Gå til innhold

Trenger råd og tips, utenlandreise

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg og mannenmin skal på utenandsreise. Våres første ut i den store verden.. :gjeiper:

Vi skal bo en uke på et 4+ stjerners hotell, vanlig dobbeltrom m balkong og halvpensjon er inkl. Det dobbeltrommet det var bilde av er ikke så kjemefint, men helt greit.

Så lurer vi fælt på om vi skal oppgradere til all inclusive, det koster nesten 3.500,- Vi skal jo på litt utflukter og prøve de lokale restaurantene.. Det lønner seg vel ikke da? Man får jo snacks og drikke på kveldstid og, i tillegg til frokost, lunsj og middag da..

Vi lurte og på om vi skal oppgradere rommet. For hvor ofte er vi vel utemland på ferie? "aldri" Valgmulighetene er:

1. Dobbelrom superior, med havutsikt og balkong eller markterasse. Hvordan kan man få havutsikt når man er nede på bakkenivå? Vet ikke hvor godt innsyn folk som går forbi har inn i rommet våres.. Men superior, da må vel rommene være finere?

2. Junior suite, noe dyrere enn nr 1 ja. Havutsikt og markterrasse. Så var det det med innsyn da.. Men igjen, junior suite må vel være finere enn vanlig dobbeltrom?

3. Suite. med balkongog havutsikt. Egentlig latterlig og unødvendig dyrt, og uaktuellt, men det måå jo være lekkert? :fnise:

Ellers litt diverse råd og tips. Hva er lurest, kontanter eller kort, blanding? Før var reisesjekker det du måtte ha, er det slutt med det nå?

Hva burde vi undersøke og sjekke i forkant?

Takker og bukker.. :biggrin:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring på tur er at man ikke bruker så mye tid på rommet uansett, så det er ikke så farlig hvordan det ser ut, så lenge det er rent og senga er god. :) For meg betyr ikke utsikt og gardinfarge så veldig mye, men det er jo absolutt et pluss om rommet er fint!

Jeg anbefaler å bruke kontanter i landet du er i, men bruke f.eks minibanken på flyplassen til å ta ut penger i. Jeg har også brukt mastercard til å ta ut penger, evt. betale med. Dette er mye sikrere hvis noen skulle finne på å misbruke kortet eller noe sånn tull. Det lønner seg også å ha med seg to kort, i tilfelle det ene skulle bli stjelt eller komme bort på noe vis.

Bruk safen på hotellrommet aktivt, og ta bare med det du trenger ut. Dvs. så mye kontanter du har tenkt å bruke, pluss kamera og lignende. Veske med glidelås er kjekt hvis stedet er belastet med lommetyver.

Det er lurt å sjekke ut hva slags aktiviteter som er på stedet på forhånd, så vet dere sånn ca. hva dere har lyst til å gjøre. Da slipper dere å vase meningsløst rundt i byen på jakt etter noe spennende, eller bruke masse tid på å lete opp ting. Her er internett din meget gode venn. ;)

Sikkerhet og hvordan lokalbefolkning og klima er varierer jo fra sted til sted, men hvis dere drar til en turistplass pleier det å være koselig og lett å finne både aktiviteter og folk som er behjelpelige.

Husk solkrem! :)

GOD TUR!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde droppet all inclusive, liker å bestemme selv hvor jeg skal spise. For alt dere vet behøver ikke maten på hotellet deres være av den beste, da er det greit å ikke ha "kastet bort" unødvendige penger.

Jeg ville heller lagt litt penger i å være sikret balkong/terrasse, utrolig kjedelig å ikke kunne ha muligheten til å sitte ute på kveldene "hos seg selv". Vi bruker også balkongen/terrassen til frokost/lunsj, tørking av badetøy osv.

Min erfaring er at rommet ikke nødvendigvis blir finere av at man oppgraderer, bare fasilitetene som er litt bedre. Men det spiller ingen rolle om møblene er stygge eller sengeteppet ser grusomt ut, bare det er rent og pent er mye gjort:)

Jeg ville ikke brukt kredittkort i restauranter/butikker. Ta ut kontanter i minibank (kan ofte også gjøres i hotellresepsjonen) og oppbevar i safen på rommet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde droppet all inclusive, liker å bestemme selv hvor jeg skal spise. For alt dere vet behøver ikke maten på hotellet deres være av den beste, da er det greit å ikke ha "kastet bort" unødvendige penger.

Jeg ville heller lagt litt penger i å være sikret balkong/terrasse, utrolig kjedelig å ikke kunne ha muligheten til å sitte ute på kveldene "hos seg selv". Vi bruker også balkongen/terrassen til frokost/lunsj, tørking av badetøy osv.

Min erfaring er at rommet ikke nødvendigvis blir finere av at man oppgraderer, bare fasilitetene som er litt bedre. Men det spiller ingen rolle om møblene er stygge eller sengeteppet ser grusomt ut, bare det er rent og pent er mye gjort:)

Jeg ville ikke brukt kredittkort i restauranter/butikker. Ta ut kontanter i minibank (kan ofte også gjøres i hotellresepsjonen) og oppbevar i safen på rommet.

Jeg er stort sett enig her. All Inclusive binder en bare til hotellet og er ikke noe særlig om man vil oppleve litt.

Balkong er veldig deilig å ha. Det hender man har lyst til å trekke seg litt tilbake, samtidig som man vil sitte ute. Og om du ikke synes det er nødvendig, sjekk i alle fall om du kan åpne vinduene.

Man er sjelden på rommet uansett, det er ikke nøye så lenge det er rent.

Jeg ville ikke tatt ut penger. Det er dyrt å ta ut penger i minibank i utlandet, så jeg gjør stort sett bare ett uttak i løpet av reisen, sånn for å ha noe cash. Resten betaler jeg med VISA/Mastercard. Bare fordel de slik at dere ikke har kortene sammen. Om dere skulle miste/få stjålet ett, så har dere ett i bakhånd. Samtidig slipper dere å drasse rundt på kontanter som kan bli stjålet. Skulle det mot all formodning skje at dere blir kortsvindlet, vil dere uansett få igjen pengene av VISA.

Jeg bruker aldri Mastercard i Norge, men jeg bruker nesten ikke noe annet når jeg er utenlands. Og kjøper du reisen med det, har du avbestillingsforsikring.

Jeg har også vært steder (hovedsakelig Asia) hvor man kun kan betale med Mastercard, ikke VISA.

Du bør også betale i lokal valuta når du drar kortet, ikke i norsk valuta (om du skulle få spørsmål om det). VISA har som regel bedre valutakurs enn de fleste butikker.

Skrevet

Hvor i verden er det du skal da.

Forøvrig er jeg enig med de som alt har svart her.

Og all inclusive har jeg kun syntes at var ok da vi var i Mexico (da var det mange restauranter å velge mellom på hotellet). I Tyrkia i fjor så hadde min venninne og hennes familie all inclusive. Det var 2 hovedretter å velge mellom til middag hver kveld. Ellers buffetlunch og gratis lokal drikke. Å sitte i samme restuaranten hver dag å spise er kjedelig når det finnes utallige restuaranter og tilbud rundt omkring der man er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...