være rablende gal som frivillig skulle bosette meg i Glasgow når jeg er norsk. Som han sa "No offence dear, but you'll never figure out what these people really want. I don't understand glaswegian, and I'm English!" Og han tuller ikke - dialekten er utrolig spesiell. Og innmari stilig. Men alle er vennlige, så det hjelper å nikke og smile.

Hvis en av dere har lappen og ikke er redd for å kjøre på feil side av veien, er det innmari kjekt å leie seg en bil. Billeie er veldig rimelig i UK, og det åpner seg ganske mange muligheter for utflukter rundt Edinburgh/Glasgow, feks:

- Roslin. En liten landsby rett sør for Edinburgh hvor det berømte Rosslyn Chapel ligger. Lest DaVinci-koden? Jepp, det er den på slutten der. Kapellet er under heftig restaurering, men det meste er likevel åpent for publikum. Ubeskrivelig vakkert, og veldig spesiell stemning.

- Luss/Loch Lomond. Loch Lomond er et av de vakreste stedene på jord. Virkelig. Og Luss er kanskje et av de koseligste stedene. Litt nord for Glasgow.

- Stirling. Østover fra Luss ligger Stirling med det veldig berømte Stirling Castle. (Ja, det var det der med Rob Roy) Spekket av historie, og intenst vakkert.

Når det gjelder overnatting er mitt beste tips å sjekke finn.no og monondo.no for gode tilbud. Har god erfaring med Holiday Inn Express i begge byene.

Jeg må gi meg før dette blir en avhandling. Men jeg elsker Skottland. Virkelig. Kos dere masse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...